2025-10-29, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Jaha, men i detta fall har du redan bildat dig uppfattning utan att ens läst FUP? Snacka om oseriöst.
Varför skriver vi ens här i tråden? är det inte för diskutera uppfattningar och utgångar det är därför jag skriver iaf, varför du skriver har jag alltid undrat.

Du är ganska rolig när du påstår bara jag har saffat mig en uppfattning här, hur är det med självinsikten dina uppfattningar om det här är långt mer extrema än mina.

Du har ju läst artikel tagit din själsfrändes historia som hel sann utan anmärkning och alla andra historier som vittne polisen åklagarens och bara avfärdad det som korruption uatn läst någon FUP, och det min vän det kan vi däremot kalla oseriöst om vi talar om rättsfall då.
Citera
2025-10-29, 00:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
återigen drar du en jämförelse som inte ens är i närheten av rättvis här.

Du tror verkligen alla fall är identiska det är bara hänvisa till ett tidigare så har det gått till så här med, och i alla fall framöver med, om det ändå vore så enkelt du.

Ungefär som du blir dömd för misshandel så är det en person som hoppar på dig så kommer polisen och säger men du gjorde ju sähär förra gången då har du gjort så nu med, och även rätten med åklagare advokat nämdemän och domare alla skriver likadant om dig och domen. Hänmnar du i bråk igen får du en likdan dom som den första, det behövs inte ens förhör och rättegång.

som sagt allt det här har jag redan sagt till dig men du vägrar lyssna och ta in något av nått jag säger så nu kommer jag skita i svara dig framöver för jag orkar tillskillnad ifrån dig inte skriva samma saker flera dagar i rad.

Fast du har ju ingen aning. Polisen kan ju säga vafan som helst för att rättfärdiga att han sköt någon i ryggen. De har inte kollat krutrester på hans händer.. Varför det? Varför säger polisen först att han inte var i rörelse? Mycket som är oklart.

Även oklart om det finns vittnen som såg när Wayne blev skjuten, och om det inte finns det kan ju polisen hitta på vad som helst för skydda sig själv.
Citera
2025-10-29, 00:07
Avstängd
Citat:
uppfattnig ja men det har ju du en väldigt tydlig med, vem som är närmast sanningen fåår vi snart se vill du slå vad om utgången?

Utgången slutar ju som vanligt att polisen går fri. Även i fall där de solklart gjort fel går de ju fria, så varför skulle han inte det nu?

Bara för att polisen säger en sak betyder det inte att det skett. Du verkar leva i en fantasivärld där poliser inte kan ljuga. Om det nu är så att polisen är enda vittnet till när Wayne blir skjuten så kommer han givetvis säga vad fan som helst för att han ska verka så oskyldig som möjligt.
Citera
2025-10-29, 00:09
Medlem
Citat:
Fast du har ju ingen aning. Polisen kan ju säga vafan som helst för att rättfärdiga att han sköt någon i ryggen. De har inte kollat krutrester på hans händer.. Varför det? Varför säger polisen först att han inte var i rörelse? Mycket som är oklart.

Även oklart om det finns vittnen som såg när Wayne blev skjuten, och om det inte finns det kan ju polisen hitta på vad som helst för skydda sig själv.
har jag sagt att jag vet då jag har sagt jag tror, hur vet du de inte kollat krutrester? jo för du går ju bara på vad wheinne säger och han sa ju så då måste det vara så, har wheinne någon anledning ljuga eller är det bara poliserna som har det i din värd?

Det enda rätta du skriver i allt här är stt mycket är oklart för det är det, och jag kommer få mycket mera klarhet i det snart, frågan är om du får det någonsin med din atityd och enelspråkiga sätt se på saker.

Av det lilla vi vet så har jag läst allas versioner av det som finns dvs wheinnes polisen åklagens och vittnena, du däremot har bara hållit dig till whennies version vet du vad det kallas?
Citera
2025-10-29, 00:12
Avstängd
Citat:
Varför skriver vi ens här i tråden? är det inte för diskutera uppfattningar och utgångar det är därför jag skriver iaf, varför du skriver har jag alltid undrat.

Jag har inte sagt något alls om att det måste gått till si eller så, som du har gjort. Jag säger bara att det är misstänksamt att man inte kollat krutrester på händer, att polisen först sagt att han inte var i rörelse m.m.

Det är väl inte ens säkert att något vittne sett själva händelsen när Wayne blir skjuten, självklart kan polisen hitta på vad som helst då, för han var ju enda vittnet i så fall.
Citera
2025-10-29, 00:17
Avstängd
Citat:
har jag sagt att jag vet då jag har sagt jag tror, hur vet du de inte kollat krutrester? jo för du går ju bara på vad wheinne säger och han sa ju så då måste det vara så, har wheinne någon anledning ljuga eller är det bara poliserna som har det i din värd?

Det enda rätta du skriver i allt här är stt mycket är oklart för det är det, och jag kommer få mycket mera klarhet i det snart, frågan är om du får det någonsin med din atityd och enelspråkiga sätt se på saker.

Av det lilla vi vet så har jag läst allas versioner av det som finns dvs wheinnes polisen åklagens och vittnena, du däremot har bara hållit dig till whennies version vet du vad det kallas?

Jaha, så du tror själv på att dom kollade händerna efter krutrester?

Du är ju så naiv att du tror poliser är godheten själva som aldrig ljuger. Polisens vittnesmål måste givetvis vara sant för en polis kan ej begå misstag.
Citera
2025-10-29, 00:22
Medlem
Citat:
Jaha, så du tror själv på att dom kollade händerna efter krutrester?

Du är ju så naiv att du tror poliser är godheten själva som aldrig ljuger. Polisens vittnesmål måste givetvis vara sant för en polis kan ej begå misstag.
Nu lägger du ord i min mun igen som jag aldrig sagt, ingen bra debatt teknik direkt, är väldigt besviken på dig lilltjejen trodde du kunde bättre men tydligen inte.

ska ändå vara snäll idag då du bjudit mig på lite roliga skratt igenom upprepa allt du skrev igår igen idag.

https://www.youtube.com/@PrimeCrimeSE

lyssna lite här så kanske lär dig lite mer om hur rättegångar går till och säg till om du hittar två identiska som du envisas med tro alla fall är
Citera
2025-10-29, 02:18
Medlem
Utan att veta mer om teknisk undersökning och maskad FUP kan man konstatera följande:

Wayne har fyllt 41 år sen några dagar tillbaka och då var det stor fest sen har han festat själv i flera dagar. Det prasslar i buskarna utanför och han blir rädd och tänker att det kan vara folk som förr hotat honom så han plockar fram sin olagliga startpistol, som han inhandlat just för att kunna skrämma bort såna hotfulla typer, och springer ut på gatan. Wayne blir rädd (och kanske jagad?) och springer iväg på gatorna i kvarteret och skriker efter hjälp med pistolen synlig.

Grannar ringer 112 (efter Polisen) eftersom det är rabalder och en snubbe springer runt med en pistol. Wayne har uppenbart inte själv ringt Polisen efter hjälp.

[Civil polisman i civil bil är först på plats.]

Grannar hör flera smällar och ringer återigen 112 (10 min efter att de ringt om mannen med pistolen = Wayne).

Här uppstår nu en diskrepans mellan hur Wayne upplever vad som händer och vad polisman säger + det Polisens tekniska undersökning tycks ha kommit fram till (och det är här som artikeln lutar starkt åt Waynes håll, känns inte helt koscher)...

Polisen: Smällarna som hörts av grannarna är:

1. Wayne som siktat och avfyrat startpistolen mot polismannen och hans bil (Wayne vet inte att det är en polisman utan kan väl mycket väl tro att det är hans hotfulla antagonister så han använder sin pistolero för att skrämma bort dem).

2. Polismannen som skjuter tillbaka mot Wayne för att i nödvärn försvara sig (läs på om PUTATIVT NÖDVÄRN om ni som Wayne vill invända att det ju bara är en pluggad startpistol) för att om det är så här det har gått till så befinner sig polismannen i en nödvärnssituation.

Wayne: Polisen har skjutit mot honom flera gånger (grannarna har ju ändå hört flera smällar) när han vänd från polismannen oskyldigt stått där ute fruktandes för sitt eget liv.

---

Min slutsats: Jag är på Polisens sida tills motsatsen är bevisad för det verkar helt klart vara det mest logiska som hänt här samt att polisen i Sverige har en skyldighet att svara för varje enskild kula de skjuter - så det du ser i amerikanska bodycams är inte hur svenska polismän & kvinnor agererar med sina vapen.

Onödig snyfthistoria från AB när de uppenbart inte sitter på all fakta och då väljer att gå Waynes linje.

Det alla kan dra lärdom av är: Ring Polisen om ni känner er hotade - har ni en startpistol i avskräckande syfte med er då säg det till 112 och lägg sedan ner den och räck upp händerna i luften när polisen kommer dit. Bäst är att inte ha en startpistol för du riskerar att bli skjuten utan att egentligen kunna skjuta tillbaka.
Senast redigerad av StockholmHolmes 2025-10-29 kl. 02:37.
Citera
2025-10-29, 03:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Det alla kan dra lärdom av är: Ring Polisen om ni känner er hotade - har ni en startpistol i avskräckande syfte med er då säg det till 112 och lägg sedan ner den och räck upp händerna i luften när polisen kommer dit. Bäst är att inte ha en startpistol för du riskerar att bli skjuten utan att egentligen kunna skjuta tillbaka.

Om man är hotad, hur vet man då att snubben som kommer i civil bil och civil klädsel med pistol är polis?

Visst, han kanske skriker polis. Men det vore ju ett väldigt bra knep att skrika till någon man vill ska lägga ifrån sitt vapen så man kan mörda personen.
Citera
2025-10-29, 07:15
Medlem
- Vems sida står ni på - Wayne eller polismannen?
Polismannen
- Kunde detta ha undvikits?
Ja, om Wayne struntat i att ta sina droger.
- Förtjänar polismannen skadestånd för detta?
Ja
- Övriga tankar & synpunkter?
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Mycket kort summering om artikeln

Frågeställningar

Citera
2025-10-29, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Mycket kort summering om artikeln

Frågeställningar

Vem sida? Sanningen

Kunde detta ha undvikits? Ja

Förtjänar polismannen skadestånd för detta? Kanske

Övriga tankar & synpunkter?

Det jag reagerade över var att avståndet var 40m och halv tolv på natten. Skjuta med adrealinpåslag på det avståndet är ju risken stor att man missar. Vad fanns bakom och vid sidan av Wayne? Ljuset? Kunde polisen verkligen se Waynes vapen? Sen reagerar jag över det första förhöret. Att det hölls direkt efter operationen.

Jag frågade AI om avstånd och ljus

Ljussättning

Kl. 23:30 i slutet av april är det mörkt i Huddinge (solen går ner runt 20:45).

Om platsen är gatubelyst (t.ex. parkering, väg eller centrumområde), kan man se konturer och rörelser – men inte detaljer.

På en svaglyst eller obelyst plats ser man endast siluetter och ljusa kläder.

Avstånd

På 40 meters håll motsvarar en pistol ungefär en 1 cm stor detalj i synfältet – mycket liten.

Även med god syn är det svårt att se vad en person håller i handen om det inte är något stort (som ett gevär eller ett långt föremål).

Rörelser och kontrast

Det man kan uppfatta är om personen lyfter handen på ett sätt som liknar att sikta.

Men att säkert avgöra att det är en pistol kräver nästan alltid belysning som reflekteras i metall, typisk silhuett eller ljusblixt (om vapnet avfyras).

I praktiken

Polisvittnen och övervakningskameror brukar ofta beskriva vapeninnehav på liknande avstånd som “ett föremål som liknade en pistol” — just för att det är för osäkert att avgöra på 40 m i mörker.
Citera
2025-10-29, 09:40
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Finns åtskilliga snutar som gärna leker Dirty Harry om dom får en chans, så den ska man inte ge dom.
Viftar du med nåt som bara avlägset kan tolkas som vapen, så är du fritt villebråd.
Rättssystemet är uppbyggt för att skydda sig självt, så dom vet att dom kommer undan med mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in