2023-03-18, 15:33
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Jag hade ett gäng smufrar runt 1980 när de var populära.

Astrosmufen var cool för han hade hjälmen som var av klar plast.

Charmsmurfen har jag för mig hade en blomma i handen.

Simsmurfen var unik för han hade inga långbyxor utan man fick se hans ben.

Det är de smurfar jag kommer ihåg på rak arm.

Det fanns också svartsmurfar och även silvriga smurfa som hade högt bytesvärde men det var inte så här i efterhand särskilt intressanta. De hade ingen rimlig förlaga i serien. Bara nya figurer för att få bara att köpa.
Citera
2025-10-28, 15:08
Medlem
Smurfkungen var ju rätt skön. I alla fall är berättelsen om honom en av seriens bättre.

Gammelsmurfen lämnar byn för några dagar och raskt blir det gräl om vem som ska bestämma. Det anordnas ett val där en förslagen smurf köper röster genom att utlova fördelar åt dem som backar upp honom. Väl utsedd utnämner han sig till envåldshärskare och bygger upp en hierarki av undersåtar som står i indirekt beroendeställning till honom. Det urartar så klart. Gammelsmurfen kommer tillbaka och reder upp det hela.

Senare adaptioner av smurferna har ju vulgariserat de små filosofilektioner för barn som ofta var originalalbumen. Där smurferna med sina bestämda egenskaper symboliserar samhällets olika bångstyriga intressen. Smurfbyn närmast en allegori över en upplyst despoti där Gammelsmurfen gör sitt bästa för att bringa ordning bland de egennyttiga invånarna som sällan vet sitt eget bästa.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in