Citat:
Ursprungligen postat av
Egna-tankar
På vilket sätt blir samhället bättre av att människor från Mellanöstern och Afrika flyttar in i lugna svenska områden, och den grova kriminaliteten därmed också flyttar in?
Segregation och socialt utanförskap brukar anges som orsaker till vissa typer av brottslighet och sociala problem. Det makes sense också, tycker jag. Naturligtvis handlar det inte om all brottslighet men att risken för unga att dras in i skit är mycket större för fattiga i segregerade områden.
Alla fattiga och alla invandrare är inte kriminella. De absolut flesta är vanliga, hederliga människor som helt enkelt är fattiga eller från ett annat land. Men att bo i ett segregerat område där hopplöshet råder, en hopplöshet som förstärks av att även samhället signalerar att den saknar hopp om platsens befolkning, det tror jag ökar risken för de där att bli kriminella.
Jag tvivlar på att en minskning av segregationen på det hela taget skulle öka någon form av kriminalitet. Ingen kritiker till det här har ens försökt beskriva hur det rent tekniskt skulle gå till att så skedde. Det verka mest vara retoriska figurer om invällande afrikaner osv, vilket helt klart målar starka bilder i fantasin, men det verkar också mest vara i fantasin man rör sig som motståndare till förslaget.