2025-10-27, 19:01
Medlem
Heleves jävla skit!
Särbon bootade Linux via USB för att jag skulle kunna testa. Nu kommer vi inte in på min egen jävla dator. Kräver bitlock-nyckel. Vad gör jag? Hjäääälp!
Citera
2025-10-27, 19:09
Medlem
HorusLupercals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11wildchild
Heleves jävla skit!
Särbon bootade Linux via USB för att jag skulle kunna testa. Nu kommer vi inte in på min egen jävla dator. Kräver bitlock-nyckel. Vad gör jag? Hjäääälp!

Logga in på ditt microsoftkonto från en annan enhet, så kommer du nog finna din bitlockernyckel där.
Citera
2025-10-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorusLupercal
Logga in på ditt microsoftkonto från en annan enhet, så kommer du nog finna din bitlockernyckel där.

Tackar! Hittade.
Men helvete, vad förbannad man blir. Ska man inte kunna ha sin egen jävla dator ifred som man köpt för över 10.000?
Sjukt jävla skit!
Citera
2025-10-27, 19:28
Medlem
StorFetAnkas avatar
Kanske dags att gå över till GNU+Linux på heltid så slipper du såna här problem i framtiden.

Det här med att ha krypteringsnyckeln i molnet förstör ju hela poängen med att kryptera disken. Polisen å alla bedragare kommer in i din dator, men du själv blev utelåst.

Dessutom är det inte så kul att systemet tar bilder var 5 sekund på skärmen, extraherar all text och låter AI scanna igenom allt. Det gör ju att inget är hemligt å it forensikern som granskar informationen kunde inte drömma om nåt bättre spionverktyg.
Citera
2025-10-27, 19:34
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Tackar! Hittade.
Men helvete, vad förbannad man blir. Ska man inte kunna ha sin egen jävla dator ifred som man köpt för över 10.000?
Sjukt jävla skit!

Var väl ingen som tvingade sig in med våld och körde i en Linux dist?
Citera
2025-10-27, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Kanske dags att gå över till GNU+Linux på heltid så slipper du såna här problem i framtiden.

Det här med att ha krypteringsnyckeln i molnet förstör ju hela poängen med att kryptera disken. Polisen å alla bedragare kommer in i din dator, men du själv blev utelåst.

Dessutom är det inte så kul att systemet tar bilder var 5 sekund på skärmen, extraherar all text och låter AI scanna igenom allt. Det gör ju att inget är hemligt å it forensikern som granskar informationen kunde inte drömma om nåt bättre spionverktyg.
Ja, jobbar man med att peta sig i naveln, titta på porr, mejla RMS och argumentera med främlingar om Gnome vs KDE så funkar GNU+Linux.

ONT:
Lite komiskt att din hackermänpojkvän inte visste att BitLocker får frispel om man pillar på bootsekvensen.
Citera
2025-10-27, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka

I know. Det är ju därför vi skulle köra Linux via USB först. Men nu får jag göra det utan att testa.
1984 känns som en lättsam saga jämfört med var vi faktiskt är nu.
Citera
2025-10-27, 19:44
Medlem
HorusLupercals avatar
Citat:
Tackar! Hittade.
Sjukt jävla skit!

Härligt att det löste sig. Du kanske ska stänga av bitlocker? Ser inte riktigt behovet att köra det hemma.
Vill man dölja nått så finns det bättre produkter.
Citera
2025-10-27, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Var väl ingen som tvingade sig in med våld och körde i en Linux dist?

Nej! Men jag ska väl kunna köra vilket os jag vill på MIN dator utan att MS låser allt för mig.
Nej, MS ryker nu.
Citera
2025-10-27, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorusLupercal
Härligt att det löste sig. Du kanske ska stänga av bitlocker? Ser inte riktigt behovet att köra det hemma.
Vill man dölja nått så finns det bättre produkter.

Men den går ju inte att stänga av längre i 11:an.
Går över till Linux nu iaf.
Citera
2025-10-27, 19:57
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Men den går ju inte att stänga av längre i 11:an.
Går över till Linux nu iaf.

Yay! Hojta om du har frågor! Iom att Linux är enormt mer utvecklat nu så kan man sikta på immutable distros som Bazzite eller liknande som är litet hängsle och livrem för att ducka dom klassiska problemen i början. Plus bra speldistro!
Citera
2025-10-27, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Yay! Hojta om du har frågor! Iom att Linux är enormt mer utvecklat nu så kan man sikta på immutable distros som Bazzite eller liknande som är litet hängsle och livrem för att ducka dom klassiska problemen i början. Plus bra speldistro!

Det blir Mint. 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in