2025-10-27, 08:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semizone
Din nyckelmetafor är elegant, men också ett perfekt exempel på hur lätt det är att förväxla epistemologisk bekvämlighet med vetenskaplig metod.

Att leta efter sina nycklar under gatlyktan fungerar - om man vet att nycklarna faktiskt existerar, och att ljuset åtminstone täcker en del av den plats där de rimligen kan ligga.
Problemet här är att vi inte ens vet om “nycklar” är rätt begrepp. Vi vet inte hur de ser ut, av vilket material de är, eller ens om det är nycklar vi borde leta efter.

Vetenskapens styrka har aldrig varit att bara söka där lampan lyser: den har alltid flyttat lampan.
Om vi fortfarande stod kvar under gatlyktan skulle vi fortfarande tro att atomer var odelbara och att hela universum kretsade kring jorden.

Så visst, man kan börja där ljuset finns.
Men om man aldrig vågar kliva ut i mörkret , hur ska man då någonsin upptäcka något nytt ljus?
Du överskattar vetenskap. Hur ska du leta efter något som du inte har en aning om vad det är? Hur vet du om du hittar det du letar efter och hur känner du igen det? Du vill alltså ge dig ut i den mörka skogen och leta efter något du inte ens har något begrepp om. Att ta med en 100W lampa och en metalldetektor hjälper kanske, men tänk om det är genomskinligt och inte innehåller någon metall? Nej, detta argumenterar du ju emot, för varför ska vi ens anta att det vi letar efter kan upptäckas med vanligt ljus eller öht med någon metod vi känner till?

HUR ska du leta?? Sorry, detta är flum.

Citat:
Jo, jag är fullt medveten om hur paradigmskiften fungerar - och just därför ifrågasätter jag din “ränta på ränta”-metafor.
Vetenskapen utvecklas inte exponentiellt, utan diskontinuerligt: genom språng som till sin natur är oförutsägbara, och ofta omkullkastar hela grunden som den tidigare “räntan” byggde på.

Det finns nämligen ingen rak linje från Aristoteles till Einstein, lika lite som från Newton till kvantfältteori. Varje större vetenskaplig revolution har krävt att man ifrågasätter den ontologi som de tidigare teorierna tog för given.
Att du hänvisar till den kanoniska kvantiseringen bekräftar ju bara min poäng: även kvantfysiken tvingades till slut att uppfinna ett helt nytt språk för verkligheten - eftersom det gamla inte längre bar.

Och nej, frågan handlar inte om att ha “erfarenhet av forskning”. Den handlar om att se att även den mest noggranna metod vilar på antaganden som själva är oforskade.
Forskning sker alltid inom ett paradigm.... men vetenskapliga språng sker faktiskt när man kliver utanför det. ( konstigt att du inte känner till detta, du som är så duktig.)

Din modell bygger på kontinuitet, men verkligheten är inte kontinuerlig.
Det är just därför den fortfarande är intressant.
Ok, jag gillar också Tomas Kuhn, och hans the structure of scientific revolutions.

Men kan du ge ett enda exempel där den sortens paradigmskifte har hänt förr som du efterlyser här? Dvs att genom att bara byta paradigm så har man plötsligt lyckas upptäcka något helt nytt som vi inte ens hade instrument till att se innan paradigmskiftet? Tolkningar och teorier ändras, men inte själva instrumenten, iaf inte initialt.

Angående vetenskapens utveckling så är den nog. exponentiell på ett liknande sätt som finans och ekonomi, med slumpartat (oförutsägbara) procentuella förändringar. Den har iaf inte utvecklats linjärt sedan Aristoteles, för då hade vi ju på den tidiga medeltiden haft ca hälften av alla dagens kunskaper. Och så var det ju inte.
Citera
2025-10-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
T ex är det ju fortfarande lite oklart hur det uppkom på vår planet
Citera
2025-10-27, 13:28
Medlem
semizones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du överskattar vetenskap. Hur ska du leta efter något som du inte har en aning om vad det är? Hur vet du om du hittar det du letar efter och hur känner du igen det? Du vill alltså ge dig ut i den mörka skogen och leta efter något du inte ens har något begrepp om. Att ta med en 100W lampa och en metalldetektor hjälper kanske, men tänk om det är genomskinligt och inte innehåller någon metall? Nej, detta argumenterar du ju emot, för varför ska vi ens anta att det vi letar efter kan upptäckas med vanligt ljus eller öht med någon metod vi känner till?

HUR ska du leta?? Sorry, detta är flum.

Ok, jag gillar också Tomas Kuhn, och hans the structure of scientific revolutions.

Men kan du ge ett enda exempel där den sortens paradigmskifte har hänt förr som du efterlyser här? Dvs att genom att bara byta paradigm så har man plötsligt lyckas upptäcka något helt nytt som vi inte ens hade instrument till att se innan paradigmskiftet? Tolkningar och teorier ändras, men inte själva instrumenten, iaf inte initialt.

Angående vetenskapens utveckling så är den nog. exponentiell på ett liknande sätt som finans och ekonomi, med slumpartat (oförutsägbara) procentuella förändringar. Den har iaf inte utvecklats linjärt sedan Aristoteles, för då hade vi ju på den tidiga medeltiden haft ca hälften av alla dagens kunskaper. Och så var det ju inte.

Det är en märklig invändning, för hela vetenskapens historia består av människor som just gjort det du beskriver som “flum”.
Ingen visste hur man skulle “leta efter” gravitationsvågor, svarta hål eller kvarkar - förrän man först postulerade att de kunde existera.
Det var inte metod, utan föreställningsförmåga, som ledde dit.

Att kräva en färdig sökmetod innan man ens tillåter sig att föreställa sig vad man söker, är som att vägra lämna stranden innan man vet exakt hur havet ser ut.
Vetenskapen har aldrig fungerat så - och tur är väl det.

.........

Det är just det som är kärnan i poängen – instrumenten förändras efter paradigmskiftet, inte före.
Ingen uppfann mikroskopet för att de redan sett bakterier. De uppfann det för att någon föreställde sig att världen kunde innehålla något som inte gick att se.
Samma sak med teleskopet, med röntgen, med partikeldetektorer, med LIGO. Varenda gång började det i tanken, inte i apparaten.

Kuhn beskrev ju precis det: vetenskapliga revolutioner handlar inte om att “förbättra verktygen”, utan om att någon tvingas skapa ett nytt språk för verkligheten.
Det är därför paradigmskiften uppstår – inte för att världen förändras, utan för att vi gör det

Paradigmskiften börjar inte i laboratoriet - de börjar i sprickan mellan det vi vet och det vi ännu kan föreställa oss..
Senast redigerad av semizone 2025-10-27 kl. 13:31.
Citera
2025-10-27, 14:21
Medlem
Citat:
Det är en märklig invändning, för hela vetenskapens historia består av människor som just gjort det du beskriver som “flum”.
Ingen visste hur man skulle “leta efter” gravitationsvågor, svarta hål eller kvarkar - förrän man först postulerade att de kunde existera.
Du tar för stora kliv.

Aristoteles ville inte ner i Marianagraven, och Newton var inte på jakt efter svarta hål. Kunskap växer med tiden, och då har man en aning om vad man letar efter.

Om vi visste hur liv startar, kunde det medverka till lite vettigt letande, för att ta ett exempel. Detta om "klart vi ska leta efter allt överallt och inte vänta på vetenskapen" är inte en sak.

Edit: Arkimedes, såklart My bad.
Citera
2025-10-27, 14:44
Medlem
Hobbybondes avatar
Det skulle förvåna mig något oerhört om vår planet var den enda som innehöll liv, och intelligent liv.
Med tanke på en sinnessjuka mängden planeter i bara vår galax, och sedan alla andra oräkneliga galaxer uppepå det.. Med tanke på att liv uppstod på jorden tämligen direkt efter att det överhuvudtaget var möjligt så talar ju det starkt för att det uppstår så snart det går.

Sen är jag övertygad om att vi aldrig kommer få se skymten av detta liv, eller få några som helst bevis för det, iaf inte intelligent liv.

Anledningen att inga rymdgrannar knackat på vår dörr tror jag beror på att man s småningom kommer upptäcka att det inte är tekniskt/fysiskt möjligt att resa längre än det egna solsystemet. Och kan man inte resa längre än så så är det svaret på varför ingen besökt oss.
Och att snappa upp radiovågor från en civilisation skulle kräva en helt sinnessjuk slump. Dels ska radiovågor lyckas korsa galaxen, vilket inte alls är särskilt självklart, sen ska timingen vara helt otrolig. De ska ha nått en sådan teknisk nivå exakt samtidigt som vår tekniska nivå är sådan att vi kan ta emot och tolka den. Plus att vi förmodligen inte alls är kapabla att ens förstå att det är sådana radiosignaler vi tar emot.
Citera
2025-10-27, 15:30
Medlem
semizones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Du tar för stora kliv.

Aristoteles ville inte ner i Marianagraven, och Newton var inte på jakt efter svarta hål. Kunskap växer med tiden, och då har man en aning om vad man letar efter.

Om vi visste hur liv startar, kunde det medverka till lite vettigt letande, för att ta ett exempel. Detta om "klart vi ska leta efter allt överallt och inte vänta på vetenskapen" är inte en sak.

Edit: Arkimedes, såklart

Du säger att ‘'kunskap växer med tiden, och då har man en aning om vad man letar efter'’. Det är just här din logik kraschar mot vetenskapens historia.

Ta exempelvis elektromagnetism: Faraday hade ingen aning om exakt vad han letade efter när han experimenterade med elektriska och magnetiska fenomen. Hans intuition och '‘föreställningsförmåga'’ ledde till upptäckten av induktion, innan någon kunde mäta det med exakta instrument.

Samma sak med Einstein: relativitetsteorin uppstod inte genom stegvis ackumulerad kunskap "inom ramen för vad vi redan visste'’, utan genom att radikalt ifrågasätta den etablerade mekanikens ontologi. Gravitationsvågor, upptäckta nästan ett sekel senare, krävde precis den här typen av paradigmskifte - förutsägelser gjorda i teorin innan mätinstrumenten ens existerade.

Om vi alltid väntade tills vi ‘'visste vad vi letade efter'’, skulle mikroskopet aldrig ha upptäckt bakterier, teleskopet aldrig Jupiter-månarna, och kvarkar skulle fortfarande vara en spekulativ idé. Vetenskapen utvecklas inte som en ränta-på - ränta-ekonomi... den utvecklas genom språng, där fantasi och kritisk tvivel ofta föregår observation och metod.

Att påstå att man måste ha en färdig karta innan man vågar gå in i skogen är inte bara konservativt – det är epistemologiskt självmord. Det är precis den attityden som hindrat mänsklig förståelse i århundraden.

Och sen så ska jag citera mig själv. Angående Aristoteles och Newton, det jag skrev i tråden här 25e November kl. 21.14. i Inlägg nr 960:

" Vetenskapen utvecklas inte exponentiellt, utan diskontinuerligt: genom språng som till sin natur är oförutsägbara, och ofta omkullkastar hela grunden som den tidigare “räntan” byggde på.

Det finns nämligen ingen rak linje från Aristoteles till Einstein, lika lite som från Newton till kvantfältteori. Varje större vetenskaplig revolution har krävt att man ifrågasätter den ontologi som de tidigare teorierna tog för given.
Att du hänvisar till den kanoniska kvantiseringen bekräftar ju bara min poäng: även kvantfysiken tvingades till slut att uppfinna ett helt nytt språk för verkligheten - eftersom det gamla inte längre bar."
......

Historien visar att man inte behöver veta vad man letar efter – man behöver våga ifrågasätta vad man tror sig veta.
Senast redigerad av semizone 2025-10-27 kl. 15:39.
Citera
2025-10-27, 15:40
Medlem
Citat:
Du säger att ‘'kunskap växer med tiden, och då har man en aning om vad man letar efter'’. Det är just här din logik kraschar mot vetenskapens historia.

Ta exempelvis elektromagnetism: Faraday hade ingen aning om exakt vad han letade efter när han experimenterade med elektriska och magnetiska fenomen. Hans intuition och '‘föreställningsförmåga'’ ledde till upptäckten av induktion, innan någon kunde mäta det med exakta instrument.

Samma sak med Einstein: relativitetsteorin uppstod inte genom stegvis ackumulerad kunskap "inom ramen för vad vi redan visste'’, utan genom att radikalt ifrågasätta den etablerade mekanikens ontologi. Gravitationsvågor, upptäckta nästan ett sekel senare, krävde precis den här typen av paradigmskifte - förutsägelser gjorda i teorin innan mätinstrumenten ens existerade.

Om vi alltid väntade tills vi ‘'visste vad vi letade efter'’, skulle mikroskopet aldrig ha upptäckt bakterier, teleskopet aldrig Jupiter-månarna, och kvarkar skulle fortfarande vara en spekulativ idé. Vetenskapen utvecklas inte som en ränta-på - ränta-ekonomi... den utvecklas genom språng, där fantasi och kritisk tvivel ofta föregår observation och metod.

Att påstå att man måste ha en färdig karta innan man vågar gå in i skogen är inte bara konservativt – det är epistemologiskt självmord. Det är precis den attityden som hindrat mänsklig förståelse i århundraden.

Och sen så ska jag citera mig själv. Angående Aristoteles och Newton, det jag skrev i tråden här 25e November kl. 21.14. i Inlägg nr 960:

" Vetenskapen utvecklas inte exponentiellt, utan diskontinuerligt: genom språng som till sin natur är oförutsägbara, och ofta omkullkastar hela grunden som den tidigare “räntan” byggde på.

Att du hänvisar till den kanoniska kvantiseringen bekräftar ju bara min poäng: även kvantfysiken tvingades till slut att uppfinna ett helt nytt språk för verkligheten - eftersom det gamla inte längre bar."

......

Historien visar att de största upptäckterna aldrig krävde att man redan visste vad man letade efter - bara att man vågade omdefiniera själva frågan.

Du missförstår mig. Einstein ifrågasatte saker som var "steget före", utan Newton ingen Einstein. Faraday hade inte haft en fråga att ställa utan alla dess Volta, Ohma, Transista, * :P

Mikroskopet uppfanns av andra anledningar, där hade man sedan ett sätt att hitta bakterier, etc. Du sätter hela tiden vagnen före hästen, och det är inte korrekt.

Du har dock rätt i att det inte är en rät linje vetenskaplig utvecking, som nerdnerd redan upplyst dig om. Men vetenskapen snurrar allt snabbare, och har gjort i flera tusen år. Om den får fortsätta härja "ostyrd" som den varit fasar jag nästan för 3000 .. även om jag inte får se det.

"While running his draper shop, Van Leeuwenhoek wanted to see the quality of the thread better than what was possible using the magnifying lenses of the time. He developed an interest in lensmaking, although few records exist of his early activity." </edit>
Senast redigerad av PleaseIgnore 2025-10-27 kl. 15:42.
Citera
2025-10-27, 15:56
Medlem
Citat:
Du säger att ‘'kunskap växer med tiden, och då har man en aning om vad man letar efter'’.
Jag skulle egentligen vilja utveckla det där, för det känns som om mitt svar var för koncist.

Vi letar såklart efter liv redan idag, men vi gör det med dagens verktyg. Lite som hur man mätte havsdjup på 1800-talet, man släppte ner en sten med snöre och räknade antalet knopar på det. "Här e det 70 meter, Kapitän!". Idag har vi möjligen ett lite effektivare system - men det gör samma jobb.

För 70 år sedan ville man försöka mappa jox i rymden, så vi tog massa bilder med visst intervall och folk satt och manuellt flippade mellan dom, för att se just förändringar. Det funkade, men dagens automatiserade sökningar är inte ens jämförbara med den modellen (även om vissa foton tagna även DÅ är användbara idag, det var inget fel på den sidan av tekniken).

Att leta liv idag utgår från ett behov vi tydligt haft sedan före mitten av förra århundradet, med alla UFO-grunkor som uppstått - som ett svar att ökad teknologi, det folk tog för "äh, det händer" skulle nu utforskas. Svensson var helt enkelt aningen mer vaken och kritisk.

Så vi letar - först genom att lyssna via radio, sedermeda via teleskop, som kom att bli rymdbaserade för bättre upplösning, via hubble till jwst och vi är ingenstans "klara" med den linjen. Men detta är bara aningen bättre och bättre verktyg för *samma gamla sökningar*.

Det som saknas är nya sätt att upptäcka fenomen, ett av dom är ju LIGO och efterföljare, nackdelen är att känsligheten e så enormt klen att det kan jämföras med att örfila en myra med halva månen. Men det, likt allt annat, kommer förbättras - det intressanta är att det är ett NYTT sätt att leta.

Och det är det vi behöver, nya sätt att leta. Finns det nåt inom quantumområdet som kan ...
Citera
2025-10-27, 16:01
Medlem
semizones avatar
Citat:
Du missförstår mig. Einstein ifrågasatte saker som var "steget före", utan Newton ingen Einstein. Faraday hade inte haft en fråga att ställa utan alla dess Volta, Ohma, Transista, * :P

Mikroskopet uppfanns av andra anledningar, där hade man sedan ett sätt att hitta bakterier, etc. Du sätter hela tiden vagnen före hästen, och det är inte korrekt.

Du har dock rätt i att det inte är en rät linje vetenskaplig utvecking, som nerdnerd redan upplyst dig om. Men vetenskapen snurrar allt snabbare, och har gjort i flera tusen år. Om den får fortsätta härja "ostyrd" som den varit fasar jag nästan för 3000 .. även om jag inte får se det.

"While running his draper shop, Van Leeuwenhoek wanted to see the quality of the thread better than what was possible using the magnifying lenses of the time. He developed an interest in lensmaking, although few records exist of his early activity." </edit>

Varje upptäckt bygger visserligen på tidigare kunskap, men den största kreativiteten i vetenskapen sker nästan alltid före det exakta instrumentet eller den färdiga metoden. Fantasin och modet att ifrågasätta grundantaganden kommer först, inte sist. Det du kallar ‘vagnen före hästen’ är precis så historien fungerar - ignorera det om du vill fastna i linjärtänkande.

Och ja, utvecklingen accelererar – vilket gör det uppenbart att vår förståelse aldrig kan bli statisk eller helt förutsägbar, hur mycket du än försöker bygga ‘säker’ kunskap på tidigare steg.

Btw, det var jag som upplyste nederd (er idol ). Om att vetenskaplig utveckling inte är linjär.
Det finns att läsa, utan att behöva citera mig själv.
Citera
2025-10-27, 16:09
Medlem
semizones avatar
Citat:
Jag skulle egentligen vilja utveckla det där, för det känns som om mitt svar var för koncist.

Vi letar såklart efter liv redan idag, men vi gör det med dagens verktyg. Lite som hur man mätte havsdjup på 1800-talet, man släppte ner en sten med snöre och räknade antalet knopar på det. "Här e det 70 meter, Kapitän!". Idag har vi möjligen ett lite effektivare system - men det gör samma jobb.

För 70 år sedan ville man försöka mappa jox i rymden, så vi tog massa bilder med visst intervall och folk satt och manuellt flippade mellan dom, för att se just förändringar. Det funkade, men dagens automatiserade sökningar är inte ens jämförbara med den modellen (även om vissa foton tagna även DÅ är användbara idag, det var inget fel på den sidan av tekniken).

Att leta liv idag utgår från ett behov vi tydligt haft sedan före mitten av förra århundradet, med alla UFO-grunkor som uppstått - som ett svar att ökad teknologi, det folk tog för "äh, det händer" skulle nu utforskas. Svensson var helt enkelt aningen mer vaken och kritisk.

Så vi letar - först genom att lyssna via radio, sedermeda via teleskop, som kom att bli rymdbaserade för bättre upplösning, via hubble till jwst och vi är ingenstans "klara" med den linjen. Men detta är bara aningen bättre och bättre verktyg för *samma gamla sökningar*.

Det som saknas är nya sätt att upptäcka fenomen, ett av dom är ju LIGO och efterföljare, nackdelen är att känsligheten e så enormt klen att det kan jämföras med att örfila en myra med halva månen. Men det, likt allt annat, kommer förbättras - det intressanta är att det är ett NYTT sätt att leta.

Och det är det vi behöver, nya sätt att leta. Finns det nåt inom quantumområdet som kan ...

Du beskriver historien om verktygens förbättring... men det är precis där du missar poängen. Vetenskapen väntar aldrig på perfekta instrument, den börjar med idéerna som ingen ännu kan mäta. LIGO var meningslöst innan någon vågade formulera teorin om gravitationsvågor. Mikroskopet skapades innan bakterierna var kända. Du beskriver hur man mäter, jag pratar om hur man vågar tänka nytt. Att bara vänta på bättre verktyg är konservativt: och det är just konservatismen som håller mänsklig förståelse tillbaka.
Citera
2025-10-27, 16:26
Medlem
Citat:
Du beskriver historien om verktygens förbättring... men det är precis där du missar poängen. Vetenskapen väntar aldrig på perfekta instrument, den börjar med idéerna som ingen ännu kan mäta. LIGO var meningslöst innan någon vågade formulera teorin om gravitationsvågor. Mikroskopet skapades innan bakterierna var kända. Du beskriver hur man mäter, jag pratar om hur man vågar tänka nytt. Att bara vänta på bättre verktyg är konservativt: och det är just konservatismen som håller mänsklig förståelse tillbaka.
Du har delvis rätt, poängen jag vill få fram att utan vissa verktyg *vet* du inte ens vad du kan leta efter. Innan mikroskopet trodde ingen att man kunde se bakterier (eller virus) - även om man hade en vag ide om vad de var. Innan Einstein var det märkligt få som letade gravitationsvågor oavsett verktyg.

Jag tog upp LIGO för att det äntligen var ett nytt sätt att leta information; kanske inte ett bättre för den information vi trodde vi letade efter, den poängen föll rakt igenom. Oavsett vad du tror dig leta efter, är det en kräftgång mellan teori och praktik.

Strängteoretikernas största problem sedan 20+ år? Att hitta nåt sätt att verifiera teorin. I slutändan är det alltid praktiska fysiker som äger dagen. Så om du letar efter nåt esoteriskt som mana-spår i svansen på kometer från utsidan av galaxen? Du behöver praktiska fysiker, men det vore intressant att se var tanken på det uppstod.

Det är ett växelspel; det går inte att undvika. Exakt INGEN på vikingatiden hade en tanke på att fundera på ifall månen låg bakom att vår jordyta är kall fast insidan är smält.
Citera
2025-10-27, 16:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

......

Historien visar att man inte behöver veta vad man letar efter – man behöver våga ifrågasätta vad man tror sig veta.
Du har rätt mycket fel där, trots alla delvis rätt. Faraday m fl hade bara tillgång till de kunskaper och den teknik som de faktiskt hade tillgång till. Varför började inte Galilei direkt med radioastronomi eller infraröd strålning eller gravitationsstrålning? Ja hur i helsike hade han ha kunnat göra det?? Däremot var linser redan kända, så att sätta ihop ett teleskop och rikta det mot Jupiters månar var både visionärt och görbart.

Visste du förresten att Galilei själv tillverkade linserna?

Vad är det för sorts instrument som du tänker dig ska tillverkas för att upptäcka liv som är helt annorlunda än vårt och inte lever I "linjär tid"? Tänker du "slipa linserna" själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in