2025-10-27, 10:41
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag funderar kring en utdelningsportfölj på min ISK och har lite funderingar kring huruvida man bör hålla sig helt till svenska aktier pga den utdelningsskatt man åker på med ägande av utländska aktier.

Först kan jag nämna några aktier jag skulle överväga: Fortum (FI), Nordea (FI) DNB Nor (NO), Telenor (NO) och något i Danmark som Tryg (DK).

Alla dessa har hög direktavkastning och är måhända tråkiga men också stabila och relativt trygga investeringar.

Men så har vi då det där med avkastningsskatten. Som jag fattat det så på en ISK så dras automatiskt avkastningsskatt FI = 35%, NO = 25% och DK = 27%.

I samtliga fall kan man begära tillbaka den del som överstiger 15% men man kommer aldrig undan att betala dessa 15%. Och för att kräva tillbaka den skatt som dragits utöver detta måste man begära detta från respektive lands skattemyndighet vilket låter omständligt.

Då hamnar man lite i ett läge att om jag velat äga Nordea främst för direktavkastningen men måste betala 35% skatt på denna avkastning och sen klydda för att få tillbaka de extra 20 procentenheterna för att komma ner på 15% skatt bara för att Nordea är noterad i Finland... Är det då inte bättre att bara köpa tex SEB, Swedbank eller SHB som är svenska aktier och slippa avkastningsskatt helt och undvika klydd?

Mina frågor:

För det första, är min uppfattning om hur detta funkar korrekt eller har jag fattat det fel?

Kan man komma runt detta genom fonder som Xact Högutdelande Norden eller kommer skatter gälla ändå och/eller kommer avgifter äta upp motsvarande?

Någon annan som funderat kring detta och vad har ni kommit fram till?

Någon som provat att begära avkastningsskatt tillbaka från Norska, Danska eller Finska skattemyndigheter på skatt ni betalat från er ISK? Är det lätt eller komplicerat?

OBS!!! Hela frågeställningen bygger på att man tänker sig en utdelningsportfölj där man fokuserar på passiv inkomst från direktavkastningen och vill maximera denna. INTE en portfölj där värdeökningen på aktierna är högsta prioritet - på sådana aktier är ofta avkastningen låg och avkastningsskatten blir ganska irrelevant - jag vet redan detta så det är inte topic här.
Citera
2025-10-27, 12:46
Medlem
Du har förstått rätt.
Ett alternativ är att öppna en KF (kapitalförsäkring), där sköter försäkringsbolaget (läs din bank) återbetalning av källskatt. Beror på vilken internetbank du har din depå, jag har Nordnet och man får pengarna utbetalda månaden därpå. Fungerar lysande. Inte säkert att alla andra aktörer gör detta, så kolla och fråga om ev avgifter.
Inget som hindrar att du har en ISK med svenska utdelningar och en KF med utländska utdelningsaktier. Man kan ha dem i samma/olika banker båda omfattas av skattefrihet på belopp till 300.000 kr per person, de håller reda på det. KF har en liten annan modell för betalning av avkastningsskatten än ISK, fråga på din bank.
Citera
2025-10-27, 13:10
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elims

Inget som hindrar att du har en ISK med svenska utdelningar och en KF med utländska utdelningsaktier. Man kan ha dem i samma/olika banker båda omfattas av skattefrihet på belopp till 300.000 kr per person, de håller reda på det. KF har en liten annan modell för betalning av avkastningsskatten än ISK, fråga på din bank.

Tack, det har jag inte ens tänkt på. Ja KF verkar funka mer som när man har ett tjänstepensionskonto hos sin nätbank där banken sköter hanteringen av avkastningsskatt. Det var ett jävligt bra tips, jag borde tänkt på det själv men det hade jag inte gjort.
Citera
2025-10-27, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Tack, det har jag inte ens tänkt på. Ja KF verkar funka mer som när man har ett tjänstepensionskonto hos sin nätbank där banken sköter hanteringen av avkastningsskatt. Det var ett jävligt bra tips, jag borde tänkt på det själv men det hade jag inte gjort.

KF är ju det enda vettiga alternativet här. Har du en KF hos Nordnet får du tillbaka inbetald källskatt månaden efter tex. Nordea är väl ännu snabbare och vissa andra långsammare.

Man får kolla vad som gäller hos sin mäklare.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-10-27 kl. 13:44.
Citera
2025-10-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Någon som provat att begära avkastningsskatt tillbaka från Norska, Danska eller Finska skattemyndigheter på skatt ni betalat från er ISK? Är det lätt eller komplicerat?
Jag har gjort det en gång för några år sedan då det gäller Nordea och finska skattemyndigheterna (Vero). Det var en detaljerad blankett man skulle fylla i, och om jag minns rätt behövde jag skicka in den i pappersform (tror det fanns elektroniska alternativ som dock krävde någon slags finsk ID-kontroll). Det behövdes ett intyg om skatterättslig hemvist i Sverige vilket var lätt att beställa elektroniskt via den svenska Skattemyndigheten. Handläggningen hos Vero var långsam och jag började undra om blanketten kommit bort på posten. Chat-roboten på Vero kunde dock upplysa mig om den typiska handläggningstiden, som var längre än jag hade väntat dittills (minns inte den förväntade handläggningstiden nu, men tror det var mer än en månad men kanske mindre än två).

Till sist fick jag ett brev på posten där det stod att återbetalning beviljats. Dock hade de dock gjort en beräkning som gav mig någon hundralapp mindre än jag förväntat mig. Enligt Avanza (där jag hade ISK:t) hade jag räknat helt rätt medan Vero hade räknat fel. Tydligen blev det så ibland, enligt Avanza. Fick ett intyg om det korrekta beloppet, men missade tyvärr tidsgränsen för omprövning (att det var så pass lite pengar gjorde väl att jag tog lättare på det). Det slutade därför med att jag fick beloppet enligt Veros uträkning utbetalat.

Man kan begära återbetalning upp till tre år i efterskott, tidigast året efter att man fått utdelningen. Eftersom det var så pass mycket strul första gången tänkte jag att det var klokt att utnyttja det, och sedan har det inte blivit något mer (men förmodligen hög tid nu – ska kolla upp det).
Senast redigerad av vgebler 2025-10-27 kl. 15:37.
Citera
2025-10-27, 16:04
Medlem
Blingons avatar
Huvudregeln är att placera utländska utdelningsaktier på Kapitalförsäkring, så sköter sig återbetalningen av den utländska källskatten automagiskt enl. skatteavtal.

Nordnet betalar tillbaka källskatten redan månaden efter.
Avanza betalar tillbaka en gång om året.

Det finns några undantag där du med fördel kan placera aktierna på ISK:
- Svenska (givetvis)
- Engelska, eftersom de inte har någon källskatt.
- Irländska utdelande ETF:er, eftersom beskattningen sköts av förvaltaren och ingen ytterligare individuell källskatt tillkommer.
- Och vissa specialare, t.ex. Ecopetrol ADR (hemvist i Colombia).

Personligen har jag satt en sorts 'mjuk' utdelnings-gräns, där aktier med en direktavkastning under 3% läggs på vanlig fond/aktiedepå.
Citera
2025-10-27, 18:34
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Huvudregeln är att placera utländska utdelningsaktier på Kapitalförsäkring, så sköter sig återbetalningen av den utländska källskatten automagiskt enl. skatteavtal.

Nordnet betalar tillbaka källskatten redan månaden efter.
Avanza betalar tillbaka en gång om året.

Det finns några undantag där du med fördel kan placera aktierna på ISK:
- Svenska (givetvis)
- Engelska, eftersom de inte har någon källskatt.
- Irländska utdelande ETF:er, eftersom beskattningen sköts av förvaltaren och ingen ytterligare individuell källskatt tillkommer.
- Och vissa specialare, t.ex. Ecopetrol ADR (hemvist i Colombia).

Personligen har jag satt en sorts 'mjuk' utdelnings-gräns, där aktier med en direktavkastning under 3% läggs på vanlig fond/aktiedepå.
Har man överskott av kapital får man automatisk avräkning av skatten på deklarationen upp till den procent som finns i skatteavtalet länderna emellan. Således går det bra att äga t.ex. amerikanska aktier där källskatten är 15% på ett ISK.

Har man dock underskott av kapital är max avräkning ynka 500 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in