• 1
  • 2
2025-10-26, 20:39
Medlem
Stämmer det? Tar barn efter sina föräldrar på det sättet?

Har ni själv erfarenhet av det? positivt eller negativt? som barn eller förälder?
Citera
2025-10-26, 20:43
Medlem
Ligger mycket i det, som man brukar säga i många situationer även bland vuxna, se och lär
Citera
2025-10-26, 21:18
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Varken eller. Barns beteende styrs till största delen av gener, och där har du inte mycket att säga till om.
På andra plats kommer "hur du gör", inte "det du säger".
Vad gäller "det du säger", så kommer barn säga det du säger. Men de kommer inte göra det, om inte du göra det också.
Citera
2025-10-27, 00:36
Medlem
Jag sitter INTE och latar mig på min fritid.
Det gör mina (tonårs)barn.

Jag har ett månatligt sparande.
Det har inte mina barn.

Dom gör alltså varken som jag säger eller som jag gör.
Citera
2025-10-27, 01:39
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Jag sitter INTE och latar mig på min fritid.
Det gör mina (tonårs)barn.

Jag har ett månatligt sparande.
Det har inte mina barn.

Dom gör alltså varken som jag säger eller som jag gör.
Men dom beter sig mot servicepersonal på samma sätt som du gör.
Citera
2025-10-27, 01:40
Medlem
Flaklypans avatar
Barn gör inte vad du säger!

Barn gör, vad du gör!
Citera
2025-10-27, 02:09
Medlem
zombie-nations avatar
Just olater, lär sig barn efter sina föräldrar. Mamma snusar, barnet blir snusare. Samma med rökning. Och hur man hanterar alkohol. Vilka småregler man bryter. Vilken skitmat man tillåter sig.
Citera
2025-10-27, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Varken eller. Barns beteende styrs till största delen av gener, och där har du inte mycket att säga till om.
På andra plats kommer "hur du gör", inte "det du säger".
Vad gäller "det du säger", så kommer barn säga det du säger. Men de kommer inte göra det, om inte du göra det också.

Är det genetiskt att hata judar och vilja erövra världen ?
Citera
2025-10-27, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Det är förmodligen ett inlärt hat.
Att erövra världen kan vara en influens av Europeer som plundrat, mördat, startat krig, omstörtat regeringar, infört sanktioner, hotat, manipulerat, exploaterat länder, skapat länder hur som haver, ljugit och bedragit...
Därav denna erövringsmetodiken som florerat. Dock utdöende syssla snart.
Citera
2025-10-27, 08:28
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Du måste skilja på "vad" och "hur". Inställningen i sakfrågor är givetvis inte genetiskt betingat.
Att vilja erövra världen kan du ha dina gener, för det är en egenskap. Att hata främlingar kan också finnas i dina gener, men inte just ett särskilt folkslag.

Egenskaper är medfödda, inte beteenden i sig. Du kan vara född extrovert och pratsjuk, men exakt vad du pratar med andra människor om beror självklart på omständigheter i den värld du föds in i.
Citera
2025-10-27, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Du måste skilja på "vad" och "hur". Inställningen i sakfrågor är givetvis inte genetiskt betingat.
Att vilja erövra världen kan du ha dina gener, för det är en egenskap. Att hata främlingar kan också finnas i dina gener, men inte just ett särskilt folkslag.

Egenskaper är medfödda, inte beteenden i sig. Du kan vara född extrovert och pratsjuk, men exakt vad du pratar med andra människor om beror självklart på omständigheter i den värld du föds in i.

Har jag mycket svårt att tro på!

Att erövra världen kan du ha i dina gener skriver du!
Varför är det då bara en typ av människor som sysslar med det? Med en gemensam religion!

Om man har den egenskapen i generna så borde det finnas människor av alla folkslag som skulle hålla på med att erövra världen kan man tycka!

Märkligt att den egenskapen är koncentrerad till Mellanöstern, kan det bero på värmen?
Citera
2025-10-27, 12:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Har jag mycket svårt att tro på!

Att erövra världen kan du ha i dina gener skriver du!
Varför är det då bara en typ av människor som sysslar med det? Med en gemensam religion!

Om man har den egenskapen i generna så borde det finnas människor av alla folkslag som skulle hålla på med att erövra världen kan man tycka!

Märkligt att den egenskapen är koncentrerad till Mellanöstern, kan det bero på värmen?

Att erövra världen är inget som muslimer uppfunnit. Sov du under historialektionerna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in