2025-10-26, 22:50
Medlem
Dumdrygs avatar
Blev nyligen varnad och avstängd i en månad för följande kommentar att drönarna över Kastrup var en falsk flagg från NATO:

Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Drönare över Kastrup – stor polisinsats (2025-09-22)
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men vakna dumstrutar. Det är en falsk flagg från NATO. Världens största hangarfartyg lämnade precis Oslo och ligger på andra sidan Danmark i Nordsjön.

Det har spårat ut helt när det gäller den politiska skevheten i modereringen. Jag tror inte att det var ryska drönare, utan att det var NATO's egna drönare som lyfte från USS Gerald R Ford som låg 10 mil utanför Danmarks kust. Men den åsikten får man tydligen inte framföra.
Citera
2025-10-26, 22:56
Medlem
fittanstickerframs avatar
Fattar att det är jobbigt och hoppas bara vara hjälpsam, men det kommer klagas på att du inte följer rätt process för hur man ska klaga:

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator
Citera
2025-10-26, 22:56
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Blev nyligen varnad och avstängd i en månad för följande kommentar att drönarna över Kastrup var en falsk flagg från NATO:

Du har fått en varning för brott mot 0.03. Trams och off-topic.
Ämne: Drönare över Kastrup – stor polisinsats (2025-09-22)
Citat:
Men vakna dumstrutar. Det är en falsk flagg från NATO. Världens största hangarfartyg lämnade precis Oslo och ligger på andra sidan Danmark i Nordsjön.

Det har spårat ut helt när det gäller den politiska skevheten i modereringen. Jag tror inte att det var ryska drönare, utan att det var NATO's egna drönare som lyfte från USS Gerald R Ford som låg 10 mil utanför Danmarks kust. Men den åsikten får man tydligen inte framföra.

Jag skulle tro att du hade kommit undan med kommentaren om du hade framfört det som en teori att det kanske skulle kunna vara drönare tillhörande NATO, men påståendet: "Det är en falsk flagg från NATO" levererar du som ett faktum, fast utan varken bevis eller källa, och då blir det bara trams.
Citera
2025-10-26, 22:59
Medlem
tilsammansnus avatar
Så varför skrev du inte som du gör här ? Att du tror det är en falsk flagg , istället för "vakna upp dumstrutar" "det ÄR ditto" - som en domedagsprofet.

Låter inte som politisk moderering iaf.
Citera
2025-10-26, 23:14
Medlem
argaangelicas avatar
Mod har rätt. Solklar 0.03.

Var är din konversation med mod så vi kan se vad som gått fel?

(FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator
Citera
2025-10-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag skulle tro att du hade kommit undan med kommentaren om du hade framfört det som en teori att det kanske skulle kunna vara drönare tillhörande NATO, men påståendet: "Det är en falsk flagg från NATO" levererar du som ett faktum, fast utan varken bevis eller källa, och då blir det bara trams.

Det är ganska vanlig retorik att uttrycka åsikt eller tro lika faktuellt som man menar att något kan vara. Att samtidigt backa upp sin tro genom att nämna aktuella händelser som kan styrkas (hangarfartyg i Nordsjön) indikerar ju samtidigt vad man dragit slutsatsen på.

Att en så hårfin skillnad i hur man uttrycker sig ska avgöra om man blir avstängd i en månad eller inte alls är väl ändå en ganska tunghänt moderering?
Citera
2025-10-27, 00:04
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Det är ganska vanlig retorik att uttrycka åsikt eller tro lika faktuellt som man menar att något kan vara. Att samtidigt backa upp sin tro genom att nämna aktuella händelser som kan styrkas (hangarfartyg i Nordsjön) indikerar ju samtidigt vad man dragit slutsatsen på.

Att en så hårfin skillnad i hur man uttrycker sig ska avgöra om man blir avstängd i en månad eller inte alls är väl ändå en ganska tunghänt moderering?

Jag är övertygad att 0.03 kommentaren inte ledde till avstängningen. Innan avstängning finns tidigare övertramp.
Citera
2025-10-27, 00:08
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Fast skillnaden är inte hårfin.
Det är skillnad mellan att tro något, ifrågasätta en sak, anse något och att komma med ett direkt påstående.
Citera
2025-10-27, 00:16
Medlem
Citat:
Fast skillnaden är inte hårfin.
Det är skillnad mellan att tro något, ifrågasätta en sak, anse något och att komma med ett direkt påstående.

Poängen är ju att påståenden ofta används för att uttrycka tro eftersom det hör till själva troendet att man anser sig vara i position att presentera det som fakta.

Med separationen du vill göra behöver ju moderatorn dessutom bedöma ifall det är rimligt eller orimligt att tro, och här har man tyckt att det varit orimligt och därför raderat och startat en omröstning för varning.

Ifall jag nu skriver att Gud är stor, skall jag då frias av en troende moderator men fällas av en ateist?
Citera
2025-10-27, 00:30
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Poängen är ju att påståenden ofta används för att uttrycka tro eftersom det hör till själva troendet att man anser sig vara i position att presentera det som fakta.

Med separationen du vill göra behöver ju moderatorn dessutom bedöma ifall det är rimligt eller orimligt att tro, och här har man tyckt att det varit orimligt och därför raderat och startat en omröstning för varning.

Ifall jag nu skriver att Gud är stor, skall jag då frias av en troende moderator men fällas av en ateist?

Du får en halv pluspoäng för din koppling till religion, för där ställer begreppet "tro" till det.
Eftersom trådstarten inte handlar om religion så får vi dock ta frågan som mer språklig än religiös.

Jag ska ge dig några relevanta exempel på skillnaden mellan att tro, anse och fakta.

- Jag tror personligen att person X är pedofil.
- Jag anser att person X beteende antyder att denne egentligen är pedofil.
- Peson X är pedofil.

Tycker du att skillnaden mellan meningarna är hårfin, eller skiljer sig alternativ tre sig rejält från de andra?
Senast redigerad av Stenballe 2025-10-27 kl. 00:33.
Citera
2025-10-27, 00:37
Medlem
Citat:
- Jag tror personligen att person X är pedofil.
- Jag anser att person X beteende antyder att denne egentligen är pedofil.
- Peson X är pedofil.

Tycker du att skillnaden mellan meningarna är hårfin?

Skillnaden på meningarna är förstås enorm, men skillnaden i när folk väljer att säga "X är pedofil" eller "jag tror att X är pedofil" är hårfin.

Om jag säger "Ferrari är världens snabbaste bil" och du uttrycker annorlunda så uppstår det en diskussion. Bara en av oss har rätt, skall den andre bestraffas? Jag tycker inte att moderatorer ska vara språkpoliser som skulle stängt av en av oss i en månad för våra kommentarer om Ferrari i en tråd om snabba bilar.

TS har skrivit sin kommentar på ett diskussionsforum så jag utgår från att han vill diskutera ämnet. Inte att han planerat att ta sin absoluta sanning om Nato-drönare över havet med sig in i döden eller spammar eller på annat sätt stör.
Citera
2025-10-27, 00:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Nu var det väl ändå inte den kommentaren som fick dig avstängd? Vilka fler varningar hade du i bagaget?

(FB) Dumdryg avstängd för Ohörsamhet
(FB) Dumdryg avstängd för Ohörsamhet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här