• 1
  • 2
2025-10-26, 12:41
Medlem
Hej, är inte kunnig när det gäller bilar och uppskattar alla råd jag kan få!

Har en Volvo v70 årgång 2011, som inte vill starta pga "låg batterispänning". Låter dock bra när den går igån, men "tänder" inte. Har haft två kompisar där som provat med "jumpstart" utan resultat. Den ena har också mätt upp spänning till 13,4 (fattar inte riktigt vad detta innebär). Ingen utav dem verkar tro att det är batteriet som är fel egentligen.

Så vad kan det vara, och varför anger instrumentbrädan "låg batterispänning"?. Tillägg ska att all övriga elektronik verkar funka, även efter flera startförsök.

Tacksam för all hjälp!

Mvh Erik
Citera
2025-10-26, 12:51
Medlem
Tjaba!

Bytte själv nyligen batteriet på min Toyota och det visades inte vara felet. Bilen ville inte starta så jag trodde det var batteriet, kanske en död cell eller två. Nu visade det sig vara solenoiden på startmotorn som krånglade så nu är en ny startmotor beställd. Hämtar den kommande vecka. Kolla det!!
Citera
2025-10-26, 12:52
Medlem
karlgunnars avatar
TS skriver att den går igång men startar inte? Nu får du förklara lite mer noga känner jag.
Citera
2025-10-26, 13:20
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
När man mäter spänningen på batteriet så måste där också finnas någon form av last kopplad mot batteriet.
Testade ni att sno ett batteri från någon av kompisarnas bilar och starta med det?
Citera
2025-10-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barracuda70
Tjaba!

Bytte själv nyligen batteriet på min Toyota och det visades inte vara felet. Bilen ville inte starta så jag trodde det var batteriet, kanske en död cell eller två. Nu visade det sig vara solenoiden på startmotorn som krånglade så nu är en ny startmotor beställd. Hämtar den kommande vecka. Kolla det!!

Tack för svar. Lite som grekiska för mig, men låter rimligt. Är startmotor något man kan byta själv?
Citera
2025-10-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
TS skriver att den går igång men startar inte? Nu får du förklara lite mer noga känner jag.

Japp, uttryckte mig oklart. Motorn gick inte igång. Men en av personerna som vet mer om bilar sa att det lät som att batteriet inte hade några problem. Något jag själv tycker låter lite konstigt då det efter ett flertal startförsök, så hände inget alls när man vred om nyckeln.
Citera
2025-10-26, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När man mäter spänningen på batteriet så måste där också finnas någon form av last kopplad mot batteriet.
Testade ni att sno ett batteri från någon av kompisarnas bilar och starta med det?

Nej, vi gjorde inget sådant tyvärr.
Citera
2025-10-26, 13:57
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
Japp, uttryckte mig oklart. Motorn gick inte igång. Men en av personerna som vet mer om bilar sa att det lät som att batteriet inte hade några problem. Något jag själv tycker låter lite konstigt då det efter ett flertal startförsök, så hände inget alls när man vred om nyckeln.

Ok så du menar att startmotorn går som den ska men motorn startar inte. Jag antar att den har bränsle i tanken? I så fall är det något som är galet.
Citera
2025-10-26, 14:35
Medlem
Att bara mäta spänningen på batteriet säger egentligen ingenting, du måste kapacitetstesta den med utrustning avsedd för det och det kan de flesta verkstäderna göra.

Du säger att bilen är från 2011 och iom att livslängden för ett startbatteri är ca 7-8 år så gissar jag att batteriet är bytt en gång kring 2018 och att det nu börjar vara dags igen.
Citera
2025-10-26, 14:49
Medlem
Konduktanstesta batteriet med ex https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000063835
Konduktansprovar man så slipper man belasta batteriet på gammalt vis.

Mäter man över polerna med bilen och alla laster igång så bör spänningen ligga mellan 13,9 - 14,2V.

Det kan också bero på spänningsfall, ex om man har dålig jordning, så kolla upp jordpunkten på generatorn tex samt om det ärgat mycket på batteripolerna.
Citera
2025-10-26, 14:54
Medlem
Går startmotorn när du försöker starta bilen?
Citera
2025-10-26, 15:02
Medlem
karlgunnars avatar
Det är nästan omöjligt att förstå vad TS menar, kanske en film på problemet vore på sin plats då hen inte kan ett jota om bilar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in