2025-10-26, 11:06
Medlem
Mr.RedHats avatar
Idiotartikel, idiottråd och idiotrubrik.
Det är inte "gratis" att laga bilen inom två år. Det föreligger bara omvänd bevisbörda, vilket innebär att beviskraven sänks för konsumenten. För att bryta presumtionen måste försäljaren visa att det är mer sannolikt ett handhavande fel.

Kan tycka denna tråd är ganska nyttig om man vill förstå den juridiska mekaniken bättre, eftersom vi är flera som försökte reda ut ett uppenbart missförstånd kring hur det fungerar: (FB) Reklamera vara. Butiken nekar på plats.
Citera
2025-10-26, 11:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Ett fel som uppstår är inte samma som saker går sönder.
Du som har koll kan väl utförligt beskriva sillnaden?
Citera
2025-10-26, 11:44
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du som har koll kan väl utförligt beskriva sillnaden?
Ex du får en tvåa på spindelleden då byter dom inte den gratis.
Citera
2025-10-26, 11:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ex du får en tvåa på spindelleden då byter dom inte den gratis.
Så om jag upptäcker det själv ska dom byta dom den gratis, men om bilprovningen upptäcker ett fel som jag inte visste om får jag bekosta reparationen själv?
Citera
2025-10-26, 11:55
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Så om jag upptäcker det själv ska dom byta dom den gratis, men om bilprovningen upptäcker ett fel som jag inte visste om får jag bekosta reparationen själv?
Nej. Bara för du upptäcker någonting trasigt på bilen så kommer det inte bytas ut gratis.
Seriöst är folk så här korkade?
Citera
2025-10-26, 11:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Nej. Bara för du upptäcker någonting trasigt på bilen så kommer det inte bytas ut gratis.
Seriöst är folk så här korkade?
Nej, jag saknade bara den utförliga beskrivning jag bad om, som du inte levererade.

Det är inte helt enkelt att dra några gränser mellan det du beskrev, i inlägget jag först svarade på.
Citera
2025-10-26, 12:01
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Nej, jag saknade bara den utförliga beskrivning jag bad om, som du inte levererade.

Det är inte helt enkelt att dra några gränser mellan det du beskrev, i inlägget jag först svarade på.
Det finns ingen utförlig beskrivning. Det var ett exempel på vad som inte gäller

Läcker din taklucka in vatten kan det exempelvis skyddas av detta….

Du får använda din hjärna lite
Citera
2025-10-26, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Många delar på en bil är slitagedelar som behöver bytas förr eller senare. För att inte tala om kvalitén på delar som har betydligt kortare livslängd idag. Är det "ha sönder" eller "ursprungligt fel" när tex länkarmar eller hjullager behöver bytas några månader efter begagnatköpet? Generatorn ger upp 18 månader efter köpet. Ska säljaren betala?
Är det ett begagnatköp så är det varken eller - då är det service och reparation. Slitdelar heter just det för att det är delar som slits ut och avses bytas under bilens livslängd.
En begagnad bil är ju per definition inte ny och har många gånger gått ett antal mil. Du kan ju inte köpa en bil som gått 6.000 mil och sedan förutsätta att bromsbelägg, hjullager, dämpare, bromsskivor, kamrem, filter och så vidare inte också slitits i motsvarande grad.
Din fråga är smått obegriplig då du inte verkar förstå ordet BEGAGNAD. Men det betyder kort att föremålet är brukat innan det kommer i din besittning. Det är med andra ord inte fabriksnytt och använt.
Citera
2025-10-26, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViCenterpartister
https://www.aftonbladet.se/bil/a/25L...lir-det-gratis

"Under 2022 gjordes konsumentköplagen om, bland andra till fördel för dig som bilkund.

Förändringen innebär att ett fel som uppstår på en bil inom två år efter att du köpt den kan anses som ursprungligt. Tidigare var den tidsgränsen bara sex månader.

Det här gäller om du köpt en bil av ett företag och gäller främst begagnat då nya bilar omfattas av nybilsgarantin."

Du känner väl till detta?

En annan mer intressant regel är att om du gör upp begangnatköpet på distans (telefon eller webb) och säljaren inte upplyser om din lagstadgade ångerrätt på 14 dagar så förlängs den automatiskt till ett (1) år!
Citera
2025-10-26, 14:39
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Helt värdelöst, hur väl har 6 mån regeln funkat?

Och vilka fel döljer sig de första sex månader?
Förutom slitdetaljer?

Och de flesta besiktstationer idag är värdelösa, släpper igenom rosthinkar

Vad har du för källa som bevis? Det är såklart tvärtom eftersom svenskarna har otroligt gamla bilar med lika mycket rost som ständigt får 2r. Ofta helt i onödan dessutom men allt för att dra in stora pengar på återbesiktningar.
Citera
2025-10-26, 14:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Många delar på en bil är slitagedelar som behöver bytas förr eller senare. För att inte tala om kvalitén på delar som har betydligt kortare livslängd idag. Är det "ha sönder" eller "ursprungligt fel" när tex länkarmar eller hjullager behöver bytas några månader efter begagnatköpet? Generatorn ger upp 18 månader efter köpet. Ska säljaren betala?
Om det är ursprungligt fel, nämligen att generatorn eller länkarmen brister i kvalitet från vad man kan med fog förvänta sig, ska näringsidkaren står för detta. Om det däremot är en generator eller länkarm som är gammal och sliten, samt att detta inte döljs för kunden, ska kunden stå för kostnaden om fel uppstår.

Regeln om 2 år ändrar inte några materiella förutsättningar, utan endast att fel som uppstår ska presumeras vara ursprungligt. Men om näringsidkaren kan bevisa att så inte är fallet faller kostnaden på kunden naturligtvis.
Citera
2025-10-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Vad har du för källa som bevis? Det är såklart tvärtom eftersom svenskarna har otroligt gamla bilar med lika mycket rost som ständigt får 2r. Ofta helt i onödan dessutom men allt för att dra in stora pengar på återbesiktningar.
Gulleplutt, välkommen till Sverige 2025

En av flera trådar
(FB) Mutbrott vid bilbesiktning, ordentlig straffskärpning i HR (2024-10-14)

utöver mina erfarenheter av "nybesiktigade" bilar

svensk bilprovning går väl någorlunda att lita, möjligen besikta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in