2025-10-25, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewsecond
Intressant det där med att din anhöriges pupiller blev små, en närstående till mig får stora pupiller under manisk period.
Kan det ha att göra med amygdala som styr kroppens fight and flight kanske?

Såg att en föreläsare som pratade om utmattning drar upp exempel att någon går lös och skjuter folk pga att frontalloben inte klarat av att skydda amygdala under långvarig stress.
Opponera att GM H redan har faktorer inom genetik och/eller miljö för ökad känslighet i detta område, han får sedan hjärn/hjärnhinneinflammation, sedan andra sjukdomar som även dom kan påverka hjärnan, och under sin skilsmässa och ekonomiskt långvarigt stressiga period får testa alla dessa läkemedel som på olika sätt påverkar kroppens signalsubstanser. Det är ju faktiskt något som både enskilt och tillsammans absolut kan vara en utlösande faktor.
Föreläsaren jämförde långvarig stress och psykopati, där en psykopat har större chans att klara sig från utmattning pga att den är självisk.
Det jag såg var ju såklart djupare och mer informativt men om jag ska återberätta allt så blir inlägget alldeles för långt.

Jag betonar återigen att jag inte försvarar GM, han ska självklart ta ansvar och straffas för det hemska brott han begått. Men vissa som läser här verkar inte se skillnad på att försöka förstå sig på bakgrunden och att ta GM i försvar.
Att detta är extra intressant för mig är just för att genomgående i fup uttrycker sig vittnen att det är ofattbart då han genom livet ska ha varit snäll, hjälpsam, pigg och glad.
Jag har läst otaliga fupar genom åren och har nog aldrig sett att vittnen enhälligt lyfter denna godhet hos en GM vid den här typen av brott. Annars har det alltid varit ett par stycken som sett tendenser, även om man kanske inte trott att det ska sluta så illa.

Vad intressant. Vad var det för föreläsning? Går den att länka? I övrigt delar jag dina tankar.
Citera
2025-10-25, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewsecond
Min erfarenhet av orosanmälningar så är tre stycken inte mycket.
Dessutom så gick ingen av anmälningarna vidare till utredning för denna familjen.
Två var väl pga H och en pga J, men som sagt ingen gick vidare till utredning.

Sms konversationer mellan H och N hittar du i aktbil.112.

Nej okej förstår. Jag menade sms-konversation mellan Josefine och Nicole.
Citera
2025-10-25, 08:35
Medlem
Lemonade.347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
En grej jag tänkt på som inte presenterades i FUP, om jag inte missat det, någon får gärna upplysa mig om vart det går att läsa isåfall, är sms-konversationen mellan J och N som ju enligt uppgift ska finnas. Kanske för att det inte fanns något av intresse där. Men någon på J:s sida nämner det där lite i sitt förhör.

Inte för att det direkt har jättestor relevans, men är det mycket att ha fått 3 orosanmälningar? Jag har ingen uppfattning. Verkar dock som att folk blir orosanmälda för allt möjligt idag. Men i en av de orosanmälningarna så beskriver någon chef på soc att andra föräldrar reagerat på H:s beteende. Hon går inte in så mycket mer på vad det handlade om tyvärr.

Jag hade 3 orosanmälningar och 2 soc utredningar "mot" min familj när jag var liten. Från vad jag skulle säga så har det inte gått vidare så finns det inte så mycket att ta på. Vem som helst kan ju göra en orosanmälan om vad som helst, till och med anonymt. Det är ju en annan sak om soc startar en utredning. Men lite intressant är det ju ändå. Hade gärna velat läsa mer om vilka som anmälde och varför och det om andra föräldrar som uppmärksammat hans beteende. Man får väl bara hoppas att soc val att inte starta utredningar var rätt så att det inte kommer fram i efterhand att dom borde ha startat en utredning ändå och att det här hade kunnat stoppas om dom gjorde det.
Citera
2025-10-25, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag håller med om att detta med avsaknad av sömn indikerar mani. Så var det även med såväl min anhörige som med patienter jag kom i kontakt med i manisk fas. Det som skiljer sig mellan Henriks fall och de jag kom i kontakt med, är sjukdomsinsikten. Henrik sökte hjälp, och kommunicerade sjuklighet till sin omgivning. Det gjorde aldrig min anhörige eller patienter jag fick bra kontakt med.

Och jag tycker kanske att omgivningen borde märkt på Henrik om han var manisk, men det är lättare sagt än gjort. Speciellt i början av sjukdomens utbrott. Personen är ofta bara "lite konstig", och så lämnar man det därhän.

Något som slog mig med Henrik, och vad som kom fram i FUP, var Js berättelse om Hs konstiga blick. Min anhörige fick alltid extremt små pupiller vid sina maniska skov. Och gick ner i vikt och fick ett lite utmärglat ansiktsdrag. Något som förändrade personens blick. Ett av många tidiga symptom vi lärde oss känna igen genom åren.

Känner mig inte så sugen på att återge hur min anhöriges skov manifesterades. Dels finns en hel del läsare som inte är förmögna att ta till sig materialet på ett vuxet sätt, dels finns släkt som skulle förstå vem det handlar om om de läser, och dels så känns det off topic. Kan ta det i PM om du vill och jag orkar. Det blir en hel del att skriva eftersom sjukligheten pågick under nästan 20 år.

Du får väldigt gärna skriva PM, om du orkar och vill. Förstår verkligen att du inte vill skriva det här, många verkar inte ha riktigt förmågan att förstå, eller ens viljan.
Citera
2025-10-25, 09:17
Medlem
Det här är en av de mest intressanta trådarna på Flashback på länge.

I början kastade sig Flashback över de obekräftade uppgifterna att en kvinna hade setts gå omkring med kniv. Sida efter sida innehöll inlägg med spekulationer om knivkvinnan, trots att det snabbt kom fram att den misstänkta personen var en man.

Minst två riktigt gräsliga inlägg publicerades på de första 52 sidorna (jag har inte orkat läsa längre):

Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen

Vi är många killar/män i detta bajs land som har blivit överkörda av våra ex luder och soc men som du sa vi tar inte till kniv eller vapen och dödar dessa idioter som egentligen förtjänar döden för de är att gå alldeles för långt. Bara i Sverige sånt här skit händer, svårt förstå varför hehe!
Citera
2025-10-25, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag är ledsen, men du har absolut ingen aning om vad du har åsikter om. Så vad du anser är inte speciellt intressant för mig. Du har väldigt mycket att lära dig - och framför allt att anamma och förstå - om svåra psykiska sjukdomar. Tills dess gör du bäst i att inte ha åsikter, eftersom du bara sårar och upprör människor som drabbats och lider av dessa sjukdomar. Och det vill du väl inte göra? Så vida du inte gillar att vara elak.

Börja med att titta på uppdrag gransknings avsnitt om "schizofreni i Sveriges lyckligaste kommun", så får du iaf en liten inblick. Om du nu är empatiskt mottaglig, vilket jag betvivlar.

Och då ska man veta att patienten i det avsnittet är lyckligt lottad, jämfört med många andra.

Benägen att hålla med. Svårt att kontrollera källorna men när man bara läser nedan korta texter så känner iaf jag att jag har alldeles både för lite kunskap men också erfarenhet av psykotiska tillstånd för att bedöma hur det varit i det här fallet. Skillnaden är att jag inser min egen begränsning, vilket inte kan sägas om vissa andra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Prepsykos

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skymningstillst%C3%A5nd
Citera
2025-10-25, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemonade.347
Jag hade 3 orosanmälningar och 2 soc utredningar "mot" min familj när jag var liten. Från vad jag skulle säga så har det inte gått vidare så finns det inte så mycket att ta på. Vem som helst kan ju göra en orosanmälan om vad som helst, till och med anonymt. Det är ju en annan sak om soc startar en utredning. Men lite intressant är det ju ändå. Hade gärna velat läsa mer om vilka som anmälde och varför och det om andra föräldrar som uppmärksammat hans beteende. Man får väl bara hoppas att soc val att inte starta utredningar var rätt så att det inte kommer fram i efterhand att dom borde ha startat en utredning ändå och att det här hade kunnat stoppas om dom gjorde det.

Jo vet att vem som helst kan anmäla, även anonymt. Och vet skillnaden på om det startas utredning eller inte. Man hade velat veta lite mer vad gäller det här, håller med.
Citera
2025-10-25, 09:26
Medlem
Det här är en av de mest intressanta trådarna på Flashback på länge.

I början kastade sig Flashback över de obekräftade uppgifterna att en kvinna hade setts gå omkring med kniv. Sida efter sida innehöll inlägg med spekulationer om knivkvinnan, trots att det snabbt kom fram att den misstänkta personen var en man.

Minst två riktigt gräsliga inlägg publicerades på de första 52 sidorna (jag har inte orkat läsa längre):

Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen

Vi är många killar/män i detta bajs land som har blivit överkörda av våra ex luder och soc men som du sa vi tar inte till kniv eller vapen och dödar dessa idioter som egentligen förtjänar döden för de är att gå alldeles för långt. Bara i Sverige sånt här skit händer, svårt förstå varför hehe!

Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ

Jasså och det vet du? Han måste ju haft en anledning till det här. Dom förtjänade säkert sitt öde 😂

Båda de här inläggen tycks säga att den mördade N och den skadade J förtjänade sitt öde, så att det var deras eget fel att H hade attackerat dem. Snacka om kvinnohat.

Jag har som sagt bara läst om tråden till sidan 52, men jag tycker mig absolut minnas att tråden sedan utvecklades till en stark anklagelseakt mot den mördade N och den skadade J. Många hävdade att det måste ha varit deras fel att H kraschade.

Men insprängt bland kvinnohatet, särskilt nu i slutet av tråden, finns utmärkta inlägg som helt slutar skylla på de attackerade kvinnorna, och i stället försöker förstå vad som hände med H. Det har varit väldigt läsvärt och intressant, och det kan ge många av oss nya tankar om vad som kan utlösa en psykos.

Tack till er som har skrivit de fina inläggen! Ni vet vilka ni är.
Citera
2025-10-25, 10:25
Medlem
Citat:
Vad intressant. Vad var det för föreläsning? Går den att länka? I övrigt delar jag dina tankar.

Jag såg ett inlägg på sociala medier från att hon var med i nyhetsmorgon.
Försökte hitta inlägget igen då en del kommentarer var intressanta men hittar det inte igen.
Citera
2025-10-25, 10:32
Medlem
Citat:
Nej okej förstår. Jag menade sms-konversation mellan Josefine och Nicole.

Aaaah förlåt! Kan kolla om jag hittar. Men så som jag kan minnas det så var det väl mest att J skriver tack och lyfter N. Men ska dubbelkolla.
Var det något speciellt du tänkte på?
Citera
2025-10-25, 11:53
Medlem
Citat:
Benägen att hålla med. Svårt att kontrollera källorna men när man bara läser nedan korta texter så känner iaf jag att jag har alldeles både för lite kunskap men också erfarenhet av psykotiska tillstånd för att bedöma hur det varit i det här fallet. Skillnaden är att jag inser min egen begränsning, vilket inte kan sägas om vissa andra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Prepsykos

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skymningstillst%C3%A5nd

Mycket intressant input!
Tack för länkarna.
Citera
2025-10-25, 13:14
Medlem
Såg nu att i aktbil.111 så ska några delar under
"Journaler och läkemedel H3nrik B3ergström:" vara omaskade. Men dom är maskade.
Delarna det gäller är:
Journalanteckning Kirurgoperation OMASKAD...187
Journalanteckning Akutmottagning OMASKAD...210
Journalanteckning B3rgström, psykiatriska akutmottagningen OMASKAD... 267

Har rätten råkat maska för mycket? Isf borde man väl kunna få ut den delen omaskad?
Gissar att det finns fler än jag som skulle vilja se dessa anteckningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in