• 1
  • 2
2025-10-25, 13:08
Avstängd
Matadhamsters avatar
Kan inte komma på bättre rubrik mod får ändra.

En kvinna mötte en främmande, hemlös man på ett torg och erbjöd honom att hyra ett rum hos sig när han berättade att han stod utan boende.

En månad senare tröttnade hon på mannens beteenden av att dra hem en massa saker och bad honom att genast flytta ut vilket mannen vägrade.

Vid ett gräl en fredag, gick mannen in på sitt rum och blockerade sin dörr från insidan med en gåstav varpå kvinnan svarade med att barrikadera dörren från utsidan så att mannen inte kunde komma ut.

Under lördagen försökte mannen få kontakt med socialtjänst och läkare men först på måndagen ringde han polis som tvingades brotta ner kvinnan.

Kvinnan dömdes i tingsrätten till 1 år och 3 månaders fängelse vilket sänktes till 1 år i hovrätten och det ska nu överklagas till högsta domstolen.

Efter händelsen bodde mannen kvar i flera månader innan han slutligen flyttade ut.

https://www.hemhyra.se/nyheter/barri...till-fangelse/

Citat:
Första gången de träffades var en månad tidigare på ett torg i närheten. Han berättade att han inte hade någonstans att bo och kvinnan erbjöd honom att hyra ett rum.

Några dagar senare flyttade han in. De skrev ett inneboendekontrakt med en hyra på 5 000 kronor och en månads uppsägningstid. Men efter bara en månad sa kvinnan till honom att genast flytta ut, eftersom han drog in för många saker i lägenheten.

Mannen ville få lite tid på sig att hitta något annat boende, men kvinnan stod på sig. När stämningen började bli hetsig gick mannen in på sitt rum.

En mycket äventyrlig kvinna må jag säga som kan se framför mig hur han släpar hem allt möjligt skräp, sladdar, påsar, olika prylar han hittat i en salig röra och hag föreställer mig kvinnans chock av hans dåliga vanor och avsaknad av rutiner.

Folk är inte hemlösa utan orsaker och det är extremt svårt att bli av med någon du först släppt in. Lagarna borde ändras med hänsyn till sådana här fall då ingen egentligen ska behöva utsättas för någon som kan vara i missbruk, ha allvarlig psykisk ohälda etcetera för att de intet ont anandes agerat av naivitet och låtit någon sova över. Det här fallet rör sig dock om uthyrning.

Tyckte det var en roligare händelse bland allt elände i brottstrådarna.
Citera
2025-10-25, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Tyckte det var en roligare händelse bland allt elände i brottstrådarna.
Verkligen heltokigt. Sedan är det såklart otroligt sorgligt med pyskisk ohälsa.
Citera
2025-10-25, 13:24
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
De skrev ett inneboendekontrakt med en hyra på 5 000 kronor och en månads uppsägningstid.

Vilken liten katta, klart hon förstod att mannen inte skulle kunna betala det. Skulle inte förvåna mig om hon var singel och skulle kräva hyran i natura.
Citera
2025-10-25, 13:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Roligt vet icke. Att försöka göra gott visade sig illa. Men ja hjälpa en hemlös på detta sättet. Inget att rekommendera. Lagligt blir denna då en inneboende närmast samma rättigheter som en hyresgäst.

Om du tar in en blir det ju tal om att du måste vräka osv. Samhället tackar genom sedan att straffa dig.

Sedan ja det finns ju skäl för att en person i Sverige idag är hemlös. Det är mest för att denna då inte sköter sig än om samhället dvs socialen står för boendet....
Citera
2025-10-25, 13:25
Medlem
De är oftast hemlösa just pga att de inte klarar av ett boende. Det var ju även ett annat fall där den som bjöd på boende blev våldtagen.
Citera
2025-10-25, 13:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De är oftast hemlösa just pga att de inte klarar av ett boende. Det var ju även ett annat fall där den som bjöd på boende blev våldtagen.

Enbart skulle jag säga. Om vi nu talar om svenska medborgare. Ska de inte vara hemlösa. De kommer fått alla chanser. Sedan kan man ju ifrågasätta hur det går till. Dvs de kommer ju få pengar till hyra, sedan upp till dom att betala den. Är man inte skötsam så kanske man skiter i det. Springer och köper annat för pengarna istället. Där är ju ett grundproblem. Man vill värna om den personliga friheten. Att man ger pengar. Istället för att soc då direkt skulle betala hyran för pengarna. Sedan bara ge ut matkuponger.

Om vi talar om icke svenska medborgare där har vi ju många hemlösa. Där är det ju mest polisen som ska se till att de utvisas. Men polisen är människor de med. Vad exakt ska de utvisas till är ju frågan där. Inget land som gillar att de kommer hem... Det är ju de mest man ser idag som hemlösa. De går omkring med deras ryggsäckar, sover på Coop. De hemlösa man ser dagligen. Det är givet personer som blivit nekade asyl och som ska utvisas. Förmodligen tipsade om till den lokala polisen otal gånger. Men de gör inget. Coop etc låter dom sova där, kyrkan etc ger dom säkert mat. Det är väl verkligen vara hemlös och utan land.

Dessa A-lagare som sitter på soffan är ju aldrig hemlösa. De får sitt. Sedan kan de inte sköta sig ibland (rätt ofta). Köper annat än vad de pengarna de får ska gå till som primärt hyra.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-10-25 kl. 14:18.
Citera
2025-10-25, 14:13
Medlem
you can't make this shit up!
Citera
2025-10-25, 14:30
Medlem
Att vara hjälpsamma samariten är ofta inte mödan värd i praktiken. I litteraturen presenteras det ofta som nobelt och kanske det högsta goda men man får samtidigt vara medveten om det kaos dessa människor ofta är omgivna av. Det kan handla om personlighetsproblematik, trasiga relationer, missbruk, kriminalitet, tveksamma sociala kretsar etcetera etcetera. Därför det är bäst om samhället sköter om den biten eller hjälporganisationer som har vanan inne.
Citera
2025-10-25, 14:36
Medlem
buhbyes avatar
Störd jävla uteliggare. Påminner om den där squattern i USA som vägrade lämna någon slags Airbnb ( i någon region där polisen inte tillåts att faktiskt göra något åt det) där uthyraren gjorde allt de kunde inom lagens ramar för att försöka driva ut äcklet

https://www.youtube.com/watch?v=OH8hWjfAYyk
Citera
2025-10-25, 15:06
Medlem
Får lite "Psykopaten lämnar inte min lägenhet"-vibbar.

För ett par år sedan gjorde en mycket sjuk kvinna flera trådar inom ämnet. Det stämmer inte exakt men det verkar vara samma trasiga nivå.
Citera
2025-10-25, 15:30
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Vilken liten katta, klart hon förstod att mannen inte skulle kunna betala det. Skulle inte förvåna mig om hon var singel och skulle kräva hyran i natura.
Alla har rätt till hjälp från socialtjänsten om de saknar inkomst och extremt få kvinnor skulle agera som män gör och ta in någon för sex. Snarare som användaren under säger, så är risken större att bli våldtagen eller sexuellt utsatt för kvinnan, än för mannen.
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Ja det är generellt också allvarlig psykisk ohälsa med och att han börjat släpa in skräp visar väldigt bra att så var fallet. Han började antagligen bunkra skräp i bostaden vilket fick kvinnan att reagera.
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Roligt vet icke. Att försöka göra gott visade sig illa. Men ja hjälpa en hemlös på detta sättet. Inget att rekommendera. Lagligt blir denna då en inneboende närmast samma rättigheter som en hyresgäst.

Om du tar in en blir det ju tal om att du måste vräka osv. Samhället tackar genom sedan att straffa dig.

Sedan ja det finns ju skäl för att en person i Sverige idag är hemlös. Det är mest för att denna då inte sköter sig än om samhället dvs socialen står för boendet....
Jag tycker att det var mycket roligt. Jag har upplevt en snarlik situation som jag klagade ur mig kring här på Flashback. Behöver fortfarande klorina mitt medvetande från minnena. Det var åtminstone någon jag kände sedan tidigare och därmed var dum nog att aningslöst bjuda hem. Jag vet själv knappt hur det gick till i mitt fall och tillåter mig att skratta gott åt andra som hamnat i samma situation där det blivit krig mellan två personer och ändå ingen kommit till skada.

Upplever att kvinnan gjorde fullständigt rätt i att låsa in karln men hon borde ha ringt polisen genast därefter, inte låtit honom sitta fredag till måndag. Alla planeterna är möjligt inte i kurs där heller.

Ja problemet är att besittningsskydd är mycket starkt även i dessa sammanhang. Väljer du att hyra ut, är det inte något du bara kan dra tillbaka men problemet är även om du låter någon få sova kvar som kommer med någon historia om att inte ha någonstans att ta vägen; plötsligt kan det vara nästintill omöjligt att få ut personen igen.
Citera
2025-10-25, 15:34
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Upplever att kvinnan gjorde fullständigt rätt i att låsa in karln men hon borde ha ringt polisen genast därefter, inte låtit honom sitta fredag till måndag. Alla planeterna är möjligt inte i kurs där heller.

jag håller faktiskt med dig, jag tycker det är fånigt att hon behövde åka in i fängelse. Han ville ju vara kvar där inne

Trisst att se polisen försöka ta monopol på att straffa dom som ej beter sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in