2025-10-25, 06:59
Medlem
"Stalin" är helt enkelt lite som "Madonna".
Citera
2025-10-25, 07:06
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Annie
Stefan
Märta
Isabella
Amanda
Åsa
Bengt
Peter
Jan
Adolf
Citera
2025-10-25, 07:06
Medlem
fido1986s avatar
Jerker, Dick, Gert, Bert, Nora, Jesus.

Namn som jag inte skulle acceptera att tjejen ville ha som namn på en unge. Adolf är ett bra starkt namn som jag egentligen gillar, men med rådande associationer så är det uteslutet. Men det kommer säkert tillbaka i framtiden.
Citera
2025-10-25, 07:53
Medlem
sfrges avatar
"Dick" är ju ett sånt där fasansfullt namn. Man måste vara efterbliven om man som förälder idag år 2025 döper sitt barn till detta.
Citera
2025-10-25, 07:57
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antihumanist
Angående debatten om Adolf Vs Josef så måste jag ändå inflika att väldigt få skulle döpa sina barn till just Stalin. Men Josef är en annan sak efterssom folk i gemen inte ens känner till att Iosif Vissarionovitj Dzjugasjvili var Stalins riktiga namn. Lite som Lenin- hur många vet att han hette Vladimir Iljitj Uljanov?

Medans Adolf Hitler däremot var ju känd vid hans riktiga namn. (Som egentligen var Hiedler, men blev fel i nån kyrkobok innan Adolfs födelse och därför blev Hitler- slut på OT)

Så ur den aspekten är det inte konstigt alls att folk döper sina barn till Josef men inte Adolf.

Jag har en kusin som heter Josef. Föräldrarna är kristna. Josef är ju faktiskt ett Bibliskt namn.
Citera
2025-10-25, 08:08
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Samma fråga till dig, skulle du ge din förstfödda dotter namnet Greta som tilltalsnamn? Helt ärligt alltså, kommer det underlätta livet för henne, eller?
Greta är ett vackert och feminint namn som inte är baserat på ett mansnamn. Det ger intrycket av en flicka som redan innan hon har hunnit bli kvinna redan står med bägge fötterna stabilt på jorden även när det blåser och tiderna är svåra. Greta betyder pärla.

Kromosomxyz kanske pekar finger på någon Greta i sitt liv och försöker göra det till något större fenomen än de själva, men Greta står alltjämt stabil och trygg i sig själv. Greta Thunberg är en förebild som gör skäl för sitt namn. Hon har trots sina många belackare tagit namnet till en högre nivå.
Citera
2025-10-25, 08:09
Medlem
Namn går i cykler.
Citera
2025-10-25, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag har en kusin som heter Josef. Föräldrarna är kristna. Josef är ju faktiskt ett Bibliskt namn.

Absolut. Stalin var förövrigt präststuderande innan han blev revolutionär och sedermera diktator.
Citera
2025-10-25, 08:11
Medlem
Rent spontant känner jag att ett namn som Muhammed borde vara uteslutet. Men så är det ju inte. I Sverige finns till och med 465 personer som har Jihad som förnamn.
Citera
2025-10-25, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Dick, Vera, Göran.

Men finns värre:

Gick de namnen igenom Skatteverkets prövning? Stackars barn! Och knepiga föräldrar.

Eller tja, Potatis och Porsche är väl helt ok att heta. Men övriga namn...
Citera
2025-10-25, 08:46
Medlem
De yngre kanske inte reagerar. Men jag skulle definitivt reagera om någon presenterade sig med förnamnet Idi. Att förknippas med Idi Amin är ingen höjdare. Så det går bort som förnamn.
Citera
2025-10-25, 08:55
Medlem
Mohammed kan man ju fråga sig varför folk döper sina barn till. Kanske bara här man anser att det fult att vara pedofil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in