2025-10-23, 23:13
Medlem
Kanske fått i sig kemikalier
Citera
2025-10-23, 23:16
Medlem
Ingen som känner till aktuell familj???
Citera
2025-10-23, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lynnst
Man undrar ju vad för skada barnet har om man åker till jourcentralen och inte akuten, men ändå så pass allvarligt att barnet dör…
De hade nog inte förstått hur allvarlig skadan var, då hade man ju ringt ambulans.
Kanske hade barnet slagit i huvudet och verkade först må ok. Men senare blev sämre, hjärnblödning kan dröja ett litet tag. Det hände skådespelaren Natasha Richardson tex, hon slog i huvudet och det verkade inte vara någon fara. Någon timme senare blev hon sämre och åkte till sjukhuset och dog.
Citera
2025-10-23, 23:25
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Var står det att jourcentralen stängt pga händelsen?

Det står på Skaraborgs nyheter, jourcentral akut nedstängd pga tragiskt tillbud.
Citera
2025-10-23, 23:30
Medlem
Dom startar så klart en utredning för att faktiskt kunna utreda om det är ett brott eller inte. Samma sak när någon hittas död kan det startas en mordutredning för då får dom tilldelat personal och hjälp för att få reda på om det är det eller inte. Bara för att dom startat en utredning betyder det ju inte att det är ett brott.

Att någon åkt till JC kan bero på många saker, kanske är det okunskap och inte förstått allvaret. Kanske är det för att man bor nära och tänker att det går snabbare att åka dit än att få en ambulans. Vissa förstår ju inte skillnaden mellan akut och VC/JC och tror att dom kanske kan göra samma sak. Kanske är det utländska som inte vet hur det faktiskt fungerar. Jag tror de allra flesta svenska familjerna hade ringt 112 och inte åkt själva om det var så allvarligt men stress kan göra mycket. Kan också vara så att barnet var allvarligt sjukt/skadat och på väg till JC blir barnet livlöst. Kanske förstod dom inte allvaret.
Citera
2025-10-23, 23:54
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxxet
Dom startar så klart en utredning för att faktiskt kunna utreda om det är ett brott eller inte. Samma sak när någon hittas död kan det startas en mordutredning för då får dom tilldelat personal och hjälp för att få reda på om det är det eller inte. Bara för att dom startat en utredning betyder det ju inte att det är ett brott.

Att någon åkt till JC kan bero på många saker, kanske är det okunskap och inte förstått allvaret. Kanske är det för att man bor nära och tänker att det går snabbare att åka dit än att få en ambulans. Vissa förstår ju inte skillnaden mellan akut och VC/JC och tror att dom kanske kan göra samma sak. Kanske är det utländska som inte vet hur det faktiskt fungerar. Jag tror de allra flesta svenska familjerna hade ringt 112 och inte åkt själva om det var så allvarligt men stress kan göra mycket. Kan också vara så att barnet var allvarligt sjukt/skadat och på väg till JC blir barnet livlöst. Kanske förstod dom inte allvaret.
Jag har två minuter till vårdcentralen. Ambulansen kan ta 30 minuter innan den kommer. Om något händer mina barn så stormar jag vårdcentralen och så får ambulansen hämta oss där. Kanske inte är rätt, men måste ju vara i bättre händer där än att vänta ensamma hemma.
Citera
2025-10-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Jag har två minuter till vårdcentralen. Ambulansen kan ta 30 minuter innan den kommer. Om något händer mina barn så stormar jag vårdcentralen och så får ambulansen hämta oss där. Kanske inte är rätt, men måste ju vara i bättre händer där än att vänta ensamma hemma.
Jag hade nog gjort det samma! Vid hjärtstopp hade jag dock lagt fokus på så bra HLR som möjligt tills ambulansen kommer då det är viktigare än att ta sig tiden att inte göra något (även om det bara är några få minuter).
Citera
2025-10-24, 00:44
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Vad vet vi?

Spädbarn så brukar skak-skador vara lågoddsare när polisen involveras.
Fastnar saker i halsen brukar det benämnas olycka och utredas men inga stora rubriker.
Är det fallskador eller slagskador med mycket blåmärken så är det nära misstänka misshandel -> vållande.

RIP oavsett, alldeles för tidig sorti :/
Citera
2025-10-24, 00:48
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Ok, tack

Men om det bara är nedstängt under kvällen eller hur länge framgick inte. Personalen kanske inte klarade av att jobba färdigt kvällen, vilket man såklart förstår.
Citera
2025-10-24, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadlift81
Men om det bara är nedstängt under kvällen eller hur länge framgick inte. Personalen kanske inte klarade av att jobba färdigt kvällen, vilket man såklart förstår.
Ja, förståeligt. Att ett barn dör på en jourmottagning är nog inget personalen är förberedd på, det är nog extremt ovanligt.
Det är ovanligt även på akuten på sjukhus, men personalen där är nog lite mer förberedda och en hel del har nog varit med om det.
Senast redigerad av Tesla83 2025-10-24 kl. 02:48.
Citera
2025-10-24, 03:32
Medlem
tragiskt att de inte finns mottagningar utan de heltiden stängs ner.
Stackars barn..
något som vet nått mera ?
Citera
2025-10-24, 05:02
Medlem
Lämnat utan uppsikt, vållande?

Drunknat badkar? Satt leksak i halsen? Lekt med påse på huvet? Fått nåt runt halsen?

Är väl sånt man är rädd för som förälder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in