2025-10-23, 15:21
Medlem
Jag har för plan att någon gång skriva världens längsta inlägg om hur man ska gå till väga för att leva nykter genom min erfarenhet som sjuksköterska och föredetta missbrukare. Men för tillfället orkar jag inte sammanställa all litteratur för att det ska bli en ordentlig text, utan det blir mer praktiska. Även fast det är viktigt att förstå grunderna till varför man ska göra dessa saker. En del av hur jag blev hjälpt är att lära sig om sig själv och människans behov. Jag kommer göra en lista på böcker som jag plöjt för denna förståelse.

Guiden innehåller noll saker som kostar eller några kosttillskott eller läkemedel.(Ni vet redan att ni borde skaffa ett gymkort vid det här laget)

Som sjuksköterska på psykiatrisk avdelning är oftast sömn det första av vikt. Vilket är det som definitivt är mest påverkat i början av nykterheten. Och det här partiet är lättare sagt än gjort. Men stabil sömn är grunden för resten av arbetet.

Nu kanske du inte vet exakt hur många timmar just du behöver. Men cirka 7 timmar är bra.

Det du kan börja med med sömnen är att oavsett mängd timmar alltid gå upp samma tid varje dag. Ligger du och vrider dig i plågor är det lika bra att gå upp och försöka igen om en halvtimme och lägga dig.

För många som är deprimerade eller har ångest eller är avtända brukar få lite energi på kvällen. Den här energin ska användas för att lägga fram kläder åt dig själv till dagen efter så det blir lättare att gå upp på morgonen. Andra grejer kan vara att ladda kaffebryggaren, göra en macka åt dig själv.

När man går upp på morgonen är ljus viktigt, då det sätter igång en melatonin-timer i oss. Trist att vi bor i Sverige, men all belysning är bättre än ingen alls, så tänd i ditt hem om du fortfarande har ett.

Jobbar du är det ju toppen, men är du hemma och är arbetslös så är nummer ett att du går upp och sätter på dig kläder och går ut och går. NOLL drälla kvar hemma. 30 minuter promenad minst. Jag rekommenderar att du kommer ut i naturen. Detta hjälper med nattsömn. Detta är nog den absolut grundligaste rutin du bör ha. Promenaden får gärna vara pulshöjande.

Här kommer några saker du kan göra hemma och kan hjälpa till att hålla dig på banan.

Medi...t...a.... (Skoja bara vi tar det längre ner)

Wim Hof metoden är något som slagit stort senaste tiden och med all rätt. Och jag tänker inte säga något om forskningen bakom det och vad det lovar, men som missbrukare har det hjälpt mig som fan.

Andningsövningar är i min mening en absolut game changer. Här är några videos från youtube. Föreslår att du börjar med det enklaste och arbetar dig upp. Nu vet jag att många här troligtvis bedömer allting dom gör ut efter sitt favorit rus. Låt andningsövningar stå på egna ben.

Nybörjare
https://www.youtube.com/watch?v=MxaC9d-iigI
Fortsätt sen med denna
https://www.youtube.com/watch?v=tybOi4hjZFQ
Sen går du vidare till den här snubben. Och snälla hoppa inte vidare direkt hit för att prestera.
https://youtu.be/17ccEnYVVBY?si=_27Dz5V8YEhnceNU
fortsättning
https://youtu.be/IGfNgZOwrHU?si=lPQMMwHZSEFWLNfw
Annorlunda
https://youtu.be/1ncXO8Dj1qU?si=r5z57qGfiaGdrqJG

Alltså dom två sista är riktigt fantastiska, men man måste öva upp sig lite för att verkligen njuta av dom, då man får kramper i händerna och så, vilket kan vara obehagligt.

Andningsövningar för mig bryter mitt mindset direkt när det är negativt, ibland långvarigt ibland bara för stunden som kan vara nog så viktigt när man har återfalls vibbar.

Kall duschar/bad
Detta är den billigaste reseten du kan hitta. Samma här, det bryter ofta direkt ett negativt mindset, tar dig ur hjärnan och in i kroppen. Men som avtänd person kan detta vara en av det absolut svåraste grejerna att göra. Det är svårt som fan att vrida om kranen till kallt och bara stå kvar. Men det behöver inte vara så svart och vitt. Effekten blir förstås bättre destå kallare du klarar. Men du kan köra gradvis. Jag själv brukar alltid efter en vanlig varmdusch nu förtiden bra dra om till kallast möjligast och sen stå där i 30-60 sekunder. Super fräscht och upppiggande. Jag brukar också sova bättre när jag har gjort en kall dusch innan läggning. Kan också säga att om man kyler ner sig riktigt ordentligt blir man också riktigt jävla trött. Har prövat kallbad och legat i i 10 minuter, dom nätterna sover man som klubbad av midazolam.

Stretching
Det här kanske låter för B, men brukar hjälpa mig att känna välbehag o sova bättre. Just den här övningen rekommenderar jag att man börjar med 2 minuter och arbetar sig upp till 5 minuter. https://www.youtube.com/shorts/eG1qMLJ5rgw

Meditation är ett helt stycke i sig själv men jag rekommenderar att du börjar med att bara sitta i soffan utan din mobil och typ kolla in i en vägg i 5 minuter bara för att vänja dig vid att inte göra något. Men meditation kräver en djupare genomgång. Det är världens enklaste svåraste sak.

Meditation har vägar att gå eller grenar som det kan hjälpa med i livet framåt.
Koncentration
Mindfullness
Manifestation
Internal family systems.

Återkommer mer längre fram i livet när jag har tid.

Lycka till
Citera
2025-10-23, 15:29
Medlem
Jag tror att huvudsaken är att man håller sig sysselsatt och undviker "fel" situationer.
Men visst, meditation kan ju vara en sysselsättning.
Citera
2025-10-23, 15:52
Medlem
Bra initiativ! Ska bli spännande att läsa vad mer du har för tankar.

Citat:
Ursprungligen postat av TypisktVastkustskt
Meditation är ett helt stycke i sig själv men jag rekommenderar att du börjar med att bara sitta i soffan utan din mobil och typ kolla in i en vägg i 5 minuter bara för att vänja dig vid att inte göra något. Men meditation kräver en djupare genomgång. Det är världens enklaste svåraste sak.

Koncentration
Mindfullness
Manifestation
Internal family systems.
Som nykter alkis kan jag bara ge mina varmaste rekommendationer angående mindfulness.

Jag skulle säga att min nykterhet hade fyra ben som var viktigast och som lade en stabil grund:
- Min fru/familj
- Kontakten med öppenvården (Beroendemottagningen)
- Mindfulness
- Mediciner (mot depression och sömnproblem)
Citera
2025-10-23, 17:14
Medlem
Smekarn87s avatar
Man kan också fokusera på att skaffa en hobby där det inte går att dricka öl samtidigt till. Tyvärr kan man dricka öl till warhammer, laga bilar och spela dator. Bättre att ägna sig åt hajking eller något.
Citera
2025-10-23, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag tror att huvudsaken är att man håller sig sysselsatt och undviker "fel" situationer.
Men visst, meditation kan ju vara en sysselsättning.

Fel situationer går inte att undvika i all evighet, där av behöver man med hjälp av meditation så man också klarar sig dessa "fel situationer".

"Lite" som det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder.
Citera
2025-10-23, 17:35
Medlem
Citat:
Jag har för plan att någon gång skriva världens längsta inlägg om hur man ska gå till väga för att leva nykter genom min erfarenhet som sjuksköterska och föredetta missbrukare. Men för tillfället orkar jag inte sammanställa all litteratur för att det ska bli en ordentlig text, utan det blir mer praktiska. Även fast det är viktigt att förstå grunderna till varför man ska göra dessa saker. En del av hur jag blev hjälpt är att lära sig om sig själv och människans behov. Jag kommer göra en lista på böcker som jag plöjt för denna förståelse.

Guiden innehåller noll saker som kostar eller några kosttillskott eller läkemedel.(Ni vet redan att ni borde skaffa ett gymkort vid det här laget)

Som sjuksköterska på psykiatrisk avdelning är oftast sömn det första av vikt. Vilket är det som definitivt är mest påverkat i början av nykterheten. Och det här partiet är lättare sagt än gjort. Men stabil sömn är grunden för resten av arbetet.

Nu kanske du inte vet exakt hur många timmar just du behöver. Men cirka 7 timmar är bra.

Det du kan börja med med sömnen är att oavsett mängd timmar alltid gå upp samma tid varje dag. Ligger du och vrider dig i plågor är det lika bra att gå upp och försöka igen om en halvtimme och lägga dig.

För många som är deprimerade eller har ångest eller är avtända brukar få lite energi på kvällen. Den här energin ska användas för att lägga fram kläder åt dig själv till dagen efter så det blir lättare att gå upp på morgonen. Andra grejer kan vara att ladda kaffebryggaren, göra en macka åt dig själv.

När man går upp på morgonen är ljus viktigt, då det sätter igång en melatonin-timer i oss. Trist att vi bor i Sverige, men all belysning är bättre än ingen alls, så tänd i ditt hem om du fortfarande har ett.

Jobbar du är det ju toppen, men är du hemma och är arbetslös så är nummer ett att du går upp och sätter på dig kläder och går ut och går. NOLL drälla kvar hemma. 30 minuter promenad minst. Jag rekommenderar att du kommer ut i naturen. Detta hjälper med nattsömn. Detta är nog den absolut grundligaste rutin du bör ha. Promenaden får gärna vara pulshöjande.

Här kommer några saker du kan göra hemma och kan hjälpa till att hålla dig på banan.

Wim Hof metoden är något som slagit stort senaste tiden och med all rätt. Och jag tänker inte säga något om forskningen bakom det och vad det lovar, men som missbrukare har det hjälpt mig som fan.

Andningsövningar är i min mening en absolut game changer. Här är några videos från youtube. Föreslår att du börjar med det enklaste och arbetar dig upp. Nu vet jag att många här troligtvis bedömer allting dom gör ut efter sitt favorit rus. Låt andningsövningar stå på egna ben.

Nybörjare
Fortsätt sen med denna
Sen går du vidare till den här snubben. Och snälla hoppa inte vidare direkt hit för att prestera.
fortsättning
Annorlunda

Alltså dom två sista är riktigt fantastiska, men man måste öva upp sig lite för att verkligen njuta av dom, då man får kramper i händerna och så, vilket kan vara obehagligt.

Andningsövningar för mig bryter mitt mindset direkt när det är negativt, ibland långvarigt ibland bara för stunden som kan vara nog så viktigt när man har återfalls vibbar.

Kall duschar/bad
Detta är den billigaste reseten du kan hitta. Samma här, det bryter ofta direkt ett negativt mindset, tar dig ur hjärnan och in i kroppen. Men som avtänd person kan detta vara en av det absolut svåraste grejerna att göra. Det är svårt som fan att vrida om kranen till kallt och bara stå kvar. Men det behöver inte vara så svart och vitt. Effekten blir förstås bättre destå kallare du klarar. Men du kan köra gradvis. Jag själv brukar alltid efter en vanlig varmdusch nu förtiden bra dra om till kallast möjligast och sen stå där i 30-60 sekunder. Super fräscht och upppiggande. Jag brukar också sova bättre när jag har gjort en kall dusch innan läggning. Kan också säga att om man kyler ner sig riktigt ordentligt blir man också riktigt jävla trött. Har prövat kallbad och legat i i 10 minuter, dom nätterna sover man som klubbad av midazolam.

Stretching
Det här kanske låter för B, men brukar hjälpa mig att känna välbehag o sova bättre. Just den här övningen rekommenderar jag att man börjar med 2 minuter och arbetar sig upp till 5 minuter. https://www.youtube.com/shorts/eG1qMLJ5rgw

Koncentration
Mindfullness
Manifestation
Internal family systems.

Lycka till
Hur länge har du varit nykter?
Citera
2025-10-23, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsarit
Hur länge har du varit nykter?

3 år ungefär.
Citera
2025-10-23, 18:47
Medlem
Träning!
Citera
2025-10-23, 19:00
Medlem
Storstark68s avatar
Volontärarbete hos t.ex second hand eller stadsmissionen kan funka men det viktigaste är ett stabilt socialt nätverk där man är omtyckt. Jag försöker träna så mycket jag orkar och åker på korta hotellvistelser. Det är svårt att dricka måttligt men när det blir omöjligt återstår väl AA.
Citera
2025-10-23, 21:28
Medlem
Citat:
Fel situationer går inte att undvika i all evighet, där av behöver man med hjälp av meditation så man också klarar sig dessa "fel situationer".

"Lite" som det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder.

Jag klarar mig utmärkt utan meditation.
Citera
2025-10-23, 22:41
Medlem
ApolloSthlms avatar
Bra Guide- stämmer mycket med min egna hypotes ang leva nyktert.

Jag badade varje dag supervarmt 2 ggr/dag, började äta nyttigt och gick ut varje dag. Helade mig själv faktiskt. Mediterade mycket. Men allt har sin tid- det går ju inte att vända livet på några veckor.
Citat:

Nybörjare
Fortsätt sen med denna
fortsättning
Annorlunda

Kall duschar/bad

Stretching

Koncentration
Mindfullness
Manifestation
Internal family systems.

Lycka till
Citera
2025-10-24, 09:52
Medlem
Jag hat efter flera år av hemöshet fått en bostad 1a oktober. Har laro programmet men senaste åren har alkohol och benso samt varit det som funkat mitt liv inte rökat så mycket men de 2 först nämnda. Insåg rätt snabbt att jag inte kan ha kvar mitt gamla umgänge som sitter oxh super på busstationen har dock insett hur ensam.man faktiskt blir då man verkligen försöker sluta. Har hela tiden ursäktat mig att "nog blir det bättre med tiden" men det blir i te det och vid något tillfälle har jag då sökt upp gamla kontakter mest för att prata men tyvärr har detta lett till snedsteg. Idag ska jag faktiskt gå på AA möte då jag känner att jag behöver agera nu innan helvetet brukar lös

Jag skulle säga att man behöver 3 grundbultar för attvta sig ur ett missbruk

1 Bostad lgh eller hus men
halvägsboenden kan vara steg1 .
2. Ett umgänge du kan prata med som inte använder droger. AA/NA kan vara ett alternativ om du inte har annan gemenskap.
3. Rutiner och fritidsintresse för att må bra i din nykterhet.

Jag håller med TS i flera av aspekterna och det är svårt. Speciellt om man sim mig har laro och måste hämta dagligen i början att träffa på det umgänget varje dag är en risk dock kan man inte välja bort den men sköter du dig så blir ju take away möjligt och i min stad flyttas du till en annan mottagning med stabilare patientgrupper dock gäller det att lyckad ta sig över den där kanten. Kämpa alla fet går.om man vill!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in