2025-10-22, 12:03
Medlem
Shugus avatar
Artikel

Citat ur artikeln:

"I våras fick en halländsk skola besök av en kommunal verksamhet som informerade om HBTQI-frågor. När två ungdomskonsulenter befann sig i skolans kafeteria kom en 16-årig elev fram till dem med några kompisar i sällskap.

Enligt konsulenterna fällde pojken en mängd nedsättande kommentarer och betedde sig fientligt och aggressivt. När de påpekade att hans uttalanden var hets mot folkgrupp sade pojken ”Sedan när är bögar en folkgrupp?”.

Därefter spelade 16-åringen sången ”Bögarnas fel” via en storbildsskärm, vilket ledde till allsång i lokalen. Det pågick i ungefär 20 minuter. Vid tillfället befann sig ungefär 20 personer på platsen."

Kunde inte hålla mig för skratt när jag läste detta. Förvisso vet jag inte exakt vad för nedsättande kommentarer som fälldes, men är detta samt att spela upp en låt verkligen hets mot folkgrupp?
Citera
2025-10-22, 12:03
Moderator
Parongatans avatar
Inlägg med länkar till FUP samt HR-dom:

Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Förundersökningsprotokoll
Fup
Varbergs tingsrätt
B 1484-25
https://files.catbox.moe/ntbvdn.pdf
Dom
Hovrätten för Västra Sverige
B 6556-25
https://files.catbox.moe/lugt6t.pdf

Lägger till en tillfällig länk:

Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Tillfällig länk FUP och hovrättsdom. Då catbox.moe webbplats ligger nere.

https://gofile.io/d/SHXhRw

/Moderator
Senast redigerad av Parongatan 2025-10-24 kl. 16:05.
Citera
2025-10-22, 12:06
Medlem
micro113s avatar
Ja det är klockren HMF. Det kan inte bli mer tydligt än då och låten i sig är inte det bärande, utan hela agerandet där man också lyckas hetsa fram reaktioner hos andra.

Bra att han fälldes, för även om de var unga borde de ha någon typ fostran
Citera
2025-10-22, 12:10
Det börjar ju så. Förbud att tala illa om invandrare/invandring. Förbud att tala illa om Muslimer och religion, förbud att tycka illa om LBTQH+

Detta kommer att utökas till förbud att kritisera regeringens politik, förbud att anklaga en fet person att vara fet, ALLA som kan tänka sig att hitta ett uns av kränkthet kommer att få sin åsikt hörd och respekterad av sanningskomissionen, kränkthetsombudsmannen, förtalspolisen, diskrimineringsombudsmannen, och så vidare. Allt för att stärka vår "rättsstat som respekterar allt och alla" förutom de som tycker fel och de som är svenska hetero och alla vita män över 40 och unga tjejjer som antastas...
Citera
2025-10-22, 12:10
Medlem
Humor är väldigt anti hbtq

Fängsla Grotesco

Detta sätter fingret på varför gulag koncentrationsläger var så viktiga för att folk ska ha rätt sorts åsikter och humor

Staten och dess byråkrater vet vad som är bra och dålig humor.
Senast redigerad av ES-trader 2025-10-22 kl. 12:17.
Citera
2025-10-22, 12:12
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Allsången pågick i 20 minuter. Musiknumret är ca tre minuter långt. Genom en snabb överslagsräkning får jag det till sju gånger. SJU gånger om sjöng de samma sång. En gång är det kul med Grotesco, men stämningen måste förändrats ca. femte-sjätte gången sextonåringen klickade på replay, speciellt som han inte verkar förstått sångnumrets uppenbara ironi.

Vill inte ta ställning för eller emot domen, jag är inte jurist, men sextonåringen verkar faktiskt vara en smula irriterande. Repetitiv humor är mest bara tröttsamt, speciellt som det inte var skoj första gången. I egenskap av humorexpert hade jag skickat honom i fängelse.
Citera
2025-10-22, 12:20
Medlem
Lär troligtvis vara kommentarerna han blev fälld för. Han får väl läsa på vilka som ingår i HMF, så slipper han problem när han vill imponera på kompisarna
Citera
2025-10-22, 12:22
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Så 16 åringar som skjuter folk gör dom nada för att hitta men sätta dit folk för skämt, ja det finns det all tid i världen för!

Att vuxna människor beter sig såhär mot barn är patetiskt på en jävla nivå. Vilka känsliga små jävla fjollor.
Citera
2025-10-22, 12:25
Medlem
Steinarrs avatar
Om det där inte räknas som yttrandefrihet så har vi ingen yttrandefrihet.

Det roliga är att svenskar anser att USA håller på att montera ner sin "demokrati", samtidigt som Sverige inte ens har någon yttrandefrihet
Citera
2025-10-22, 12:27
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shugu
Artikel

Citat ur artikeln:

"I våras fick en halländsk skola besök av en kommunal verksamhet som informerade om HBTQI-frågor. När två ungdomskonsulenter befann sig i skolans kafeteria kom en 16-årig elev fram till dem med några kompisar i sällskap.

Enligt konsulenterna fällde pojken en mängd nedsättande kommentarer och betedde sig fientligt och aggressivt. När de påpekade att hans uttalanden var hets mot folkgrupp sade pojken ”Sedan när är bögar en folkgrupp?”.

Därefter spelade 16-åringen sången ”Bögarnas fel” via en storbildsskärm, vilket ledde till allsång i lokalen. Det pågick i ungefär 20 minuter. Vid tillfället befann sig ungefär 20 personer på platsen."

Kunde inte hålla mig för skratt när jag läste detta. Förvisso vet jag inte exakt vad för nedsättande kommentarer som fälldes, men är detta samt att spela upp en låt verkligen hets mot folkgrupp?

https://youtu.be/HawSnDYeED4?si=MZy330ByWAX9Qx51

Lyssnade på rättegången idag, iallafall det han sade. Det här med Bögarnas fel är ju väldigt uppförstorat och felriktat, även av åklagaren. Låten är väl en ironi över att folk klagar på homosexuella? I det här sammanhanget blir användningen både dråplig och synnerligen skrattretande.

Sen är det väl inte så allvarliga grejer han säger "bögar gillar att stoppa grejer i röven" och "transexuella gillar att klippa av sig kuken" (gissningsvis inte exakta citat).

Det är händelser på en skola och inte ett korståg mot homosexualitet enligt mig. Jag är inte jurist men att hovrätten har bemödat sig över detta är väl rättvist, men en händelse som behandlas proportionslöst. Å andra sidan är det väl så rättsväsendet funkar?
Citera
2025-10-22, 12:27
Medlem
HMF är oförenlig med yttrandefrihet. Man ska få irritera även bögar.
Citera
2025-10-22, 12:39
Medlem
AndersPersson99s avatar
Kul tilltag av pojken och han borde ej dömts då lagen borde tas bort.

Vi måste ta tillbaka majoritetssamhället från de missanpassade. Att man tolererar dem ska räcka. Att hata eller vara äcklad ska vara helt ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in