Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Ja, en gång i tiden var de säkert testade i verklig kamp. Men problemet är att rätt så många stilar idag inte har någon meningsfull sparring och då är det lätt att man fastnar i gamla tankemönster och tränar in saker som helt enkelt inte fungerar.
Wing Chun/Tsun är en sådan stil. Sättet man håller guarden och blockerar fungerar inte om man skall sparra på riktigt och de kedjeslagen man tränar på har varken räckvidd eller kraft för att fungera ordentligt. Sedan finns det vissa saker som är intressanta, sticky hands-konceptet till exempel är användbart när man är nära någon.
Hade han lila bälte i BJJ så behärskade han garanterat ett armlås och har antagligen gjort det tusentals gånger. Varför klappade du inte?
För att förtydliga så sparrade jag självklart inte med någon när jag testade wing chung/tsun för första gången. Jag sparrade med folk som kom ifrån den stilen i andra situationer.
BJJ var også "skikklight" selvforsvar for bare 30-40 år siden men har nå kollapset til en nesten ren sport med manglende nedtakningar og hvor man sklir rundt på golvet på röven istedet. Det trengs ikke lang tid for at en i utgangspunktet effektiv kampstil blir sportorientert og mister realismen og dermed relevansen for gatekamp.
BJJ er også spesielt for fysisk svake og mindre mennesker. Jeg er så definitivt ikke av de (er i den ekstreme andre enden av skalaen) og for oss er ikke BJJ så veldig relevant om målet er selvforsvar. 1 vs 1 vinner jeg, om det ikke er brock lesnar, en som kom på 7 plass i OL i boksing, en som tok bronsemedalje i bryting, svart belte i judo e.l, men utenom sånne relativt ekstreme tilfeller så er det få/ingen som egenlig kan true meg 1 vs 1.
Det jeg frykter og vil trene selvforsvar spesifikt mot er gjenger, så jeg, 1, kan klare å ta 4-5 andre gjennomsnittlige bråkemakere. Og det er også gjenger som angriper menn som er alene som er det mest sannsynlige volden som utøves nå, og jeg har også opplevd det selv.
Og det er det her jeg mener når jeg sier du egentlig ikke kan forsvare deg om du ikke trener både 1 stk kampsport og 1 stk selvforsvarssystem (ved siden av å være generelt fysisk sterk).
Men for det må jeg trene spesifikt krav maga på litt høyere nivå, og jeg bør også trene SPEAR. Et alternativ er også som sagt urban combatives. Det her er veldig effektive moderne systemer som er designet for gatekamp.
Wing chun etc ser jeg som i stor grad bortkastet tid, man får mer effektiv gatekamp pr time i krav maga eller urban combatives.