2025-10-21, 13:23
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Jag ämnar åka ut till skärgården, Stockholms skärgård förstås, för att se på skarven. Och se vad den gjort för att förtjäna föraktet hos borgerliga politiker som vi skjuta ned dem.

Till helgen ska en i trapphuset fara till Västerås för att agera ombud under Moderaternas partikongress. Jag brukar försöka påverka granntanten inför stämmor i och med hennes maktposition. I stämmokandlingarna, jag fann i brevlådan, finns ett kapitel om framtidens miljöpolitik. Jag läser följande.

Citat:
Stammarna av säl och skarv behöver minska
Från att säl och skarv tidigare var sällsynta i våra hav finns de nu i stora bestånd. Gråsälen har på tjugo år trefaldigats i antal i Östersjön till cirka 60 000
idag. Till det kommer vikarsäl och knubbsäl. Skarven fanns i princip inte i Sverige innan år 1980. Idag är det antagligen en av de fåglar som är enklast att få syn på för den som vistas längs stora delar av våra kuster. Data indikerar att säl och skarv numera fångar och äter minst lika mycket fisk som vi människor fiskar upp. Det innebär att bestånd av fisk, särskilt i kustnära vatten, håller på att försvinna helt. Givet den grundsyn som moderat miljöpolitik har är det fullt rimligt att därför förvalta stammen av säl och skarv på så sätt att de minskar, utan att för den skull försvinna. Då är jakt den enda realistiska metoden. Dagens hårt reglerade jakt av framför allt gråsäl och skarv måste vändas helt. Det är i sammanhanget olyckligt att handel med sälkött och sälskinn är förbjudet. Moderaterna bör därför verka för att detta ändras.

Moderaterna ska verka för:
att jakt på främst gråsäl och skarv kan ske i stort som på övrigt jaktbart vilt
att EU-förbudet mot handel med sälprodukter tas bort

Jag förstår att man retar sig på sälar, som de sjunger, men varför vill moderaterna utrota skarven? Retar den skärgårdsborna? Är den aggressiv. Rädd att det blir en varghets, att man skyller alla samhällsproblem på vargen, fastän bilar dödar fler hundar och får.

Har ingen egen båt. Men undrar: vilken ö, som Waxholmsbolaget kör till, bör jag fara för att se en skarv live? Ska jag medtaga geväder?
Citera
2025-10-21, 13:30
Medlem
BombaySaphires avatar
Skarven är ett otyg och man har haft enorma problem med den i bland annat den finska skärgården samt på Åland. Googla!

Skarvarnas spillning består till stor del av frätande ammoniak, vilket gör det svårt för växtligheten i närheten av skarvkolonin att klara sig. Skarvkolonier tar ofta helt över små öar och det kan få stora konsekvenser. Dessa öar utmärks av döda träd och brist på annan växtlighet.
Citera
2025-10-21, 14:04
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Skarven är ett otyg och man har haft enorma problem med den i bland annat den finska skärgården samt på Åland. Googla!

Skarvarnas spillning består till stor del av frätande ammoniak, vilket gör det svårt för växtligheten i närheten av skarvkolonin att klara sig. Skarvkolonier tar ofta helt över små öar och det kan få stora konsekvenser. Dessa öar utmärks av döda träd och brist på annan växtlighet.
Problem för vem? Fisket? Så vitt jag vet är det fiskare som klagar, inga andra.

Vi har alltid haft fåglar som fiskar.

Vi skall inte ha fiskare som dammsuger vikar och lekplatser för fisken.

Man kan se gott om skarv i båstad. De sitter på stenar nära land.

Vi har fått tillbaka tumlare, större delfiner, tonfisk i västerhavet och sälarna stortrivs i östersjön. Hur kan du se något fel med det?
Senast redigerad av kyrkstocken 2025-10-21 kl. 14:46.
Citera
2025-10-21, 14:34
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Det där är i själva verket bullshit, eftersom det är bara halva sanningen. Skarvkolonier dödar träden och tar kål på den undervegetation som finns under träden. När de döda träden tappar sina grenar flyttar skarvarna. Och in flyttar massor med rara och speciella arter. Så på litet längre sikt ökar en skarvkoloni den biologiska mångfalden i skärgården, genom att samla ihop näringen från ett större område (den fisk de äter) och dumpa den del de inte själva använder på ett ställe (genom sin avföring).

Storskarven "övergöder" självklart inte skärgården, eftersom de ingår i den naturliga cirkulationen av näringsämnen. De äter fisk som redan finns i ekosystemet, och bajsar tillbaka den del de inte använder till samma ekosystem.

Storskarv kan orsaka problem vid fiskodlingar, och där människan planterar ut fisk (av olika orsaker). Och de kan orsaka skador på nät. Så skyddsjakt på skarv kan behövas. Men en betydande del av skarvjakten är "hatjakt", inte skyddsjakt. Och ofta är det inte egentligen ens skarven som är det egentliga hatobjektet, det är ett generell ilska över att småskaligt fiske har blivit omöjligt att försörja sig på och skarven får liksom agera stand-in för allt som är fel. Liksom också sälen. Och sen kommer politisk populism med i bilden...
Citera
2025-10-21, 14:38
Medlem
Kan ni bara säga till vilken ö jag ska fara med färjan? Waxholmsbolaget ska skjutsa mig. Vill ha skarvgaranti. Lovar lägga upp bilder här sen om jag hittar skarv.
Citera
2025-10-21, 14:41
Medlem
ReijoHervonens avatar
Skarvarna kommer i stora kolonier på flera tusen fåglar och förstör tyvärr allt dom rör i. Efter sig lämnar dom bara död natur. Dom påminner mycket om stadsbor.
Citera
2025-10-21, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Skarvarna kommer i stora kolonier på flera tusen fåglar och förstör tyvärr allt dom rör i. Efter sig lämnar dom bara död natur. Dom påminner mycket om stadsbor.

Jag vill se just den förstörelsen innan jag genom min påverkan låter driva igenom utökad skyddsjakt. Vill se med egna ögon. Bilda en egen uppfattning. Ta på marken de sabbat. Det kan jag inte göra om jag inte får namnet på en ö att resa till. Säg en ö med skarv på i 08-skärgården. Om den nu är så vidrig.
Citera
2025-10-21, 15:01
Medlem
Du kan se skarv i Norrtälje hamn. Buss 676 från Tekniska högskolan och så går du från busstationen ner till hamninloppet. De brukar sitta där ute och ibland kan man få se dem på nära håll när de fiskar inne i ån.
Citera
2025-10-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Kan ni bara säga till vilken ö jag ska fara med färjan? Waxholmsbolaget ska skjutsa mig. Vill ha skarvgaranti. Lovar lägga upp bilder här sen om jag hittar skarv.

Du kan besöka ön Västerskär i Stora Värtan. Stor skarvkoloni. Men det går ingen Waxholmsbåt dit. Du får simma eller anlita någon med båt. Googla.

De öar som Waxholmsbolaget lägger till vid har inga skarvkolonier. Så dum är inte skarven.
Citera
2025-10-21, 15:16
Medlem
Motacilla.albas avatar
Att de häckar i koloni är inget problem.
De är ofta små obebodda öar. De blir som konstinstallationer med vita trädskulpturer. riktigt vackra. Att de häckar i kolonier gör att man slipper ha de häckande ”över allt”
Problemet är att Östersjön inte är ett friskt hav. Och storskarven är idag långt ifrån ovanlig. Du kan gå ner till Stockholms ström och se dem där. Andra fiskätande fåglar har minskat. Ffa tänker jag på våra alkor( tobis sillgrissla och tordmule). Även vissa tärnor som skräntärna är viktig att bevara. Och då storskärven snabbt koloniserat Östersjön är jag för en skyddsjakt
Citera
2025-10-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Du kan besöka ön Västerskär i Stora Värtan. Stor skarvkoloni. Men det går ingen Waxholmsbåt dit. Du får simma eller anlita någon med båt. Googla.

De öar som Waxholmsbolaget lägger till vid har inga skarvkolonier. Så dum är inte skarven.

Nämen! Tror faktiskt jag sett Västerskär. Den 20 juni 2023 turade jag med pendelbåten rutten från Ropsten till Djursholm. Såg nåt märkvärdigt utanför fönstret. Fotograferade med min HTC.

https://imgur.com/a/PN6ePRj

Det måste varit skarvarnas härjningar? Kan någon bekräfta. Men jag vill gärna komma närmre skarvdjuren. Vill att skarven ska ta mig under sina vingar.
Citera
2025-10-21, 15:32
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Nämen! Tror faktiskt jag sett Västerskär. Den 20 juni 2023 turade jag med pendelbåten rutten från Ropsten till Djursholm. Såg nåt märkvärdigt utanför fönstret. Fotograferade med min HTC.

https://imgur.com/a/PN6ePRj

Det måste varit skarvarnas härjningar? Kan någon bekräfta. Men jag vill gärna komma närmre skarvdjuren. Vill att skarven ska ta mig under sina vingar.

Kan vara skarv men gissar på gråhäger. Även dessa häckar i koloni och kan döda tråd med guano.
Skarven häckar ofta i lite lägre träd på öar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in