Citat:
Ja, det är egentligen inte insikten i sig som är problemet i ett objektivt avseende, för det är sant att många människor är på det sättet du beskriver. Men denna insikt, denna förståelse, kan dra ner en själv i en avgrund av avsky som riskerar att bli ens eget fördärv, ett fördärv som hindrar en från att förverkliga de outnyttjade möjligheter som ligger vilande inom en. Det gäller inte bara i strävan att bli en fullständig människa, utan också för att nå djupare insikt och framför allt för att odla inre frid och befria sig från lidande.
Jag ser att du talar med visdom, och du har rätt i mycket. Samtidigt vill jag förtydliga att mitt förakt för NPC-människans feghet och omogenhet inte kommer ur reaktiv bitterhet, utan ur insikt. Jag ser hur deras beteende parasiterar på allt gott i gemenskapen, för kortsiktig vinning.
Det väcker helig vrede i mig. En vrede född ur kärlek till det sanna och levande.
Men även denna vrede kan förädlas, mogna och anta klarare former, som du beskrev. Det är en process där elden långsamt blir ljus.
Det väcker helig vrede i mig. En vrede född ur kärlek till det sanna och levande.
Men även denna vrede kan förädlas, mogna och anta klarare former, som du beskrev. Det är en process där elden långsamt blir ljus.
Tror du att dessa människor är onda med avsikt? Att de medvetet tänker och agerar på ett sätt som leder till ofördelaktiga konsekvenser för dem själva?
För det är ju inte så att de uppvisar ett liv av genuin kvalitet i form av lycka och inre frid, utan snarare lider mycket, bär på ilska, hat, irritation och inre konflikter, och det finns väl inte någon som egentligen vill ha det på det viset? Eller vad anser du?