2025-10-20, 21:05
Medlem
Har börjat träna ganska intensivt, har tidigare varit en soffpotatis och har en del fett på kroppen, just nu BMI på 27. Främst är det magen tyvärr.

Vill givetvis bygga muskler men jag har så oerhört svårt att trycka i mig mängder med mat. Däremot är jag en godisråtta av rang men där finns det inga proteiner att hämta.

Mitt mål är att få synliga muskler och gärna bli av med kulmagen. Hur viktigt är det att trycka i sig mat och få protein? Såg någon YouTube videos som hävdade att man inte alls behöver få i sig x2, räckte tydligen med x1. (Alltså väger man 90kg så krävs 90 gram protein)

Hur ser det ut egentligen? Just nu sitter jag i soffan och äter tonfisk och känner mig som en katt. Snart blir det proteinpulver och ägg.
Citera
2025-10-20, 21:07
Medlem
Crabbofixs avatar
du kan inte tappa vikt och bygga muskler samtidigt så du får bestämma dig
Citera
2025-10-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Man kan väl förlora fett samtidigt som man får muskler
Citera
2025-10-20, 21:11
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekpepsi
Har börjat träna ganska intensivt, har tidigare varit en soffpotatis och har en del fett på kroppen, just nu BMI på 27. Främst är det magen tyvärr.

Vill givetvis bygga muskler men jag har så oerhört svårt att trycka i mig mängder med mat. Däremot är jag en godisråtta av rang men där finns det inga proteiner att hämta.

Mitt mål är att få synliga muskler och gärna bli av med kulmagen. Hur viktigt är det att trycka i sig mat och få protein? Såg någon YouTube videos som hävdade att man inte alls behöver få i sig x2, räckte tydligen med x1. (Alltså väger man 90kg så krävs 90 gram protein)

Hur ser det ut egentligen? Just nu sitter jag i soffan och äter tonfisk och känner mig som en katt. Snart blir det proteinpulver och ägg.

Jag är ingen kostexpert. Men vill du få bort kulmagen är det kaloriunderskott som gäller. Vill du dessutom samtidigt bygga muskler blir proteinernas andel av kosten viktigare.

Väldigt förenklat. Dra ner mycket på kolhydraterna och ät proteinrikt. Så du får helt enkelt känna dig som en katt istället för en (godis)råtta om du vill nå ditt mål.

Kaloriunderskott är det centrala och det är inte lätt. Du får inte ligga i för stort underskott för då kommer du inte ha energi att träna.
Citera
2025-10-20, 21:11
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Det kan man visst.
Citera
2025-10-20, 21:12
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Man kan väl förlora fett samtidigt som man får muskler

nej.

mer mat = bygga muskler
mindre mat = gå ner i fett

du kan inte både äta mer mat och mindre mat samtidigt.
Citera
2025-10-20, 21:14
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det kan man visst.

ja i din fantasi.

men jag pratar om hur folk som går ner i vikt och bygger muskler agerar i verkligheten.

du vet så som alla bodybuilders genom alla tider gjort det. utan ett enda undantag.

alltså 100 procent.
Citera
2025-10-20, 21:20
Medlem
Citat:

https://www.gymgrossisten.com/bygg-muskler-och-brann-fett-samtidigt.html?srsltid=AfmBOoq6eaYwGAzIwMvI3B9zUT3 YhWiRLu_xkU_DOMh7sTaBZ HDl2yHU

https://tyngre.se/artiklar/forskning/det-gar-att-bygga-muskler-och-tappa-fett-samtidigt-pa-stort-kaloriunderskott

https://www.styrkelabbet.se/bygga-muskler-och-branna-fett/

Allt motsäger dig. Folk har i alla tider tränat för att tappa vikt och samtidigt har man ökat i muskelstyrka. Detta är ingen nyhet att det funkar.
Senast redigerad av Noccofocus 2025-10-20 kl. 21:37.
Citera
2025-10-20, 22:03
Medlem
Citat:

Kaloriunderskott och protein(kött,fisk,fågel, ägg) största delen av kalorierna, x2 din kg kroppsvikt och lite kolhydrater
Citera
2025-10-20, 22:18
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
nej.

mer mat = bygga muskler
mindre mat = gå ner i fett

du kan inte både äta mer mat och mindre mat samtidigt.

Du kan ju gå ner i vikt samtidigt som din muskelmassa ökar. Speciellt om personen är otränad.
Citera
2025-10-20, 22:31
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Du kan ju gå ner i vikt samtidigt som din muskelmassa ökar. Speciellt om personen är otränad.

antingen kan man rekommendera folk det mest beprövade, vettigaste, enklaste, effektivaste sättet att gå ner i vikt/bygga muskler.

eller.

så kan man göra motsatsen. och det är vad man gör när man pratar om bygga muskler gå ner i vikt samtidigt.
Citera
2025-10-20, 22:37
Medlem
Du kommer bränna mer i takt med att du lägger på muskler. Om du inte har någon metabolisk störning så borde det vara rätt lätt att se resultat genom att ta bort helt onödigt småätande, vitt bröd och annan skit.

Du kan ju börja med en period av kaloriunderskott där du ändå tränar för att vänja senor och muskler vid vikter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in