Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-06, 14:38
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger1996
Hörde på nyheterna nyss, att Irma Larsson just lämnat in, Rip.
Och en länk till källan, varsågod.

https://www.svt.se/kultur/skadespelaren-eva-bysing-dod
Citera
2025-10-06, 15:00
Medlem
pojkpingiss avatar
Irma var en färgstark figur i Rederiet, ofta drabbad av otur och slog flertalet gånger sina påsar ihop med fel sorts män - Janke och kocken Günther är väl två bra exempel. Sedan hade hon ju även en förkärlek för spel och dobbel. En av seriens viktigaste och bärande karaktärer. Nu är det inte många av skådisarna kvar från serien, inte av de viktiga iaf.

RIP säger vi till Bysing.
Citera
2025-10-07, 15:32
Medlem
Hackergirls avatar
Lars Lind och Anita Wall skiljer sig.

https://www.expressen.se/noje/skades...-skiljer-sig-/
Citera
2025-10-15, 18:36
Medlem
Crapmagics avatar
Serien med flest biroller runt 1993 som sedan återkommer i serien som andra karaktärer flera år senare helt utan trovärdighet

Per Graffman
Carina Lidbom
Han som spelar Victor Remmer, H'son Kjellsom

säkert fler jag glömt
Citera
2025-10-15, 18:51
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Serien med flest biroller runt 1993 som sedan återkommer i serien som andra karaktärer flera år senare helt utan trovärdighet

Per Graffman
Carina Lidbom
Han som spelar Victor Remmer, H'son Kjellsom

säkert fler jag glömt

Städerskan Pirjo som var med i början av serien, hade ett psyko till expojkvän som hon hade en son ihop med, han förföljde henne på båten och höll på att döda henne, dock blev han själv dödad av psykot Yngve från maskin. Ett tiotal säsonger senare fick detta psyko en roll som advokat Stefan, som blev ihop med bögen och frisören Micki.

Gösta Bredefeldt var med i ett par avsnitt i mitten av serien och lurade Joker och Uno att han var matskribent med mera och fick gratis mat i restaurangen. Några säsonger senare återkom han som Unos pappa Harry Kronqvist.
Citera
2025-10-19, 03:28
Medlem
Crapmagics avatar
Vilket avsnitt slutar Joker som serveringspersonal i restaurangen och tar över baren?

I säsong 3 har det inte hänt ännu
Citera
2025-10-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Städerskan Pirjo som var med i början av serien, hade ett psyko till expojkvän som hon hade en son ihop med, han förföljde henne på båten och höll på att döda henne, dock blev han själv dödad av psykot Yngve från maskin. Ett tiotal säsonger senare fick detta psyko en roll som advokat Stefan, som blev ihop med bögen och frisören Micki.
Jag minns att skådespelaren som spelade ”Stefan” inte bara hade rollen som den ”psykotiske” mannen som försökte döda Pirjo. Jag vill minnas att han även dök upp som polis, i en scen där han pratade med Alexandra Remmer. Om han medverkade fler gånger i den rollen är jag osäker på, men i så fall var det bara en mycket kort scen – ett samtal på ett kontor, troligen på Dahléns kontor. Då spelade han alltså polis, inte advokat.

Senare dök han upp igen, den här gången som advokat åt Joy Gardner. Under den perioden gick hans rollfigur under identiteten Peter Hansen, som sades vara Beatrices försvunne son. Så det verkar som att skådespelaren som spelade ”Stefan” faktiskt dök upp minst två gånger, kanske fler.

Även han som kom som styrman och tillfälligt blev kapten spelade någon form av polis vid ett annat tillfälle. Han syntes mycket kort under utredningen av fallet där ett fyllo kastades överbord i självförsvar av Jussi Tola.

Jag tror han hette Andreas när han spelade styrman/kapten.

Nyligen fick jag dessutom veta att han också spelade idrottsläraren i Ondskan – ganska roligt faktiskt! Jag hade inte alls känt igen honom, trots att jag sett Ondskan minst tre gånger. Men när jag läste att det var han, så kände jag plötsligt igen både ansiktet och sättet han pratade på.
Citera
2025-10-20, 14:58
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag minns att skådespelaren som spelade ”Stefan” inte bara hade rollen som den ”psykotiske” mannen som försökte döda Pirjo. Jag vill minnas att han även dök upp som polis, i en scen där han pratade med Alexandra Remmer. Om han medverkade fler gånger i den rollen är jag osäker på, men i så fall var det bara en mycket kort scen – ett samtal på ett kontor, troligen på Dahléns kontor. Då spelade han alltså polis, inte advokat.

Senare dök han upp igen, den här gången som advokat åt Joy Gardner. Under den perioden gick hans rollfigur under identiteten Peter Hansen, som sades vara Beatrices försvunne son. Så det verkar som att skådespelaren som spelade ”Stefan” faktiskt dök upp minst två gånger, kanske fler.

Även han som kom som styrman och tillfälligt blev kapten spelade någon form av polis vid ett annat tillfälle. Han syntes mycket kort under utredningen av fallet där ett fyllo kastades överbord i självförsvar av Jussi Tola.

Jag tror han hette Andreas när han spelade styrman/kapten.

Nyligen fick jag dessutom veta att han också spelade idrottsläraren i Ondskan – ganska roligt faktiskt! Jag hade inte alls känt igen honom, trots att jag sett Ondskan minst tre gånger. Men när jag läste att det var han, så kände jag plötsligt igen både ansiktet och sättet han pratade på.

Si där, det hade jag glömt att "Stefan" hade ytterligare en roll, men det ringer en klocka när du påtalar det. Lustigt hur de återanvände flertalet skådisar genom åren.

Fyllot som kastades av båten var Roland Jansson (spelade Gösta i Sällskapsresan bl a), har för mig han slet av spaken på en enarmad bandit i närheten av receptionen, blev sedan plakatfull och hotade personer i baren, sedan klev Jussi in. Otrolig karaktär, även Jussi.

Jag kan inte riktigt placera Andreas som tillfällig styrman/kapten, får undersöka. Är det filmen Ondskan med Andreas Wilson du tänker på eller serien som kom för ett par år sedan? Filmen har jag sett flertalet ggr, otroligt bra, en av de bättre svenska filmerna från senaste 25 åren. Serien var okej. Men inte alls samma nerv och skådespeleri, tyvärr.

Johan Rabaeus spelar ju en av sina otäckaste roller i just Ondskan, och det slår mig nu att även han var med i Rederiet (minst en gång). Då var han standup-komiker, som var gammal kompis till Joker. Dock satt han och krökade stenhårt i baren innan sitt gig, så hans show blev pannkaka. :-D Har dock för mig att han gjorde ytterligare ett kort inhopp någon gång, men nu står det still i skallen.
Citera
2025-10-20, 15:37
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Si där, det hade jag glömt att "Stefan" hade ytterligare en roll, men det ringer en klocka när du påtalar det. Lustigt hur de återanvände flertalet skådisar genom åren.

Fyllot som kastades av båten var Roland Jansson (spelade Gösta i Sällskapsresan bl a), har för mig han slet av spaken på en enarmad bandit i närheten av receptionen, blev sedan plakatfull och hotade personer i baren, sedan klev Jussi in. Otrolig karaktär, även Jussi.

Jag kan inte riktigt placera Andreas som tillfällig styrman/kapten, får undersöka. Är det filmen Ondskan med Andreas Wilson du tänker på eller serien som kom för ett par år sedan? Filmen har jag sett flertalet ggr, otroligt bra, en av de bättre svenska filmerna från senaste 25 åren. Serien var okej. Men inte alls samma nerv och skådespeleri, tyvärr.

Johan Rabaeus spelar ju en av sina otäckaste roller i just Ondskan, och det slår mig nu att även han var med i Rederiet (minst en gång). Då var han standup-komiker, som var gammal kompis till Joker. Dock satt han och krökade stenhårt i baren innan sitt gig, så hans show blev pannkaka. :-D Har dock för mig att han gjorde ytterligare ett kort inhopp någon gång, men nu står det still i skallen.

Johan Rabeus spelade killen från SVT som gjorde dokumentären om Dahlens 🙂
Citera
2025-10-20, 15:41
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackergirl
Johan Rabeus spelade killen från SVT som gjorde dokumentären om Dahlens 🙂

Så var det ja, nu trillade polletten ner! Det var ju mer eller mindre han som satte dit Katarina Remmer på någon spelklubb, la typ knark i hennes väska, så hon hamnade i häktet en period. Osympatisk även i den rollen.
Citera
2025-10-20, 17:01
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Så var det ja, nu trillade polletten ner! Det var ju mer eller mindre han som satte dit Katarina Remmer på någon spelklubb, la typ knark i hennes väska, så hon hamnade i häktet en period. Osympatisk även i den rollen.
Precis 😀
Citera
2025-10-22, 06:15
Medlem
Citat:

Vet inte om det är den karaktären ni tänker på, men det var Magnus Roosman som spelade kapten Fredrik Westberg, han som var ett sliskigt svin och trakasserade någon kvinnlig befälhavare, kan ha varit Andrea Melin.

Jag tror förklaringen till att skådespelare.återkom helt enkelt är att serien kördes så väldigt länge och innehöll så många sidohistorier vilket krävde väldigt många biroller, och tidens populära skådespelare kunde kanske liksom inget diskvalificeras bara för att de gästspelat någon gång i begynnelsen.

Jag har lite svårt att förstå att Uno bytte efternamn, är det bara en lapsus, eller kan det ha funnits någon verklig person med samma namn så att man ville avvika.från det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in