2025-10-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Detta har jag skrivit om så många gånger att jag orkar inte skriva om det en gång till. Men i korthet är jag för könssegregerade skolor. Korvstoppar pedagogik för pojkarna och disciplin a la kadettskola. Och mer "normal" pedagogik för flickor.

Citat:
Det kan vara så att de känner sig mer trygga med andra pojkar som är på samma nivå som dem och att de kan vara mer sig själva bland andra pojkar. Så är det för båda könen.

Dumheter. Orsaken till att pojkar får bättre resultat i pojkskolor är för att lärarna traditionellt är män.

I dagens skolor är kvinnor dominerande som lärare och de (som alla kvinnor) har svårt att låta bli att favorisera flickor.
Citera
2025-10-20, 14:40
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Dumheter. Orsaken till att pojkar får bättre resultat i pojkskolor är för att lärarna traditionellt är män.

I dagens skolor är kvinnor dominerande som lärare och de (som alla kvinnor) har svårt att låta bli att favorisera flickor.

Ännu en som behöver läsa på om ämnet han vill diskutera.
Citera
2025-10-20, 18:24
Medlem
Intressant om skolor. Det har ju varit upprörande och förbjudet om inte pojkar och flickor har gymnastik tillsammans i muslimska skolor.
Citera
2025-10-20, 19:34
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Intressant om skolor. Det har ju varit upprörande och förbjudet om inte pojkar och flickor har gymnastik tillsammans i muslimska skolor.

Jag tror muslimerna separerar flickor och pojkar på gympan pga att muslimer har för vana att sexualisera väldigt unga barn. Speciellt småflickor som många muslimska föräldrar gärna sätter slöja och bylsiga kläder på redan i 6-9 års åldern. Muslimska föräldrar verkar inte lita på att vuxna landsmän kan kontrollera sina drifter.
Citera
2025-10-20, 20:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag tror muslimerna separerar flickor och pojkar på gympan pga att muslimer har för vana att sexualisera väldigt unga barn. Speciellt småflickor som många muslimska föräldrar gärna sätter slöja och bylsiga kläder på redan i 6-9 års åldern. Muslimska föräldrar verkar inte lita på att vuxna landsmän kan kontrollera sina drifter.

Jag som trodde att unga muslimska flickor och kvinnor valde att ha slöja av egen vilja. Det är väl vad feministerna skriker sig hesa om och att vi inte ska tala om för flickor/kvinnor vad de ska ha på sig.
Citera
2025-10-21, 08:03
Medlem
Citat:
Så går bra att separera om man inte är muslim? Inte bara gymnastik men hela skolan? Men om muslimska föräldrar vill ha barnen där?
Citera
2025-10-21, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
I tråden lyfts det fram att kvinnor tar större ansvar för barnen än män när barnen är små. I förskolan(gamla dagis) är ca 95% av personalen kvinnor. I grundskolan är ca 75% av lärarna kvinnor.
Det är först på gymnasienivå som fördelningen blir förhållandevis jämn men fortfarande är det fler kvinnor.

Den enda slutsats jag kan dra av detta är att det i sådana fall måste vara kvinnorna själva som till stor del ålägger flickorna de här större kraven och förväntningarna.

Krav och förväntningar på människor ligger i hela samhället och inte enkom hos gruppen mödrar eller skolpersonal.
I vår tid så pratas det mycket om sociala mediers inverkan ex.
Citera
2025-10-21, 08:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Krav och förväntningar på människor ligger i hela samhället och inte enkom hos gruppen mödrar eller skolpersonal.
I vår tid så pratas det mycket om sociala mediers inverkan ex.

Håller med dig om att sociala medier säkert har en ganska stor påverkan på dagens ungdomar. Jag är inte så speciellt bevandrad i dessa sociala medier men jag tror mig veta så pass mycket att jag är ganska säker på att tjejer följer kvinnliga influencers i mycket högre grad än manliga influencers t.ex.

Är du av en annan uppfattning?
Citera
2025-10-21, 08:14
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Så går bra att separera om man inte är muslim? Inte bara gymnastik men hela skolan? Men om muslimska föräldrar vill ha barnen där?

Det finns för- och nackdelar med pojkskolor. Jag har skrivit och postat material om detta i andra trådar där det varit ämnet.

Anledningen till varför muslimer separerar könen åt i tidig ålder handlar troligen mer om religiösa/traditionella orsaker snarare än vad som skulle vara bäst för barnen.
Citera
2025-10-21, 08:46
Medlem
Citat:
Håller med dig om att sociala medier säkert har en ganska stor påverkan på dagens ungdomar. Jag är inte så speciellt bevandrad i dessa sociala medier men jag tror mig veta så pass mycket att jag är ganska säker på att tjejer följer kvinnliga influencers i mycket högre grad än manliga influencers t.ex.

Är du av en annan uppfattning?

Sociala medier är betydligt mer än enkom influencers.
men visst sociala medier verkar ha lett oss tillbaka till en situation där kvinnor sitter i ett hörn och män i ett annat med helt skild syn på det mesta. Och när dessa sen ska försöka mötas så blir det rätt dåligt.
Vi kan ju ta flashback som ex. här dominerar män, medan ex Facebook domineras av kvinnor.
Med påföljden att du får massa trådar och diskussioner på flashback som just handlar om hur dåliga alla kvinnor är och hur dåligt feminism är och bla bla.....
Denna tråd som uppenbart exempel.
Citera
2025-10-21, 08:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Sociala medier är betydligt mer än enkom influencers.
men visst sociala medier verkar ha lett oss tillbaka till en situation där kvinnor sitter i ett hörn och män i ett annat med helt skild syn på det mesta. Och när dessa sen ska försöka mötas så blir det rätt dåligt.
Vi kan ju ta flashback som ex. här dominerar män, medan ex Facebook domineras av kvinnor.
Med påföljden att du får massa trådar och diskussioner på flashback som just handlar om hur dåliga alla kvinnor är och hur dåligt feminism är och bla bla.....
Denna tråd som uppenbart exempel.

Vad blir påföljden i trådar och inlägg på Facebook då?

Du som är inne på Facebook i mycket större utsträckning än mig kanske och som kanske har mer interaktion med tjejer/kvinnor där.
Vad är det för inlägg tjejer gör? Vad gör de/ni på Facebook? Vad handlar det content eller vad det heter som majoriteten tjejer lägger upp på Facebook om?
Citera
2025-10-21, 09:31
Medlem
Citat:
Vad blir påföljden i trådar och inlägg på Facebook då?

Du som är inne på Facebook i mycket större utsträckning än mig kanske och som kanske har mer interaktion med tjejer/kvinnor där.
Vad är det för inlägg tjejer gör? Vad gör de/ni på Facebook? Vad handlar det content eller vad det heter som majoriteten tjejer lägger upp på Facebook om?

Du får väl skriva in dig på Facebook och se för dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in