2025-10-20, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Ja, fortsätt kriget!! Låt fler civila i Ukraina och Ryssland dö!!! Framåt!!

Ditt jävla sär. Enkelt att sitta och krigshetsa från trygga Sverige va?

Vill du leva i Ryssland eller under ryska villkor? Om inte, när tycker du man ska stoppa en person som Putin? När han invaderar första landet eller det egna landet?
Citera
2025-10-20, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Haha, vilket nederlag för Putin att komma och be om några områden för att få ett slut på kriget så fort amerikanarna varslar om att tyngre saker är på ingång. Han vet att det är kört, och försöker nu få någon form av ”seger” att visa upp på hemmaplan. Allt för att kunna hålla uppe masken.

/AI

Det är ju Trump som pressar till förhandlingar.. i Ryssland tror man inte så mycket på dessa thomahawks utan mest att det handlar om retoriskt knep och politik. Dom vet att Trump inte vill starta mer krig. Dessutom är Ryssland en morot för Trump när det handlar om affärer framöver. Han vill inte försämra relationen.
Citera
2025-10-20, 09:40
Medlem
Sezlows avatar
Jag förstår mig inte på er, ni som hyllar ryssen.

Ryssland är den sista stora faran här i Europa, de måste tillbaka på sin plats.
Det är inte bara Ukraina som de ska lämna.
Samma med Königsberg och Karelen, det är bara till och backa tillbaka, hela vägen från Petsamo till Ukraina.
Citera
2025-10-20, 09:42
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Ja, fortsätt kriget!! Låt fler civila i Ukraina och Ryssland dö!!! Framåt!!

Ditt jävla sär. Enkelt att sitta och krigshetsa från trygga Sverige va?
Brukar låta så på er ryssmongon. "Fred" får man till när Ryssland lämnar det område man ockuperar med militärmakt. Att sitta och tro att det ligger på Ukraina att skapa fred är befängt. Typ som om jag skulle slå dig i ansiktet sen kommer det någon och börjar skrika till dig att sluta slåss när du försvarar dig själv.

När Ryssland ger upp kommer det bli fred. Inte innan dess.
Citera
2025-10-20, 10:06
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Detta argument för att anfalla Ryssland är inte så bra.
"Rysslands atombomber har nog rostat. Nu anfaller vi Moskva. Kör bara!"

Ja, hade jag argumenterat för att anfalla Ryssland hade det varit ett dåligt argument. Men nu gjorde jag ju inte det utan det är bara en halmgubbe du hittade på.
Citera
2025-10-20, 10:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Washington Post uppger att Putin i telefon med Trump erbjudit [delar av --ed] Kherson och Zaporizhzhia i utbyte mot Donetsk. I så fall håller ryssarna enklare även Luhansk.

https://www.di.se/nyheter/ryska-krav...byte-mot-fred/

https://www.reuters.com/world/europe...um-2022-09-19/

Det var väl fiffigt av Putin. Då får den tjurskallige Zelensky något att visa upp och ryssarna i Donetsk och Lugansk har hittat hem?

Trump och Putin skall troligen träffas i Budapest. Ungern är fortfarande med i ICC men har anmält utträde och kamrat Putin kan nog känna sig säker i EU-landet Ungern.
Men detta s.k. förslag kom upp redan i somras innan mötet i Alaska baserat på något som Witkof hade sagt till en journalist.
Det har aldrig bekräftats av Kreml.
Kherson och Zaporije är till största delen redan under rysk kontroll och dessutom juridiskt sett ryska, så jag gissar på att det istället kan bli förhandlingar om Odessa, Kharkiv eller Dnipropetrovsk där ryssarna gjort inbrytningar fast de inte juridiskt sett räknas som ryska.
När jag skriver "juridiskt" så syftar jag på hur Kreml ser på saken - ur Kievs syn är det olagligt.
Citera
2025-10-20, 10:16
Medlem
Att förstå vad Trump håller på med kräver att man kan ha några tankar i huvudet samtidigt. Uppenbart att det inte är många här som klarar det.
Citera
2025-10-20, 10:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det kan ju bli så att USA och Ryssland bildar en tillfällig pakt, där vi i Europa lämnas att själva betala och leverera vad Ukraina behöver för att hålla stånd mot Ryssland, med baktanken att Ryssland kan göra vad de vill för att påverka logistiken, i gengäld mot att USA ordnar det som de vill på sin kontinent.
Citera
2025-10-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Men detta s.k. förslag kom upp redan i somras innan mötet i Alaska baserat på något som Witkof hade sagt till en journalist.
Det har aldrig bekräftats av Kreml.
Kherson och Zaporije är till största delen redan under rysk kontroll och dessutom juridiskt sett ryska, så jag gissar på att det istället kan bli förhandlingar om Odessa, Kharkiv eller Dnipropetrovsk där ryssarna gjort inbrytningar fast de inte juridiskt sett räknas som ryska.
När jag skriver "juridiskt" så syftar jag på hur Kreml ser på saken - ur Kievs syn är det olagligt.

Juridiskt sett ryska? Det är bara enligt Rysslands egna hittepålagar. Enligt folkrätten, internationell och rätt och de ryska erkännandena av Ukraina så är områdena ukrainska. Vad Putin låter Duman fatta för beslut spelar ingen annan roll än att de försvårar alla fredliga lösningar.

Och någon fred blir det definitivt inte om ryssarna ska behålla allt de erövrat och sedan försöka förhandla till sig resten. Om en rånare skäl 25% av det du äger, skulle du då sätta dig förhandlingar med rånaren om hur mycket av återstoden av dina ägodelar du ska ge till rånaren? Glöm att Ukraina kommer att acceptera sådana saker.
Citera
2025-10-20, 10:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Juridiskt sett ryska? Det är bara enligt Rysslands egna hittepålagar. Enligt folkrätten, internationell och rätt och de ryska erkännandena av Ukraina så är områdena ukrainska. Vad Putin låter Duman fatta för beslut spelar ingen annan roll än att de försvårar alla fredliga lösningar.

Och någon fred blir det definitivt inte om ryssarna ska behålla allt de erövrat och sedan försöka förhandla till sig resten. Om en rånare skäl 25% av det du äger, skulle du då sätta dig förhandlingar med rånaren om hur mycket av återstoden av dina ägodelar du ska ge till rånaren? Glöm att Ukraina kommer att acceptera sådana saker.
Jag skrev ju att det var enligt hur Kreml uppfattar saken.
Kiev har en annan uppfattning.
Problemet är att Ryssland vinner detta krig och då tvingas Kiev acceptera villkoren.
Trump har redan insett detta självklara.
Finns inte så mycket USA kan göra åt saken.
Inte heller Sverige.
Citera
2025-10-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jools71
Man kan undra hur du ställer dig till Israels anfallskrig? Borde man ta i anspråk Israeliska medel för att återbygga Gaza?

Ja, absolut. Israels övervåld mot Palestina har ingen som helst rim och reson och torde innefatta de flesta av de regler som finns angående krigsföring. Det blir bara till att slanta upp för juden för allt han har ställt till med även om det som vanligt blir svårt för honom.
Citera
2025-10-20, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric

Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Jag skrev ju att det var enligt hur Kreml uppfattar saken.
Kiev har en annan uppfattning.
Problemet är att Ryssland vinner detta krig och då tvingas Kiev acceptera villkoren.
Trump har redan insett detta självklara.
Finns inte så mycket USA kan göra åt saken.
Inte heller Sverige.

Mary ge mig alla dina pengar!
Auric skrik på Mary!
/i

Mary varför är du så anti Ukraina, varför är rus bättre än Ukraina? Har du ett agg i sidan till ukrainare. Du verkar personligt engagerad att krossa demokrati till fördel för putinism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in