2025-10-19, 21:28
Medlem
Som rubriken lyder, går det köra win 98 eller 2000 i VM på dagens datorer?

Jag har googlat och kollat diverse youtube tutorials, jag lyckades installera en version av win98 på virtualbox men kunde aldrig logga in och få det att funka...

Jag har noll kunskap när det det kommer till VM och någon här skulle säkert väldigt enkelt kunna hjälpa mig, jag vill bara kunna spela lite gamla klassiker som man spelade som barn

Någon som sitter på en superbra tutorial eller en bra guide för att installera samt vet vart det kan finnas fungerade nyckel för win98 eller 2000?

Hjälp, allt väl
Citera
2025-10-19, 21:50
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BmwE90

Jag har googlat och kollat diverse youtube tutorials, jag lyckades installera en version av win98 på virtualbox men kunde aldrig logga in och få det att funka...

Jag har noll kunskap när det det kommer till VM och någon här skulle säkert väldigt enkelt kunna hjälpa mig, jag vill bara kunna spela lite gamla klassiker som man spelade som barn

Någon som sitter på en superbra tutorial eller en bra guide för att installera samt vet vart det kan finnas fungerade nyckel för win98 eller 2000?

Hjälp, allt väl
Vad är det som inte fungerar för dig? Får du andra os att fungera?
Citera
2025-10-19, 22:00
Medlem
fittanstickerframs avatar
Bara att ladda hem och köra https://archive.org/details/win98vb
Citera
2025-10-19, 22:08
Moderator
vhes avatar
Även Pyttemjuks tidiga synder får nog tillskrivas Pyttemjuk.

Programvara: övriga operativsystem --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2025-10-19, 23:35
Medlem
Provade just att installera 98SE i virtualbox.
Inga problem att installera och komma igång, men jag har inte testat med några spel eller liknande.

Tog ISO fil och licensnyckel härifrån: https://archive.org/details/windows-98-se-isofile
Citera
2025-10-19, 23:56
Medlem
Citat:

Hjälp, allt väl

Jodå jag provade nyss med Virtual box och Me (det enda jag hade) på Debian och körde Sketchup och det fungerade om man bortser från att musen låste sig p.ga rättighetsfel.

Men logga in, menar du in i 2000?
Citera
2025-10-20, 06:28
Medlem
Pusts avatar
Nyare AMD-processorer har problem med att köra Windows 9x i virtualiseringsmiljö. Det finns en fix för det. Annars kan man ju köra emulering med 86Box till exempel.

EDIT: Många spel som var till Windows 9x (så länge de inte är såpass gamla att de var DOS-spel) fungerar även på XP som brukar vara enklare att virtualisera.
Senast redigerad av Pust 2025-10-20 kl. 06:32.
Citera
2025-10-20, 12:37
Medlem
Hej på er, tack för era svar.
Jag testade VMware istället och gjorde precis som Pust sa och installerade XP. Fick igång det och kunde även installera några spel så nu blir det nostalgi för hela slanten ikväll
Citera
2025-11-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Vad är det som inte fungerar för dig? Får du andra os att fungera?
Man brukr kunna välja mellan Fat 16 Fat32 eller Tex NTFS kan man bara välja typ FAT skall man "såklart" kunna installera ich köra Win 95 eller Win 98 om man så vill det är ju en virtuellmaskin så att säga. Lycka till !
Citera
2025-11-23, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Man brukr kunna välja mellan Fat 16 Fat32 eller Tex NTFS kan man bara välja typ FAT skall man "såklart" kunna installera ich köra Win 95 eller Win 98 om man så vill det är ju en virtuellmaskin så att säga. Lycka till !
Tror det var 95 rev. A som erbjöd det. 95 rev. B & alla 98 var 32...
Citera
2025-11-23, 08:31
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BM-641
Tror det var 95 rev. A som erbjöd det. 95 rev. B & alla 98 var 32...

Win98 stödjer fortfarande FAT16.
Before you install Windows 98 on an empty hard disk, you must first create a primary partition and then format a file system on that partition. Each allocated space on the hard disk (primary partition or logical drive) is assigned a drive letter. Windows 98 supports the FAT16 and FAT32 file systems. When you run the Fdisk tool on a hard disk that is larger than 512 MB, you are prompted to choose a file system.
https://www.betaarchive.com/wiki/index.php/Microsoft_KB_Archive/221829
Citera
2025-11-23, 10:50
Medlem
dickachus avatar
Citat:

Hjälp, allt väl

Ja absolut, använd 86box för bra hårdvarusupport.
https://86box.net/

Du kan få VMWare och virtualbox att starta windows 98, men du kommer stöta på problem med grafik, ljud, osv. Så om du vill spela spel så använd 86box istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in