Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-19, 20:34
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Och? Pojkarna har väl fått samma förändringar i skolan? eller har inte de fått förändrad läroplan, fler nationella prov och tidigare betyg de också?

Återigen ett bevis på att flickor/pojkar kvinnor/män är olika stresståliga och hanterar stress på olika sätt.

"Dessa upplevelser förstärks av att flickor som grupp upplever sig mindre bekväma i skolan och känner att de inte får samma stöd och uppmuntran från lärare som pojkar."

Som alltid annars så tar pojkarna mer plats och uppmärksamhet från lärare och annan skolpersonal. Antagligen för att fler pojkar än flickor har adhd, autism och/eller är mer utåtagerande än flickor överlag.
Citera
2025-10-19, 20:42
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Flickor och kvinnor har alltid haft högre krav på sig både från dem själva men i allra högsta grad från samhället jämfört med pojkar och män. Speciellt när det gäller sex och reproduktion. Dessutom är det troligen fortfarande så att unga kvinnor pressar sig själva mer i skolan eftersom de inte vill hamna i de klassiska lågavlönade kvinnojobben såsom städare, förskolepersonal, dagligvaruhandeln, osv eftersom dessa jobb är lågbetalda och har ofta riktigt dåliga arbetsvillkor.

Kvinnor värderar sig själva utifrån hur andra bedömer en, män bryr sig inte utan går sin egen väg, med håret fladdrandes i vinden.

Gäller såklart inte alla män eller kvinnor.

I skolan är det dock bättre för skolresultaten att ha tjejernas stress.
Citera
2025-10-19, 20:47
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
"Dessa upplevelser förstärks av att flickor som grupp upplever sig mindre bekväma i skolan och känner att de inte får samma stöd och uppmuntran från lärare som pojkar."

Som alltid annars så tar pojkarna mer plats och uppmärksamhet från lärare och annan skolpersonal. Antagligen för att fler pojkar än flickor har adhd, autism och/eller är mer utåtagerande än flickor överlag.

Vad tror du om att ha könssegregerade klasser i grundskolan?
Citera
2025-10-19, 20:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Finns ju lite olika uppgifter som vanligt.

Citat:
De flesta elever i den svenska skolan uppger att de trivs bra – både med sin skolgång och med sina lärare. Trivseln verkar dock högre bland flickor än bland pojkar. Samtidigt visar andra undersökningar att en stor andel av de svenska eleverna känner sig stressade, något som framför allt gäller flickorna. Läxor och hemuppgifter samt de egna förväntningarna och kraven är de faktorer som främst framkallar stressen.

Citat:
En annan könsskillnad gäller attityden till inflytande. Flickor uppger oftare än pojkar att de vill och kan påverka. Enkätsvar från elever rörande inflytande i skolan tyder på att lärare och annan skolpersonal lyssnar mer på flickor än på pojkar. Samtidigt som uppger fler pojkar än flickor att de är ointresserade av inflytande.
Citera
2025-10-19, 21:02
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Vad tror du om att ha könssegregerade klasser i grundskolan?

Detta har jag skrivit om så många gånger att jag orkar inte skriva om det en gång till. Men i korthet är jag för könssegregerade skolor. Korvstoppar pedagogik för pojkarna och disciplin a la kadettskola. Och mer "normal" pedagogik för flickor.
Citera
2025-10-19, 21:38
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Detta har jag skrivit om så många gånger att jag orkar inte skriva om det en gång till. Men i korthet är jag för könssegregerade skolor. Korvstoppar pedagogik för pojkarna och disciplin a la kadettskola. Och mer "normal" pedagogik för flickor.

haha "normal" pedagogik..

Tack för en intressant glimt in i det feministiska psyket. Flickors behov är normala, pojkars behov är vaddå?

Den där hållningen lyser igenom ofta i feministspråk men det är sällan det slinker ut så tydligt i skrift.

Feminister ser män som kvinnor + patriarkat. Kan man bara tvätta bort de onda patriarkala strukturerna så skulle alla vara likadana och komma överrens.
Citera
2025-10-19, 22:52
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
haha "normal" pedagogik..

Tack för en intressant glimt in i det feministiska psyket. Flickors behov är normala, pojkars behov är vaddå?

Den där hållningen lyser igenom ofta i feministspråk men det är sällan det slinker ut så tydligt i skrift.

Feminister ser män som kvinnor + patriarkat. Kan man bara tvätta bort de onda patriarkala strukturerna så skulle alla vara likadana och komma överrens.

Men läs på nån jävla gång om det du vill diskutera. Så slipper jag "vänta in" obildade idioter som du varenda gång.

Har du läst nåt alls om detta? Om varför det går bättre för pojkar på rena pojkskolor med hårdare disciplin och "ordning och reda"?

Bilda dig idiot!
Citera
2025-10-19, 23:15
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Men läs på nån jävla gång om det du vill diskutera. Så slipper jag "vänta in" obildade idioter som du varenda gång.

Har du läst nåt alls om detta? Om varför det går bättre för pojkar på rena pojkskolor med hårdare disciplin och "ordning och reda"?

Bilda dig idiot!

Lägg ner utropstecknen är du snäll, det känns som jag diskuterar med Nooshi när du blir så där arg och gapig.

Det spelar ingen roll varför det går bättre för pojkar där, det är OT.

Det som spelar roll är att du tycker det som passar flickor är det "normala". Trots att de bara utgör 50% av barnen.
Citera
2025-10-19, 23:26
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Lägg ner utropstecknen är du snäll, det känns som jag diskuterar med Nooshi när du blir så där arg och gapig.

Det spelar ingen roll varför det går bättre för pojkar där, det är OT.

Det som spelar roll är att du tycker det som passar flickor är det "normala". Trots att de bara utgör 50% av barnen.

Ok, vi säger så.

Jag orkade bara inte utveckla det mer än så. Som sagt, läs på lite innan om de ämnena du vill diskutera, det skulle underlätta enormt.
Citera
2025-10-20, 07:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Bilda dig idiot!

Detta var ändå lite intressant. Är det så att pojkar utsätts för social press av tjejerna i klasserna eller de kvinnliga pedagogerna i skolan? (95% i förskoleklass, 75% i grundskolan).

Eller kan det vara så att de skiftar beteende när det bara är killar runtomkring beroende på att de inte behöver vara "coola" "roliga" killar som tar skolan med en klackspark? Är det så att de killar som får tjejernas uppmärksamhet oftare är killarna som är busiga och lite rebelliska istället för de som är som ljus i klassen och gör sina läxor och lyssnar på lärarna?

Citat:
Pojkar kan utöva en mängd olika intressen och aktiviteter utan att oroa sig för social press . Elever som går i en pojkskola är mer än dubbelt så benägna att studera konst, musik och främmande språk. Pojkar är mer benägna att delta i klassrumsdiskussioner när de är omgivna av en grupp manliga jämnåriga.
Citera
2025-10-20, 08:34
Medlem
Självutnämnda feminister? Vem kan utnämna?
Citera
2025-10-20, 10:54
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Detta var ändå lite intressant. Är det så att pojkar utsätts för social press av tjejerna i klasserna eller de kvinnliga pedagogerna i skolan? (95% i förskoleklass, 75% i grundskolan).

Eller kan det vara så att de skiftar beteende när det bara är killar runtomkring beroende på att de inte behöver vara "coola" "roliga" killar som tar skolan med en klackspark? Är det så att de killar som får tjejernas uppmärksamhet oftare är killarna som är busiga och lite rebelliska istället för de som är som ljus i klassen och gör sina läxor och lyssnar på lärarna?

Det kan vara så att de känner sig mer trygga med andra pojkar som är på samma nivå som dem och att de kan vara mer sig själva bland andra pojkar. Så är det för båda könen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in