• 1
  • 2
2025-10-19, 04:22
Medlem
gotets avatar
NEET=Not in employment, education or training. I USA verkar det finnas horder av män som är NEET och vill förbli så. De här männen är panka (ofta unga), arbetslösa och bor ofta hemma hos sina föräldrar. The NEET generation talas det om i USA och siffrorna för sådana här män har exploderat de senaste decennierna. Vad är det som händer egentligen? Hur kan jättelika arméer av män vilja sitta hemma utan lön och spela datorspel? Vad tror de kommer att hända med dem i framtiden? I Amerika ser man oroande på detta nya problem. Män som självmant (de flesta i alla fall) väljer att inte jobba utan lever av sina föräldrar. Dessa män som är panka och NEET tycker att man blir trött utav arbete och inte orkar spela dataspel, se på film/serier eller leka med telefonen i samma utsträckning som om de är hemmasittande. Har det här spridit sig till Sverige? Börjar vi få tiotusentals män som aktivt väljer att vara pank och NEET?

Finns det män som är pank och NEET här på Flashback? Vad kan USA göra åt detta nya fenomen? Och hur kan vi förhindra att det inte blir populärt i Sverige?

Och NEJ! Jag sparkar inte på män som är arbetslösa i allmänhet. Absolut inte! Jag menar män som är pank och NEET, alltså män som föredrar detta tillstånd istället för att välja ett arbete.
Citera
2025-10-19, 04:26
Medlem
Man ser tendenser, men det är för att många föräldrar curlar sina äckliga ungar. Inte alls samma anda som förr, lär ungjäveln att förstå vad det innebär att jobba för sitt bröd.
Citera
2025-10-19, 04:46
Medlem
gotets avatar
Generationen män som föredrar att vara pank och NEET i Amerika kan komma att smitta Sverige snart. Om dom inte redan är här. Det är oroväckande att stora mängder unga män väljer denna livsstil i USA. De kan varken köpa något eller göra något som kostar pengar och de bryr sig inte. Så länge de slipper arbeta själva. På Reddit finns det hela gemenskaper där de diskuterar den panka och NEETa stilen. Drivor av män är medlemmar på dessa forum och pratar om hur de njuter av sin tid, att vara fri. Att de är pank och NEET gör dem inget så länge de kan fortsätta vara hemma. Jag misstänker att den här filosofin även börjar komma till Sverige.
Citera
2025-10-19, 05:08
Medlem
gotets avatar
Jag fyller på med lite mer information om den här farsoten som drar igenom USA. De flesta av dessa män är pank och NEET av egen fri vilja som tidigare nämnts. De går dock att finna på många forum på nätet som Reddit. Det existerar även NEETS.net, ett helt forum dedikerat till dessa män. Vem driver ett sådant forum egentligen? Och vad är agendan bakom att samla ett enormt antal panka män på samma ställe. Jag tror själv att de amerikanska underrättelsetjänsterna ligger bakom forumet. För att övervaka och samla information om de här männen. Vem skulle annars öppna ett forum för män som är pank och NEET?

Vilka uttryck kommer den här subkulturen att ta sig i Sverige? Hur stort är antalet män som är pank och NEET här? I USA trivs dessa män med sin tillvaro. De skryter om hur de gör vad de vill när de vill det. Så länge det inte kostar pengar då. De här männen kan vara uppe hela natten och sova dagtid bara för att de känner för det. De anser att så länge de är pank och NEET kan de fortsätta vara livsnjutare.

Detta slappa levnadssätt kommer såklart att få konsekvenser. Även för de som väljer att vara pank och NEET i Sverige. Jag anser att de här männen kastar bort sina bästa år genom den här inställningen.
Citera
2025-10-19, 05:10
Medlem
Riksreptilens avatar
De har ingen rejält uppslukande hobby som japanska motsvarigheten och våra hemmasittande skolvägrare?

12år, gammal artikel:
https://www.svd.se/a/57b92208-ad44-3...roblem-i-japan

" Unga vuxna I Japan kallas de hikikomoris , unga som lämnat skolan, vägrar arbeta och isolerar sig i hemmet. Nu uppmärksammas liknande problem i väst."
Citera
2025-10-19, 05:28
Medlem
gotets avatar
Amerika är trendsättare. Tyvärr måste jag tillägga. Jag gillade det Sverige som hade en egen identitet mer än dagens amerikaniserade variant. Problemet är att Amerika har en tendens att även exportera sina farligaste trender. Exempelvis den vi behandlar i den här tråden. Jag tror det bara är en tidsfråga innan vi kommer att få läsa tidningsartiklar om män som är pank och NEET även här. Svenska män som influerats av detta fenomen och börjat leva likadant. De ser lättjan som ett attraktivt livsval. Och så länge de är pank och NEET ställs det inga krav på dem. De läser och studerar på ovannämnda forum om livsstilen och blir intresserade att pröva detta själv. Det här inställningen kan sprida sig som en löpeld genom landet. Se vad det gjort med hundratusentals amerikanska män redan. Och de blir ständigt fler. Fler män som väljer att vara pank. Fler män som väljer att vara NEET. Vad är det som försiggår? Hur kan man självmant välja detta?

Och vilka följder kan detta få för Sverige på sikt?
Citera
2025-10-19, 05:31
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De har ingen rejält uppslukande hobby som japanska motsvarigheten och våra hemmasittande skolvägrare?

12år, gammal artikel:
https://www.svd.se/a/57b92208-ad44-3...roblem-i-japan

" Unga vuxna I Japan kallas de hikikomoris , unga som lämnat skolan, vägrar arbeta och isolerar sig i hemmet. Nu uppmärksammas liknande problem i väst."

Och det där var 12 år sedan. Skrämmande! Det har redan börjat, det jag befarade, det är redan här. Skall kika runt efter mer artiklar och information. Har på känn att det här kommer bli ett växande problem.
Citera
2025-10-19, 06:51
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
NEET=Not in employment, education or training. I USA verkar det finnas horder av män som är NEET och vill förbli så. De här männen är panka (ofta unga), arbetslösa och bor ofta hemma hos sina föräldrar. The NEET generation talas det om i USA och siffrorna för sådana här män har exploderat de senaste decennierna. Vad är det som händer egentligen? Hur kan jättelika arméer av män vilja sitta hemma utan lön och spela datorspel? Vad tror de kommer att hända med dem i framtiden? I Amerika ser man oroande på detta nya problem. Män som självmant (de flesta i alla fall) väljer att inte jobba utan lever av sina föräldrar. Dessa män som är panka och NEET tycker att man blir trött utav arbete och inte orkar spela dataspel, se på film/serier eller leka med telefonen i samma utsträckning som om de är hemmasittande. Har det här spridit sig till Sverige? Börjar vi få tiotusentals män som aktivt väljer att vara pank och NEET?

Finns det män som är pank och NEET här på Flashback? Vad kan USA göra åt detta nya fenomen? Och hur kan vi förhindra att det inte blir populärt i Sverige?

Och NEJ! Jag sparkar inte på män som är arbetslösa i allmänhet. Absolut inte! Jag menar män som är pank och NEET, alltså män som föredrar detta tillstånd istället för att välja ett arbete.
För att svara på den konkreta frågan om hur många de är kan man vända sig till SCB. Där framgår att det redan idag är tiotusentals unga män som varken arbetar eller studerar. Det framgår däremot inte om de är panka eller inte. Exempelvis skulle ju någon som investerat veckopengen i en lukrativ kryptovaluta och blivit miljardär innan de fyllt tjugo kanske välja att inte arbeta eller studera av det skälet. Inte för att jag tror att det är särskilt vanligt, men ändå. Poängen är att det kan finnas många olika skäl till att någon varken arbetar eller studerar. Detta är också något som regeringen tittar särskilt på, se exempelvis detta pressmeddelande från i våras. Presentationsbilderna har mer detaljer.

En sak vi ska komma ihåg är att för de kriminella gängen är det förmodligen lättare att rekrytera någon som slår dank än någon som har ett kneg eller ett plugg att gå till. Den som ser fram emot ett ”Volvo, villa och vovve”-liv kommer nog inte börja langa knark och skjuta ihjäl rivaler i första taget.
Citera
2025-10-19, 07:02
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Det är människor med diagnoser antagligen som inte orkar med hinder och processer. Att skaffa ett jobb idag är en lång process sen har väl många ansökt om flera hundratals jobb men aldrig fått ett och till slut tappar man hopp och motivation.
Senast redigerad av EmMEw0w93 2025-10-19 kl. 07:04.
Citera
2025-10-19, 07:03
Medlem
Gray.Eminences avatar
Citat:

Jo det finns nog gott om just såna människor här på fb och i allmänhet. Jag kallar dem parasiter för de är beroende av att nån annan betalar så de har tak över huvudet och mat i magen. De ska slängas ut och lära sig vad livet går ut på! Oavsett om de har diagnoser (med vissa undantag) så är det inte meningen att en annan person ska försörja en annan vuxen människa.
Senast redigerad av Gray.Eminence 2025-10-19 kl. 07:05.
Citera
2025-10-19, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Det är människor med diagnoser antagligen som inte orkar med hinder och processer. Att skaffa ett jobb idag är en lång process sen har väl många ansökt om flera hundratals jobb men aldrig fått ett och till slut tappar man hopp och motivation.

Ja det är inte konstigt att fler och fler loggar ut från livet på det sättet när världen ser ut som den gör.
Citera
2025-10-19, 07:07
Medlem
Citat:
Och det där var 12 år sedan. Skrämmande! Det har redan börjat, det jag befarade, det är redan här. Skall kika runt efter mer artiklar och information. Har på känn att det här kommer bli ett växande problem.

Hikokomori är helt klart en grej i Japan och detta delvis pga stenhård arbetsmarknad, många unga därmed bara "ger upp". Delvis kan man inte klandra dem om alternativet är karoshi - strokedöden vid 30 års ålder av 90-timmars arbetsveckor.

Det är också mera sant än någonsin att din ersättning styrs av positionen i karriären du har i många yrkesområden - inte om du faktiskt är kompetent inom något eller producerar något. Detta kan inge bitterhet även efter lång utbildning är klar och få unga att glida in i NEET-liknande arrangemang, pyramidspelet blir dessutom bara värre för var dag pga AI och automatisering.

Jag känner dock bara till en enda f.d. NEET från verkliga livet i Sverige, kille 20-25 som efter småsjaskig gymnasiegång låste in sig i föräldrarnas källare på huset i tråkig landsbygdsort och spelade FPS-spel dygnet runt. Gick inte ut ur rummet under perioder av flera månader ibland. Hans daltande föräldrar stödde livsstilen fullt ut, skickade in mat genom en lucka, han skickade ut disken, för "det är ju så hårt därute". På nåt sätt träffade han en tjej online efter några år vilket därmed räddade honom och han flyttade ut. Vete fan hur det hade slutat annars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in