Citat:
Ursprungligen postat av
blibbottczkhentzhk
Absolut, det går att gå ner i vikt utan att räkna kalorier, men det handlar fortfarande om energiunderskott, oavsett hur ”rätt” maten är. Att äta mättande protein och fett kan göra det enklare att automatiskt hamna i underskott, men det fungerar bara om totalen faktiskt blir lägre än vad kroppen förbrukar.
Att lita enbart på magkänsla eller ”rätt mat” är riskabelt, eftersom portioner och energitäthet varierar enormt mellan olika livsmedel. Litteraturen visar också att de flesta som vill gå ner mycket i vikt får bäst resultat när de antingen kontrollerar portioner eller kalorier, eller äter extremt mättande lågkalorikost.
Erfarenhet är värdefull, men den ersätter inte den grundläggande fysiologin: energi in minus energi ut = viktnedgång.
Jag är med på vad du säger. Grunderna är kalori ut och in. Har själv räknat kalorier i minst 15 år och kan det mesta värt att kunna ang det. Man rekommenderar dock aldrig någon överviktig att räkna kalorier och det av goda anledningar. Forskningen visar att de som får dessa råd inte blir normalviktiga. Men precis som du skriver är det grundläggande fysiologi.
Äter man skräp så tvingas man att räkna kalorierna. Det går inte att hamna på ett underskott om man inte har koll på kalorierna då. Eftersom kroppen inte kommer tala om " att nu räcker det". Har själv räknat kalorier sedan jag var 25 år och jag är 43 idag.
Äter man rätt så blir man mätt och vill inte äta mer. Som jag skrev så kan man själv testa med ägg i några dagar. Du kommer bli mätt och inte vilja äta mer. Och då kommer du inte ens upp i 2000 kcal på en dag i ägg. Samtidigt kommer du ha ork, få grymma resultat i gymmet, gå ner till normalvikt. Hälsan skjuter i höjden. Testot kommer vara där det ska osv. Sen lägger man givetvis in annan mat med samma resultat som ägg. Tex kött och smör.
Man hamnar nämligen automatiskt på ett underskott om man är överviktig när man äter rätt. Det visar sig fungera på överviktiga i studier. Och vad rätt är ju givetvis som du nämner något man SKA kunna. Det borde ligga i allas intresse att veta vad de ska äta. Ingen vill väl äta sig sjuk och den som redan ätit sig sjuk har möjligheter att äta sig friskare.
I grunden är det kalorier som avgör men forskning har visat att det inte är hela sanningen. Jag hörde så sent som igår om en liten studie där några få personer fick äta kött och ligga på +800kcal om dagen och de fick igen viktuppgång alls. Man vet att insulin lagrar fett och det triggas i kroppen av kolhydrater. Så utan kolhydrater får man bättre resultat om kosten består av bra fett och protein.
Det är komplicerat och det är därför man bara ska äta bra. Då löser sig allt. Forskningen rekommenderar inte någon att räkna kalorier vid en viktnedgång och det är för att man sett att det inte fungerar. Men för oss som tränar kan det fungera. Men vi har ju en annan drivkraft antar jag. Vi vill ju ligga strax över vår balans. Själv räknar jag inte kalorier sedan 5 år. Dels är jag så erfaren att jag inte behöver det längre. Men sen äter jag bara fett och protein vilket är det bästa jag gjort. Både hälsa och resultat av träning.
Nu har jag själv räknat kalorier i 15 år och det är först vid 43 år som jag äter precis som jag borde äta. Jag väger maten men räknar inte kalorier längre. Behövs inte på en sådan här diet. Ändå tränar jag med träningsprogram som få ens kommer till inom tyngdlyftning/styrketräning.
Jag vet att det finns ett motstånd till att äta "rätt". Jag vet ingen som redan ätit sig sjuk som är beredd att göra en helomvändning med kosten. Eftersom jag är 43 år så börjar kompisar och släkt komma upp i ålder och livsstil visar sig tydligt hos vissa. Min kanske närmaste kompis har IBS-mage och tror inte på sådana dieter som lchf och keto. Farsan har diabetes och cancer men äter kolhydrater som om det är något bra som skulle kunna ge han evigt liv. Kan nämna hur många personer som helst.