2025-10-12, 11:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Overnight oats med äpple.
Grillad kyckling med keso. Eller skinka.
Avokado, räkor.

Jag är ingen som orkar räkna på kalorier. Jag har försökt med Lifesum hur många gånger som helst men ger upp.

Kan man som icke överviktsopererad äta som de gör?

Vattenmelon är en bra grej
Citera
2025-10-12, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.worldwide
Jag skulle säga att kaloriräkning är 101 till viktnedgång, man kan äta ”rätt” mat dvs kyckling, ägg, köttfärs, ris mm men fortfarande gå upp i vikt. Man kan ligga i ett överskatt på både ”fel” och ”rätt” mat och därför behöver man räkna sina kalorier. Kalorier in, kalorier ut.

Du kan enkelt själv upptäcka din inbyggda kaloriräknare på nytt. Så slipper du räkna.
Du skulle kunna göra ett enkelt test. Ät bara äggröra en hel vecka. Ägg stekta i smör (riktigt smör). Du får äta hur mycket du vill varje dag. Du behöver inte oroa dig för näringsbrister då ägg innehåller mycket av det mesta våra kroppar behöver. Sen i efterhand kan du räkna ut kalorierna för varje dag.
Skulle du äta endast bra livsmedel hela livet skulle du aldrig kunna bli överviktig och är du idag överviktig så blir du garanterat normalviktig. Om du dessutom rör dig fysiskt så bygger du muskelmassa då det är protein och fett ihop med fysiskt aktivitet som bygger det. Då får man även bra testo om man inte hade det och sådant leder ju ibland till trevligheter på vissa fronter...
Citera
2025-10-12, 12:41
Medlem
448s avatar
Man kan faktiskt leva på sockervatten på dagen som bränsle o sedan kasta i sig en proteionbomb innan johnblund
Citera
2025-10-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du kan enkelt själv upptäcka din inbyggda kaloriräknare på nytt. Så slipper du räkna.
Du skulle kunna göra ett enkelt test. Ät bara äggröra en hel vecka. Ägg stekta i smör (riktigt smör). Du får äta hur mycket du vill varje dag. Du behöver inte oroa dig för näringsbrister då ägg innehåller mycket av det mesta våra kroppar behöver. Sen i efterhand kan du räkna ut kalorierna för varje dag.
Skulle du äta endast bra livsmedel hela livet skulle du aldrig kunna bli överviktig och är du idag överviktig så blir du garanterat normalviktig. Om du dessutom rör dig fysiskt så bygger du muskelmassa då det är protein och fett ihop med fysiskt aktivitet som bygger det. Då får man även bra testo om man inte hade det och sådant leder ju ibland till trevligheter på vissa fronter...

Nu utgår jag ifrån att vi pratar om viktnedgång därför pratar jag ur det perspektivet. Helt korrekt att man kan förlita sig på sina hungersignaler, i vissa fall. Men hungersignaler speglar inte näringsbehovet när du har en bmi på 30 och bränner 1500 kalorier av att gå upp ur sängen. Näringsbehovet för en människa som väger 150kg och är 180cm lång är betydligt högre än en människa i normalvikt (80kg), en människa med såpass mycket fetma kommer ha en högre basalmetabolism och därför behöva äta mer för att känna sig mätt. Hur ska denna människa då kunna förlita sig på sina hungersignaler när kroppen ber om mer mat än vad den behöver FÖR ATT gå ner i vikt.

För att hamna i ett kaloriunderskott måste du äta mindre än vad du bränner, en fet person bränner mer kalorier per dag, därför kommer kroppen behöva mer mat och om denna person äter sig mätt och ”normalt” så kommer ju vågen stå still. Du får gärna bevisa att jag har fel
Citera
2025-10-12, 16:17
Medlem
Citat:
Nu utgår jag ifrån att vi pratar om viktnedgång därför pratar jag ur det perspektivet. Helt korrekt att man kan förlita sig på sina hungersignaler, i vissa fall. Men hungersignaler speglar inte näringsbehovet när du har en bmi på 30 och bränner 1500 kalorier av att gå upp ur sängen. Näringsbehovet för en människa som väger 150kg och är 180cm lång är betydligt högre än en människa i normalvikt (80kg), en människa med såpass mycket fetma kommer ha en högre basalmetabolism och därför behöva äta mer för att känna sig mätt. Hur ska denna människa då kunna förlita sig på sina hungersignaler när kroppen ber om mer mat än vad den behöver FÖR ATT gå ner i vikt.

För att hamna i ett kaloriunderskott måste du äta mindre än vad du bränner, en fet person bränner mer kalorier per dag, därför kommer kroppen behöva mer mat och om denna person äter sig mätt och ”normalt” så kommer ju vågen stå still. Du får gärna bevisa att jag har fel

Jag förstår hur du menar och det fungerar för en överviktig att bara äta rätt mat för att gå ner i vikt. Det är bevisats flera gånger om. Tex dieten lchf. Kroppen är fantastisk och strävar alltid efter hälsa så om man ger den rätt mat tar den hand om resten. Sen kan vissa överviktiga ha ändrat sin inbyggda "målvikt" (flera i The biggest loser har lyckats med det) och det är som en kronisk sjukdom där kroppen strävar efter en vikt som är överviktig och det finns inget att göra åt det tyvärr.
Citera
2025-10-12, 19:34
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du menar och det fungerar för en överviktig att bara äta rätt mat för att gå ner i vikt. Det är bevisats flera gånger om. Tex dieten lchf. Kroppen är fantastisk och strävar alltid efter hälsa så om man ger den rätt mat tar den hand om resten. Sen kan vissa överviktiga ha ändrat sin inbyggda "målvikt" (flera i The biggest loser har lyckats med det) och det är som en kronisk sjukdom där kroppen strävar efter en vikt som är överviktig och det finns inget att göra åt det tyvärr.
Så om en tjockis äter ”rätt” mat dvs lax, kyckling, äggröra och ris så går tjockis ner i vikt, oavsett kaloriintaget?
Nej det finns ingen kronisk sjukdom, fetare människor behöver mer mat än smala människor. Kroppen strävar efter mer mat då kroppen gör av med mer kalorier.
Citera
2025-10-13, 06:51
Medlem
Citat:
Så om en tjockis äter ”rätt” mat dvs lax, kyckling, äggröra och ris så går tjockis ner i vikt, oavsett kaloriintaget?
Nej det finns ingen kronisk sjukdom, fetare människor behöver mer mat än smala människor. Kroppen strävar efter mer mat då kroppen gör av med mer kalorier.

Du har rätt i det sista och vi är båda överens där. Jag sade aldrig emot dig. En tyngre kropp förbränner fler kalorier som du skrev och det stämmer. Sen kan överviktiga få en kronisk sjukdom. Då ändrar de kroppens set point vilket kan bli om man är väldigt överviktig under lång tid. Vad jag vet så finns det flera kända fall från biggest loser. De har gjort studier på dem efter programmen då de gått upp sin vikt igen och man har tagit reda på varför.

Men som jag skrev så kommer man bli normalviktig med rätt kost. Man övdräter inte bra mat. Det är därför man aldrig blir överviktig. Vem som helst kan testa tex att äta ägg en månad och sen räkna på kalorierna. Kroppen talar om när man är mätt när man äter rätt mat.

Människan är den enda överviktiga arten på planeten. Och det är pga av den "skiten" vi idag köper i våra butiker... Sen rör sig många alldeles för lite också. Men oftast i kombination med dålig mat.

Vem som helst kan ta en månad och testa lchf /keto eller Carnivore och alla studier visar på att den kosten fungerar. Så det är bara att testa. Sen har jag lång erfarenhet av överviktiga och vet att de flesta inte vill testa en ny kost ens under pistolhot. Det finns alltid en grundorsak till en överviktig människa. Det är inte så att de äter sig tjocka med flit eller att man bara vill äta god mat utan ofta är det komplicerat. När någon väl är överviktig och varit det länge så kan hälsan ha påverkats ännu mer åt det negativa hållet vilket gör att det är så svårt då man inte mår bra och inte får en överblick över hur man ska komma ur det.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-10-13 kl. 07:42.
Citera
2025-10-16, 06:32
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Citat:
Man behöver inte räkna kalorier om man äter rätt mat så på ett sätt så behövs inte kaloriräkning alls. Du nämner det också. Litteraturen brukar lyfta fram detta sätt som det rätta sättet då andra sätt brukar misslyckas vid en viktnedgång.
Om man vill bli normalviktig, behålla vikten och ha god hälsa. Men kaloriräkning kan vara ett bra verktyg om man tex är kroppsbyggare som jag själv. Men jag hade inte rekommenderat det vid en viktnedgång. Men jag har så mycket erfarenhet också och har sett människor som äter fett och protein lyckats med detta på nära håll.

Absolut, det går att gå ner i vikt utan att räkna kalorier, men det handlar fortfarande om energiunderskott, oavsett hur ”rätt” maten är. Att äta mättande protein och fett kan göra det enklare att automatiskt hamna i underskott, men det fungerar bara om totalen faktiskt blir lägre än vad kroppen förbrukar.

Att lita enbart på magkänsla eller ”rätt mat” är riskabelt, eftersom portioner och energitäthet varierar enormt mellan olika livsmedel. Litteraturen visar också att de flesta som vill gå ner mycket i vikt får bäst resultat när de antingen kontrollerar portioner eller kalorier, eller äter extremt mättande lågkalorikost.

Erfarenhet är värdefull, men den ersätter inte den grundläggande fysiologin: energi in minus energi ut = viktnedgång.
Citera
2025-10-16, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
Absolut, det går att gå ner i vikt utan att räkna kalorier, men det handlar fortfarande om energiunderskott, oavsett hur ”rätt” maten är. Att äta mättande protein och fett kan göra det enklare att automatiskt hamna i underskott, men det fungerar bara om totalen faktiskt blir lägre än vad kroppen förbrukar.

Att lita enbart på magkänsla eller ”rätt mat” är riskabelt, eftersom portioner och energitäthet varierar enormt mellan olika livsmedel. Litteraturen visar också att de flesta som vill gå ner mycket i vikt får bäst resultat när de antingen kontrollerar portioner eller kalorier, eller äter extremt mättande lågkalorikost.

Erfarenhet är värdefull, men den ersätter inte den grundläggande fysiologin: energi in minus energi ut = viktnedgång.

Jag är med på vad du säger. Grunderna är kalori ut och in. Har själv räknat kalorier i minst 15 år och kan det mesta värt att kunna ang det. Man rekommenderar dock aldrig någon överviktig att räkna kalorier och det av goda anledningar. Forskningen visar att de som får dessa råd inte blir normalviktiga. Men precis som du skriver är det grundläggande fysiologi.
Äter man skräp så tvingas man att räkna kalorierna. Det går inte att hamna på ett underskott om man inte har koll på kalorierna då. Eftersom kroppen inte kommer tala om " att nu räcker det". Har själv räknat kalorier sedan jag var 25 år och jag är 43 idag.

Äter man rätt så blir man mätt och vill inte äta mer. Som jag skrev så kan man själv testa med ägg i några dagar. Du kommer bli mätt och inte vilja äta mer. Och då kommer du inte ens upp i 2000 kcal på en dag i ägg. Samtidigt kommer du ha ork, få grymma resultat i gymmet, gå ner till normalvikt. Hälsan skjuter i höjden. Testot kommer vara där det ska osv. Sen lägger man givetvis in annan mat med samma resultat som ägg. Tex kött och smör.

Man hamnar nämligen automatiskt på ett underskott om man är överviktig när man äter rätt. Det visar sig fungera på överviktiga i studier. Och vad rätt är ju givetvis som du nämner något man SKA kunna. Det borde ligga i allas intresse att veta vad de ska äta. Ingen vill väl äta sig sjuk och den som redan ätit sig sjuk har möjligheter att äta sig friskare.

I grunden är det kalorier som avgör men forskning har visat att det inte är hela sanningen. Jag hörde så sent som igår om en liten studie där några få personer fick äta kött och ligga på +800kcal om dagen och de fick igen viktuppgång alls. Man vet att insulin lagrar fett och det triggas i kroppen av kolhydrater. Så utan kolhydrater får man bättre resultat om kosten består av bra fett och protein.
Det är komplicerat och det är därför man bara ska äta bra. Då löser sig allt. Forskningen rekommenderar inte någon att räkna kalorier vid en viktnedgång och det är för att man sett att det inte fungerar. Men för oss som tränar kan det fungera. Men vi har ju en annan drivkraft antar jag. Vi vill ju ligga strax över vår balans. Själv räknar jag inte kalorier sedan 5 år. Dels är jag så erfaren att jag inte behöver det längre. Men sen äter jag bara fett och protein vilket är det bästa jag gjort. Både hälsa och resultat av träning.
Nu har jag själv räknat kalorier i 15 år och det är först vid 43 år som jag äter precis som jag borde äta. Jag väger maten men räknar inte kalorier längre. Behövs inte på en sådan här diet. Ändå tränar jag med träningsprogram som få ens kommer till inom tyngdlyftning/styrketräning.

Jag vet att det finns ett motstånd till att äta "rätt". Jag vet ingen som redan ätit sig sjuk som är beredd att göra en helomvändning med kosten. Eftersom jag är 43 år så börjar kompisar och släkt komma upp i ålder och livsstil visar sig tydligt hos vissa. Min kanske närmaste kompis har IBS-mage och tror inte på sådana dieter som lchf och keto. Farsan har diabetes och cancer men äter kolhydrater som om det är något bra som skulle kunna ge han evigt liv. Kan nämna hur många personer som helst.
Citera
2025-10-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Overnight oats med äpple.
Grillad kyckling med keso. Eller skinka.
Avokado, räkor.

Jag är ingen som orkar räkna på kalorier. Jag har försökt med Lifesum hur många gånger som helst men ger upp.

Kan man som icke överviktsopererad äta som de gör?

Skippa räkorna, de är ju havets städare i mångt och mycket. Lär inte vara hälsosamt att äta sånt som äter döda ting.
Citera
2025-10-18, 18:12
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är den det du ska hålla dig till hela tiden? Rätt snålt med vitaminer, fibrer och annat viktigt

Vad väger du och längd?
fullt med fibrer ju avocado havregryn äpplen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in