Citat:
Ah jag missade det. Jag anade väl att det kunde vara så. Vad tycker du själv? Vill minnas att du varit moderator ett kortare tag, så tänker att du kanske har åsikter om det.
Personligen tycker jag att det totalt dödade diskussionen. Det är ju fortfarande frågeställningarna som ska diskuteras.
Personligen tycker jag att det totalt dödade diskussionen. Det är ju fortfarande frågeställningarna som ska diskuteras.
Oj, jävlar vilket minne
Imponerande! Yes det stämmer att jag varit moderator ett tag och det var inte igår om man säger så haha!För just denna situationen så kan jag tycka att det lite kvittar egentligen, det är en UG-rapportering och kanske inte riktigt så tidskritiskt som om det hade gällt typ kirkmordet och liknande som verkligen är akutellt, tidskritiskt och "händer nu" och liknande attentat osv. En tråd som MÅSTE vara öppen nu helt enkelt. Liverapportering om brott osv skulle jag verkligen hålla med om bör hållas öppna så mycket det går oavsett vart tråden hamnar sen. Visst det är synd att den är stängd lite mer än en dag men vi har ju en miljon trådar som hade varit mycket värre att stänga, om så bara för en dag.
Just denna gången blev flytten så här "Rysslands invasion av Ukraina 2022 --> Integration och invandring" och hela ryss/ukraina-forumet har ju varit lite av flashbacks rövhål sedan start när det kommer både till OT och hur sjukt mycket moderering som krävs. Så redan där blir en tråd automatiskt extra "volatil" så att säga bara för vart den ligger, ändringen till sist blev till I&I och det är ju så klart en VÄLDIGT annan inriktning automatiskt bara pga underforum, om man tänker chansen att diskussioner som pågår plötsligt "blir till OT efter en flytt" så är ju detta ett bra exempel på varför man kanske istället lägger locket på en stund. Jämfört med en tråd som kanske startar i samhälle och landar i politik inrikes som kan vara två forum med väldigt lik inrikting beroende på detaljer i diskussionen som TS startar.
Håller helt med om att första inlägget i en tråd bör ju i den bästa av världar vara såpass bra utstakad (och att användare faktiskt läser den, begrundar vad tråden försöker handla om) så diskussionen hålls efter TRÅDEN och inte vart tråden "råkar hamna senare eller råka ligga just nu" när man kommenterar liksom.
Vi vet ju att underforum oavsett styr diskussion väldigt starkt, vilket också är en av flashbacks stora styrkor, man kan staka ut tydliga separata diskussioner och samma ämne kan ha 3 olika trådar där ingen blir låst för de ligger på olika ställen med olika inriktningar.
Så sista input för denna situationen, vi leker med tanken att det är brinnande intressanta diskussioner för kopplingar till ryssland och ukraina och konflikten, tråden flyttas och alla mods är väl införstådda med att INGEN så klart kommer dömas för "OT" osv på inlägg de skrev innan tråden flyttades (så taskiga tror jag faktiskt inte att dom är
). Sen är plötsligt tråden i Invandring och senaste 7 sidorna är 100% ryssland/ukraina, det blir väldigt svårt att försöka moderera alla nya svar som fortsätter på den pågående diskussionen, nya användare öppnar tråden, läser den från start till slut och plötsligt diskuterar dom kanske något annat än TS start, för senaste diskussionerna anknyter "tillräckligt bra" för att ligga kvar om tråden låg i forumet för rysslands invasion. Att någon får en varning eller även bara raderat inlägg fast de skött sig exemplariskt, läst alla inlägg från start, och knåpar ihop ett bra svar på diskussionen han läst är ju det sista man vill ska ske. Underforumen kan styra diskussioner tillräckligt mycket att jag förstår varför man kanske gör så här ibland.TL;DR jag TROR det är så pass sällan det händer att trådar låses på detta sättet som skedde nu, och är det extremt låg risk att en tråd skulle låsas som t.ex "kirk är skjuten", att är jag väldigt säker på att sådana fall inte kommer tillåtas att bli låsta för en sån här grej som forumflytt, varken av admin eller majoriteten av mods
Helvete vad onödigt långt och ordbajsande inlägg. Märks det att det är fredag och jag har rätt lugnt på jobbet..
Senast redigerad av Farbror Fazer 2025-10-17 kl. 10:06.
Senast redigerad av Farbror Fazer 2025-10-17 kl. 10:06.