2025-10-16, 21:24
Medlem
manssvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikus
Det finns starka argument som avvisar Guds goda existens och dennes allsmäktighet som t.ex Teodicéproblemet. Men det jag undrar nu är något som jag har tänkt själv några enstaka gånger.

Om Gud verkligen är allsmäktig och vill att hans söner och döttrar skall följa honom varför finns det då fortfarande människor som ser Gud som en ond varelse som inte alls är maktfull? Varför existerar dessa uppfattningar om Gud utan att han gör något åt det. Hur kan han vara så maktfull att kunna bedöma varenda person som dör när den inte kan förändra människans syn som strider mot hans existens?

Förklara för mig, ni troende! När skall Gud visa sin allsmäktighet samt sin goda sida?

Diskutera!

Gud gav oss alla människor rätten att välja själva över våra liv. Likt kärlek mellan man och hustru så är den endast äkta när båda får göra sina egna val för det är inte kärlek att tvinga sig till en annan människa eller hur? Inte bli styrda av honom. Han vill att vi själva också ska älska honom av denna anledning det är endast så kärlek finns till. Många i vår värld tycker det skulle vara okej att ha en kvinna som endast är med dem pga materiella ting men snälla, ni vet att det inte är NI som är kvinnans mål? Ni har därmed inget att vara glad över utan rent logiskt skämmas pga dumheten.

De som gör onda handlingar har själva valt den vägen. (dvs vi alla människor) De flesta vet inombords att det dessutom är fel. För att gud inte ville att vi skulle döma varandra har han dock inte rangordnat synderna utan om du endast gör en synd är du därmed inte god i vår skapares syn. Du har valt att hålla dig själv högre än en annan av guds barn. Dvs är vi alla syndare och detta är ett stort dilemma för en gud som älskar sina skapelser där människan var störst.

Därför valde han att komma ner till jorden i kött och blod och offra sig själv på korset genom att endast vara sann och god och utföra profetior gjorda tusentals år innan i heliga skrifter som hittats. Gud kan inte vara annat än god då gud är kärlek, sanning och rättvisa och inget annat. Gud dog för att han fortfarande ska kunna älska oss då han tog straffet vi alla förtjänar och på så sätt inte motsäga sig rättvisan.

Djävulen besegrades där och då och döden är inte slutet för oss som inser att vi behöver en räddare pga vår kötts ondska och vår svaghet. Vi som är tacksamma i våra arma hjärtan att han älskar oss så. Vi kan inte ens förstå vad som väntar och vad allt här på jorden betyder i slutändan. Troligtvis är inte livet här väldigt signifikant jämfört med evigheten efter livet på jorden.

Skillnaden på oss som tror är att vi kan se ärligt och stå för hur onda vi kan vara i en del situationer och är uppriktigt ledsna och önskar att vi var starkare. Att vi inte alltid kan lita på guds väg, känna skuld trots gud vill att vi lär av våra misstag med mera.

Jesus (Gud) förklarade tydligt att denna onda världs gud är Djävulen. Väldigt tydligt och sant då vi ser hur människan väljer satan och sina egoism varje dag.

De som anklagar gud själv för deras tillkortakommanden eller helt enkelt tycker att "det onda de gör mot andra är okej för ingen ska säga till dem vad som är rätt eller fel" har själva valt bort guds nåd så grattis till er. Jag förstår att ni hoppas på att det endast blir svart och tomt när ni darrar era sista sekunder i jordelivet.

De mentala sjukdomar som människan skapar sig själv genom onda handlingar kommer aldrig att försvinna utan leva kvar efter döden. De kommer bara vara avkapad kärleken och allt gott från gud då de själva ansett att de ej behöver den.
Citera
2025-10-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikus
Det finns starka argument som avvisar Guds goda existens och dennes allsmäktighet som t.ex Teodicéproblemet. Men det jag undrar nu är något som jag har tänkt själv några enstaka gånger.

Om Gud verkligen är allsmäktig och vill att hans söner och döttrar skall följa honom varför finns det då fortfarande människor som ser Gud som en ond varelse som inte alls är maktfull? Varför existerar dessa uppfattningar om Gud utan att han gör något åt det. Hur kan han vara så maktfull att kunna bedöma varenda person som dör när den inte kan förändra människans syn som strider mot hans existens?

Förklara för mig, ni troende! När skall Gud visa sin allsmäktighet samt sin goda sida?

Diskutera!

Om Gud är som en skapare av ett datorspel eller simulation som är vår verklighet varför skulle han bry sig om alla karaktärer i denna similation eller datorspel oändligt mycket. Verkligheten själv motsäger det starkt precis som du säger.

Vidare vem denna gud än är är det då inte rimligt att tänka sig att den har någon typ av begränsningar i sitt kunnande och sina förmågor även om de är långt utöver vad människor kan göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in