Citat:
Ursprungligen postat av
NewDawnFades
Tack för ditt svar!
Har kollat elementen, så gott det går, men inget läckage där, vad jag kan se. Har fyllt på lite ett par, tre gånger till cirka 1,3, men trycket sjunker ändå och nu står mätaren på 0,9. Trycket har varit stabilt på 1,1-1,2 i många år. Problemet började efter servicekillen bytte växelventil, eftersom den gamla hade kärvat. Så, även om jag inte är säker ligger det nära till hands att tro att något skedde efter teknikerns besök.
Skulle det kunna vara så att det pyser ut lite vatten via växelventilen? Eller har inte den med det hela att göra? Vet inte riktigt hur en värmepump fungerar.
Jag är ingen yrkesman inom orådet heller, jag pratar bara av erfarenhet från mina egna fastigheter.
Jag antar du menar växelventilen som växlar värmen mellan varmvattenberedaren och elementen?
Växelventilens uppgift är då enkel.
Du har värmepumpen som värmer vattnet, värmeelementen och varmvattenberedare.
Växelventilen växlar över/skickar vattnet antingen till elementen eller varmvattnet.
Om den skulle läcka igenom lite, då blir elementen varma hela tiden, även när det inte behövs, samt varmare än nödvändigt, då den läcker igenom varmvatten avsett för disk/dusch osv, det vattnet brukar vara över 55C' , elementvattnets temp varierar, beror på utetemperaturen.
Om gummiblåsan i det troligen röda expansionskärlet är trasig har jag upplevt att trycket i systemet blir mycket känsligt upp/ned, räcker man fyller på vatten några sekunder (typ3-6sek) för att trycket ska bli Ok igen.
Ibland sitter det en typ ventil, som på bildäck i expansionskärlet.
Om du trycker in det lilla stiftet snabbt i ventilen och det kommer vatten är luftblåsan punkterad, om det kommer luft är trycket för lågt.
Du kan ta en handpump och trycka i ett par pump, lite luft alltså, INTE massor som i ett bildäck...
Å andra sidan, om luften försvinner i blåsan är den väl smygläck på i alla fall.
Annars får nog någon mer kunnig svara på din fråga här på forumet.