2025-10-16, 00:57
Medlem
NewDawnFadess avatar
En servicekille var och bytte växelventilen på min gamla Nibe bergvärmepump för ett par månader sen, då den hade kärvat. Växelventilen fungerar som den ska, sedan dess tycker jag att trycket i systemet minskar efter hand. Har fyllt på en gång upp till 1,2 bar (tror jag), men den sjunker likväl ner under 1, sedan servicen. Förr har tryckvisaren stått ganska stadigt strax över 1 under många år.

Är det någon som har en idé om vad som kan vara fel?
Citera
2025-10-16, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDawnFades
En servicekille var och bytte växelventilen på min gamla Nibe bergvärmepump för ett par månader sen, då den hade kärvat. Växelventilen fungerar som den ska, sedan dess tycker jag att trycket i systemet minskar efter hand. Har fyllt på en gång upp till 1,2 bar (tror jag), men den sjunker likväl ner under 1, sedan servicen. Förr har tryckvisaren stått ganska stadigt strax över 1 under många år.

Är det någon som har en idé om vad som kan vara fel?
Brukar vara gummiblåsan inuti det röda(?) expansionskärlet ( tror det heter så) som läckt luften ur blåsan.
Då brukar det räcka att fylla på systemet någon/några sekunder för att trycket ska höjas.

Eller så har du något vattenläckage i värmesystemet, yttre eller inre.

Trycket brukar öka under vintern eftersom vattnet i systemet blir varmare för elementens skull, varmt vatten expanderar, vice versa på sommaren när elementvattnet är kallare och tar mindre plats.

Det är mina novisråd iaf...
Senast redigerad av Cuttherope 2025-10-16 kl. 02:33.
Citera
2025-11-04, 11:45
Medlem
NewDawnFadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Brukar vara gummiblåsan inuti det röda(?) expansionskärlet ( tror det heter så) som läckt luften ur blåsan.
Då brukar det räcka att fylla på systemet någon/några sekunder för att trycket ska höjas.

Eller så har du något vattenläckage i värmesystemet, yttre eller inre.

Trycket brukar öka under vintern eftersom vattnet i systemet blir varmare för elementens skull, varmt vatten expanderar, vice versa på sommaren när elementvattnet är kallare och tar mindre plats.

Det är mina novisråd iaf...
Tack för ditt svar!

Har kollat elementen, så gott det går, men inget läckage där, vad jag kan se. Har fyllt på lite ett par, tre gånger till cirka 1,3, men trycket sjunker ändå och nu står mätaren på 0,9. Trycket har varit stabilt på 1,1-1,2 i många år. Problemet började efter servicekillen bytte växelventil, eftersom den gamla hade kärvat. Så, även om jag inte är säker ligger det nära till hands att tro att något skedde efter teknikerns besök.

Skulle det kunna vara så att det pyser ut lite vatten via växelventilen? Eller har inte den med det hela att göra? Vet inte riktigt hur en värmepump fungerar.
Citera
2025-11-04, 11:49
Medlem
Fettsugnings avatar
Kan vara luft ute i systemet efter ventilbytet. Testa att lufta radiatorerna.
Citera
2025-11-04, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewDawnFades
Tack för ditt svar!

Har kollat elementen, så gott det går, men inget läckage där, vad jag kan se. Har fyllt på lite ett par, tre gånger till cirka 1,3, men trycket sjunker ändå och nu står mätaren på 0,9. Trycket har varit stabilt på 1,1-1,2 i många år. Problemet började efter servicekillen bytte växelventil, eftersom den gamla hade kärvat. Så, även om jag inte är säker ligger det nära till hands att tro att något skedde efter teknikerns besök.

Skulle det kunna vara så att det pyser ut lite vatten via växelventilen? Eller har inte den med det hela att göra? Vet inte riktigt hur en värmepump fungerar.
Jag är ingen yrkesman inom orådet heller, jag pratar bara av erfarenhet från mina egna fastigheter.
Jag antar du menar växelventilen som växlar värmen mellan varmvattenberedaren och elementen?

Växelventilens uppgift är då enkel.

Du har värmepumpen som värmer vattnet, värmeelementen och varmvattenberedare.

Växelventilen växlar över/skickar vattnet antingen till elementen eller varmvattnet.

Om den skulle läcka igenom lite, då blir elementen varma hela tiden, även när det inte behövs, samt varmare än nödvändigt, då den läcker igenom varmvatten avsett för disk/dusch osv, det vattnet brukar vara över 55C' , elementvattnets temp varierar, beror på utetemperaturen.

Om gummiblåsan i det troligen röda expansionskärlet är trasig har jag upplevt att trycket i systemet blir mycket känsligt upp/ned, räcker man fyller på vatten några sekunder (typ3-6sek) för att trycket ska bli Ok igen.
Ibland sitter det en typ ventil, som på bildäck i expansionskärlet.

Om du trycker in det lilla stiftet snabbt i ventilen och det kommer vatten är luftblåsan punkterad, om det kommer luft är trycket för lågt.

Du kan ta en handpump och trycka i ett par pump, lite luft alltså, INTE massor som i ett bildäck...

Å andra sidan, om luften försvinner i blåsan är den väl smygläck på i alla fall.

Annars får nog någon mer kunnig svara på din fråga här på forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in