2025-10-12, 21:38
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Intressant!
Får man fråga, är det saker du använder eller är det mer som heminredning? (Är det stora saker gissar jag att du inte har dem på hylla eller i en monter eller så. )

Aldrig hört någon som samlar just på SL-grejer. När jag var barn cyklade det iofs runt en äldre man i Stockholm som alltid var klädd i Spårvägens uniform med mössa med SS- emblemet. Men den sortens gubbar som fanns på den tiden brukade ju vara typen som inte skulle ta med sig ens en penna från arbetet, men uniformen var väl troligen outslitlig och därför ekonomisk.

Eller är SL-samling en grej i någon subkultur?
Man har ju hört att SL av hävd är en arbetsplats med många utpräglade individualister.
Kul med gubben.

Prylarna används som heminredning. Bord, större "bänkskivor" och så vidare.
Citera
2025-10-12, 21:46
Medlem
Harrybs avatar
Året var 1999 och Pokemon blev stort i Sverige. Jag köpte min första deckbox på Bo Olsson i Tomelilla, varför? Jag vet faktiskt inte, hade aldrig sett det innan eller hört talas om det.

Då var jag 12år, och det visade sig att många hade börjat köpa korten. Vi börja samla och byta med varandra.

Men fortfarande hade jag aldrig sett Pokemon eller viste riktigt vad det var. Jag slutade kanske 1-2år senare att köpa Pokemon, och det dog ut helt för mig.

2016 var jag utomlands och medans dom andra badade låg jag och kollade Netflix med en paraply drink 😎

Då såg jag att Pokemon fanns i det spanska sortimentet på Netflix. Och tänkte, att detta får jag ge en chans.
Jag blev helt fast i det.

Jag började kolla upp om korten fanns fortfarande, och vist fanns det. Köpte hem några packet, och blev helt beroende av att öppna dom.

Helt plötsligt hade jag råd med. Det blev så jävla nostalgisk. Blir helt ärligt som ett barn igen när jag får öppna ett paket. Och den känslan är riktigt härlig.

Men i skrivande stund så köper jag inte så mycket längre, då marknaden har blivit helt sjuk.

Men jag köper lite då och då, för att jag älskar att öppna booster packet. Men har börjat handla mer One Piece kort. Känslan är densamma när man öppnar dom. Man blir som ett barn och hoppas på att få dom där ultimata korten.

Så jag kan väl egentligen inte säga att jag samlar. Köper mer för nostalgins skull.

Jag mår bra av det helt enkelt.
Citera
2025-10-12, 21:52
Medlem
Timoteuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Kul med gubben.

Prylarna används som heminredning. Bord, större "bänkskivor" och så vidare.

Nu får jag en inre vision av ett kök med två av den gamla gröna sortens tunnelbane-"soffor" på var sin sida om ett bord med plåtskiva skuren ur sidan på en röd buss, och i fönstret ett sånt där "plingaföravstigningssnöre" som de hade innan det infördes plaststoppknappar.
Citera
2025-10-12, 21:54
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Nu får jag en inre vision av ett kök med två av den gamla gröna sortens tunnelbane-"soffor" på var sin sida om ett bord med plåtskiva skuren ur sidan på en röd buss, och i fönstret ett sånt där "plingaföravstigningssnöre" som de hade innan det infördes plaststoppknappar.
Ha! Det vore nåt
Citera
2025-10-13, 09:46
Medlem
slagskotts avatar
Jag har mycket tv-spel, flera nes, snes, wii, playstation .
Jag utökar inte samlingen, den bara finns där .

Men jag småsamlar på öl och har väl 80 olika öl hemma
Citera
2025-10-13, 10:07
Medlem
Såhär i modern tid tycker jag tyvärr gränsen mellan samlande och investerande har suddats ut dessvärre. Det finns ingen själ i det längre känns det som, bara vinstmaximering och Cash. Tråkig utveckling.
Citera
2025-10-13, 11:23
Medlem
DammigHyllas avatar
Vad tusan ska man göra med pengar om man inte köper prylar som gör en glad?

Sen behöver det inte gå överstyr såklart.
Citera
2025-10-13, 12:48
Medlem
Bret-Harts avatar
På tal om inte kvinnor samlar på någonting https://www.youtube.com/watch?v=1iXtf9Drejg
Citera
2025-10-13, 12:53
Medlem
Bret-Harts avatar
Jag samlar på film, musik, tv spel, tidningar, samt hockeykort samt porr med fokus på 90 tal och Private koncernen
Citera
2025-10-15, 12:19
Medlem
DennisOlofs avatar
Inget fel på att samla, jag själv blev med tiden intresserad av fotografi även om jag inte kommit så långt på den vägen men vida detta så halkade jag inte på vykort.

Inget jag gick och tänkte på utan jag brukar besöka ställen som loppisar, där man säljer antika saker, möbler etc. Och då var det någon som hade en business att sälja, köpa och byta vykort och på den vägen är det. Jag samlar på vykort men bara de vykort eller platser etc som intresserar mig. Proffsen är med i vykort föreningen eller vad det heter.

En fördel idag med att samla är om man enkelt kan skicka saker med snigelposten, samt köp å sälj sajter. Det har gjort samlandet mycket enklare numera plus det finns en del mässor och träffar man kan gå på lite här och där. Inte behöver man TOK-samla för att man måste ha allt, det är en hobby och någon som man är villig att lägga tid på, hur mycket kan man bestämma själv.

De tillfällen som man åker runt i vårt avlånga land försöker jag alltid planera in besök på olika museum, samlingar etc som finns att beskåda. Motorer, mopeder, leksaker etc. Allt som har med nostalgi att göra. Samla är för mig ett avbrott från den (numera) hemska vardagen där allt tycks vara kaos, krig, bråk, problem etc. Man kan träffa likasinnade ibland och komma bort en stund från vår galna värld.

Det tycks vara så att samlande har avtagit, färre som gör det numera och istället låter sig sugas in och blir beroende på sociala medier (som enligt mig är anti-sociala medier). Det är bättre träffa folk IRL och göra saker IRL.

Mitt tips, börja samla :-D
Citera
2025-10-16, 00:11
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reddead2
Hej era idioter!

Vad är det för typ som börjar samla?

Nyligen läste jag om en snubbe som samlade på Pokemonkort. När jag googlar så visar det sig att dessa kort kan vara värda hundratusentals kronor.

Ex:
https://www.helagotland.se/sport/samlande/artikel/stort-reportage-sa-blev-peter-ohman-pokemonmiljonar/ly1mdv7l

Så ur ekonomisk synpunkt har han gjort en bra deal med tanke på värdeökningen.

Men det är inte frågan. Frågan är vad är det för typ som börjar samla? Vissa är beredda på att lägga tusentals kronor och ofantligt mycket tid på vad som helst. Det kan vara Warcraft, vinylskivor, serietidningar, klockor, tv-spel, actionfigurer, you name it. Det tar aldrig slut.

Är det den eviga oskulden som håller på? Eller är det sådana i autismspektrumet som blir samlare? Handlar det om pengar kanske?

Vad är poängen med att samla? Är det något evolutionärt? Finns det tjejer som samlar på något förutom Barbie dockor? Vad tycker ni om samlare f.ö?

Vad säger ni?
Jag undrar över dem som generellt samlar på sig saker och möbler i flyttlådor och flyttar gång på gång och flyttar med lådorna i förrådet utan att öppna dessa. De "hoardar" i det fördolda kanske?

En flykt och vila från vår stressade verklighet?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in