Citat:
Ursprungligen postat av
morgonstjaernan
Tänkte köpa en ny Macbook Air med M4, hur många år kan man räkna med att den hänger med om det bara är till för att surfa, streama och kontorsarbete? Är det ett onödigt köp jämfört med billigare äldre varianter?
Skulle inget katastrofalt hända går det nog räkna med en praktisk livslängd runt 6-8 år och faktiskt livslängd på 12-15 år. Jag gör här skillnaden därför att jag räknar med att efter 6-8 år kommer det ha skett så stora tekniska förbättringar att du kommer vara motiverad att byta ut datorn oavsett. Medan dess faktiska livslängden istället handlar om hur länge datorn håller i fråga om batteri, annan hårdvara eller till dess mjukvaran är helt passe.
Som exempel kan jag nämnde den Dell Latitude E7440 som jag köpte 11 år sedan. Jämfört med nya datorer skiljer det sig inte mycket åt. Den väger något hekto mer, har någon timme kortare batteritid och har en lite sämre skärm än vad som säljs idag. Men den är fortfarande fullt användbar till det du nämnde. Däremot stödjer processorn inte Windows 11 och en ny dator som är lättare, snabbare, har fler moderna portar (laddning via USB C, Thunderbolt etc) kostar så få tusenlappar att har man en normal inkomst kan man lika gärna byta upp sig.