2025-10-12, 21:18
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xylokain
Är det bara jag som blir provocerad av hennes extremt sköra och prestationsbaserade självkänsla? Hur kan man inte ha kommit längre i sin utveckling som 40-åring. Hon har varit med om en lägenhetsbrand och fått cancer i ung ålder som resulterat i att hon inte kan få fler barn, hur kan man då se ett körkort som en sådan enorm utmaning? Det är väl bara att ge sig fan på det och kämpa på. Det är klart att det är segt att ta körkort i medelåldern och att det kan vara motigt, men hur hon (icke-)hanterar ett ”nederlag” är helt obegripligt för mig.
Jag tror Elsas kraftiga reaktion framförallt beror på att hon väldigt gärna vill vara bra på något som många andra tycker är svårt. Som att klara uppkörningen på första försöket. Elsa har inte heller gjort vanliga grejer som tex utbilda sig eller ha en anställning vilket verkar påverka hennes självkänsla. Tror körkortet är en sån grej också.
Citera
2025-10-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Jag tror Elsas kraftiga reaktion framförallt beror på att hon väldigt gärna vill vara bra på något som många andra tycker är svårt. Som att klara uppkörningen på första försöket. Elsa har inte heller gjort vanliga grejer som tex utbilda sig eller ha en anställning vilket verkar påverka hennes självkänsla. Tror körkortet är en sån grej också.

Hon har ju aldrig nånsin behövt kämpa riktigt för att få nåt. Så det här är ju första gången hon stöter på motstånd. Sedan kan hon babbla på allt vad vill om hur mycket hon kämpat på som bloggerska/influencer/poddare eller ”författare” men där får ju hon själv sätta nivån för vad som är godkänt. Att nu bli bedömd är nåt helt nytt för Elsa.
Citera
2025-10-14, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Kan vara så.Att ha en ubildning och examen i ryggen ger förutom kunskap nog också en inre säkerhet som man har nytta av i hela livet.
Citera
2025-10-15, 01:47
Medlem
I senaste poddavsnittet avhandlas "långa relationer och korta stubiner". I slutet av avsnittet kommer de in på värderingar och politiska åsikter i relation till sina män. Båda gör tydligt att de inte kan vara tillsammans med någon vars politiska värderingar inte överensstämmer med deras egna.

Jag har mycket att säga om bara det men låter det vara för nu. Däremot att de kokettera med att inte vara höger stör mig enormt! Så här låter det på slutet av avsnittet:

Wood: Folk kan ändras mitt i, speciellt i det politiska läget som vi har nu. Nån som var Moderat kan ju helt plötsligt vara SD till exempel idag. Då kan man ju verkligen känna att man har köpt grisen i säcken.

Billgren: jag hade tyvärr inte blivit attraherad av en moderat. *skratt*

Wood håller med (om än inte lika explicit)

Det här skaver så fantastiskt mycket. Wood har i tidigare avsnitt antytt att hon står till vänster på den politiska skalan (kanske även Billgren?). Det skaver för att de förmodligen tycker att det är finare och mer mänskligt att vara vänster medan högern är utsugare för att hårdra det lite. Dock. De köper dyra kläder, köper dyra bostadsrätter/bor i hyresrätt med hög hyra. Båda har sommarhus. Deras poddavsnitt är nerlusat med reklam, de gör ofta ofta reklam på sina respektive Insta - allt för att få lyssnarna och läsarna att konsumera. För att inte prata om de frekventa besöken podduon gör på Ett Hem. Etcetera

GAH.

Jag har betydligt mindre pengar att röra mig med än vad de har, jag röstar ändå (M) och vill se skattesänkningar, och tycker inte att det är fel med reklam och så vidare. Det är deras förbannade skenhelighet jag kritiserar. Finns det en större kliché än den medieperson som bor dyrt på Söder, äter på de trendigaste restaurangerna, röstar åt vänster och hatar högern för de senare är ju sådana äckliga kapitalister.
Citera
2025-10-15, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Fast det är ju exakt det som är vänstern idag. De ser ner på fattiga vanliga arbetare som röstar höger. De tycker att du är en tölp, en stackare som inte förstår sitt eget bästa. Själva är de snälla nog att rösta vänster TROtS att de inte själva behöver den politiken. De gör det för din skull och alla andra dumma fattiga Sverigedemokrater och högermänniskor som de ser ner på. Lite som Sandra som är miljöpartist men flyger mer per år än jag gjort i hela mitt liv. Men hon vill gärna se en hög flygskatt och köttskatt så inte pöbeln slösar så mycket på jordens resurser som hon…

För övrigt kul citat av Elsa idag angående träning: ”Träningen har alltid varit min plats till egentid och grundning”. Hon hatade ju träning förr?

Faan vad tröttsamt och hopplöst det måste vara att vara Elsa ibland ändå. Att ständigt försöka övertyga sig själv om att man är något man egentligen inte är. Att aldrig känna att man duger. Det går ju inte direkt framåt.
Citera
2025-10-15, 08:12
Medlem
Alltså, det här med hennes bröllopsklänningar... De bara hänger där rakt upp och ned i en ateljé, helt utan klädskydd? Eller? Och på andra sidan rummet finns hennes lillebrors målargrejer. Känns väldigt opraktiskt att ha klänningarna hängandes där??
Citera
2025-10-15, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanny06
I senaste poddavsnittet avhandlas "långa relationer och korta stubiner". I slutet av avsnittet kommer de in på värderingar och politiska åsikter i relation till sina män. Båda gör tydligt att de inte kan vara tillsammans med någon vars politiska värderingar inte överensstämmer med deras egna.

Jag har mycket att säga om bara det men låter det vara för nu. Däremot att de kokettera med att inte vara höger stör mig enormt! Så här låter det på slutet av avsnittet:

Wood: Folk kan ändras mitt i, speciellt i det politiska läget som vi har nu. Nån som var Moderat kan ju helt plötsligt vara SD till exempel idag. Då kan man ju verkligen känna att man har köpt grisen i säcken.

Det här skaver så fantastiskt mycket. Wood har i tidigare avsnitt antytt att hon står till vänster på den politiska skalan (kanske även Billgren?). Det skaver för att de förmodligen tycker att det är finare och mer mänskligt att vara vänster medan högern är utsugare för att hårdra det lite. Dock. De köper dyra kläder, köper dyra bostadsrätter/bor i hyresrätt med hög hyra. Båda har sommarhus. Deras poddavsnitt är nerlusat med reklam, de gör ofta ofta reklam på sina respektive Insta - allt för att få lyssnarna och läsarna att konsumera. För att inte prata om de frekventa besöken podduon gör på Ett Hem. Etcetera

GAH.

Jag har betydligt mindre pengar att röra mig med än vad de har, jag röstar ändå (M) och vill se skattesänkningar, och tycker inte att det är fel med reklam och så vidare. Det är deras förbannade skenhelighet jag kritiserar. Finns det en större kliché än den medieperson som bor dyrt på Söder, äter på de trendigaste restaurangerna, röstar åt vänster och hatar högern för de senare är ju sådana äckliga kapitalister.

Kan handla om människosyn,helt enkelt.Moderaterna har ju alltid i historien röstat emot allt som gjort Sverige till ett välfärdsland,gynnat de rika,privatiserat allt,föraktat fattiga och sjuka... Man kan nog vara stenrik,men ändå rösta vänster för man vill ha ett bättre samhälle för alla.Är man fattig och röstar på högern gör man verkligen sig själv en otjänst. Jag håller med Elsa,skulle aldrig dejta en moderat eller SD:are.
Citera
2025-10-15, 14:16
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellohalloj
Hon har ju aldrig nånsin behövt kämpa riktigt för att få nåt. Så det här är ju första gången hon stöter på motstånd. Sedan kan hon babbla på allt vad vill om hur mycket hon kämpat på som bloggerska/influencer/poddare eller ”författare” men där får ju hon själv sätta nivån för vad som är godkänt. Att nu bli bedömd är nåt helt nytt för Elsa.

Bra poäng. Här hjälper det inget att heta Billgren, det är samma regler för alla.
Citera
2025-10-16, 00:13
Medlem
Det absolut värsta med dessa två är hur oerhört omedvetna de verkar vara. Dubbelmoralen är gränslös. Man får ha vilken politisk åskådning man vill, men att klappa sig själv på axeln för sin godhet och att man inte tillhör de ”politiska utsugarna” högern. Vad har de byggt hela sina karriärer och goda ekonomi på om inte utsugeri? Med det menar jag en helt bisarrt hög konsumtion, reklam (hetsar andra till konsumtion), att ens bygga en podd på trender och preacha varje säsong vad som ska in och vad som ska ut. Det är så ohållbart så man förgår. Att inte ha den självinsikten, se sig själv utifrån städigt jagandes över bästa fix och bidra till detta bisarra konsumtionssamhälle som är på god väg att förstöra planeten. Smart är det inte. Dubbelmoralen, kocketteringen och hyckleriet däremot, blir bländad.

BTW sorgligt att höra Elsa för något avsnitt sen hur hon önskar hon skulle va lika trygg insig själv som sin mamma på äldre dagar. Det kan hon nog glömma när hon måste livea och testa personligheter och livsstilar som en annan byter strumpor.

Citat:

GAH.

Citera
2025-10-17, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaksmularen
Det absolut värsta med dessa två är hur oerhört omedvetna de verkar vara. Dubbelmoralen är gränslös. Man får ha vilken politisk åskådning man vill, men att klappa sig själv på axeln för sin godhet och att man inte tillhör de ”politiska utsugarna” högern. Vad har de byggt hela sina karriärer och goda ekonomi på om inte utsugeri? Med det menar jag en helt bisarrt hög konsumtion, reklam (hetsar andra till konsumtion), att ens bygga en podd på trender och preacha varje säsong vad som ska in och vad som ska ut. Det är så ohållbart så man förgår. Att inte ha den självinsikten, se sig själv utifrån städigt jagandes över bästa fix och bidra till detta bisarra konsumtionssamhälle som är på god väg att förstöra planeten. Smart är det inte. Dubbelmoralen, kocketteringen och hyckleriet däremot, blir bländad.

BTW sorgligt att höra Elsa för något avsnitt sen hur hon önskar hon skulle va lika trygg insig själv som sin mamma på äldre dagar. Det kan hon nog glömma när hon måste livea och testa personligheter och livsstilar som en annan byter strumpor.

Tänk hur Elsa sitter i princip hela dagarna och suktar över vad alla danska influensers har köpt på sistone, och resten av tiden går åt att köpa eller beställa hem likadana grejer.
Citera
2025-10-17, 10:43
Medlem
Citat:

GAH.

Om de nu brinner så mycket för solidaritet och välfärdssamhälle så kan de ju alltid dela med sig av sitt groteska materiella överflöd till sämre bemedlade. Och det behövs alltid händer inom äldreomsorgen och vården. Kanske Elsa och Sofia kan börja jobba som personliga assistenter? Det skulle åtminstone göra dem mer ödmjuka.

Citera
2025-10-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Om de nu brinner så mycket för solidaritet och välfärdssamhälle så kan de ju alltid dela med sig av sitt groteska materiella överflöd till sämre bemedlade. Och det behövs alltid händer inom äldreomsorgen och vården. Kanske Elsa och Sofia kan börja jobba som personliga assistenter? Det skulle åtminstone göra dem mer ödmjuka.

Man får väl förmoda att de älskar att betala den höga skatten de säkerligen har? Det är ju faktiskt att dela med sig.
Kul tanke ändå, Elsa på ett helt vanligt kneg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in