Nu förbereder nya regeringen moms på alla elbilar som kostar över 300 000 kronor under 2026, uppger TV2 Broom. Det betyder att de mest sålda elbilarna i Norge kommer få en prishöjning på mellan 25 000 och 50 000 kronor över en natt. Norges överlägset mest sålda elbil är Tesla Model Y Long Range som kostar precis under 500 000 kronor. Den blir nu 50 000 kronor dyrare. 🤧
Framtidens rubrik?
Jag killgissar vi har ungefär samma på Sexpressen år 2029-31.
Det kostar på ha en regering med fem partier eller en naturlig utveckling när budgeten inte är oändlig?? .
Vilka små elbilar blir storsäljarna i Norge 2026 tror ni?
BYD och andra koner as?
Ny plundring av Sveriges begagnade ID, 4?
Jag killgissar på rusning efter allt på lagret som det var i Sverige med kvällsöppet t o, m, fram till regeländribgen sker,.
Så ev kommer bli det gott om min favorit på våra vägar nästa semester.
HongQi EHS7. 🚩 https://e24.no/annonsorinnhold/e/hongqi/hongqi-ehs-7-syv-grunner/
Just nu kampanjpris på grundmodell: Just under 500 000 NOK..
.
6. Pris
– Hæ, koster den ikke mer?
Utbruddet kom fra en av foilsurferne som fikk sitt første møte med HONGQI EHS7 i sommer. Du får nemlig bilen fra 479.900 kroner.
Toppmodellen, HONGQI EHS7 Exclusive 4WD, har full pakke med 111 kWh batteri, luftfjæring og firehjulsstyring. Den får du nå til kampanjepris: 599.900 kroner.
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-10-15 kl. 02:20.
Anledning: Bättre Rubrik och HongQi
Dessa pristak på momsfrihet är egentligen ingen dum idé. Det sätter ett rimligt mål för bilutvecklare att sträva efter. Just 300k i nybilspris är väl där elbilar behöver vara för att kunna vara viabla för den stora konsumentskaran. Att subventionera en bil som kostar 500k med 50k innebär oftast att den förmögne köparen som ändå sannolikt har råd sparar pengar. Med det sagt så kan dessa incitament vara bra om man också begränsar exporten så att de bilarna hamnar på begagnade inhemska marknaden. Här har Sverige misslyckats totalt där många av våra elbilar sålda under subvention har nu blivit exporterade bort från den svenska trafiken. Enormt misslyckande.
Dessa pristak på momsfrihet är egentligen ingen dum idé. Det sätter ett rimligt mål för bilutvecklare att sträva efter. Just 300k i nybilspris är väl där elbilar behöver vara för att kunna vara viabla för den stora konsumentskaran. Att subventionera en bil som kostar 500k med 50k innebär oftast att den förmögne köparen som ändå sannolikt har råd sparar pengar. Med det sagt så kan dessa incitament vara bra om man också begränsar exporten så att de bilarna hamnar på begagnade inhemska marknaden. Här har Sverige misslyckats totalt där många av våra elbilar sålda under subvention har nu blivit exporterade bort från den svenska trafiken. Enormt misslyckande.
Ja i princip all leasing exporteras som det verkar. Vad är problemet? Varför gör man det? Är det för att man får mer pengar för dom i andra länder än Sverige även med exportavgifter?
Borde vara exportförbud på nya elbilar i 4 år då den mesta leasingen är på 3 år. Då löser man problemet.
Problemet är att norge är för litet för att påverka bilföretag som är beroende av jättevolymer och en global marknad.
Trist. De kan gott använda oljefonden till att subventionera elbilsmoms.
Ja i princip all leasing exporteras som det verkar. Vad är problemet? Varför gör man det? Är det för att man får mer pengar för dom i andra länder än Sverige även med exportavgifter?
Jepp. Folk fattar inte riktigt att vi svenskar börjar bli Nordens fattiglappar...
Helt galet hur snabbt Norge har gått från elbilsmecka till att plundra sina egna bilägare. Jag antar att det är lätt att vara miljöhjälte när man kan flytta kostnaden på folkets rygg. BYD kommer nog sälja som smör i solsken, men jag är mest orolig för alla de stackars Tesla,entusiaster som nu får betala priset för Norges experiment.
Helt galet hur snabbt Norge har gått från elbilsmecka till att plundra sina egna bilägare. Jag antar att det är lätt att vara miljöhjälte när man kan flytta kostnaden på folkets rygg. BYD kommer nog sälja som smör i solsken, men jag är mest orolig för alla de stackars Tesla,entusiaster som nu får betala priset för Norges experiment.
Det är ju bara nybilsköpare som drabbas och om jag får tycka så är det inte så illa, om en Y kostar 535' eller 585', det är fortfarande en prisvärd bil och norrmännen tjänar mer pengar i NOK än vi gör i SEK så de lär fortsatt ha råd.
Lär väl fortfarande vara billigare än förbränningsbilar som har andra pålagor?
Jepp. Folk fattar inte riktigt att vi svenskar börjar bli Nordens fattiglappar...
Ev har SVT detta.
Rapportering i höst från Norge är valet som ger S i samlingsregeringen med flera små rödgröna partier och olyckor i bilar, båt och tåg... samt lite fotboll och skidor.
– Vi har gjort tidernas val och jag är fantastiskt glad för resultatet. Vi ska göra allt vi kan som ledande oppositionsparti för att få ut Arbeiderpartiet ur regeringskansliet 2029, säger Sylvi Listhaug på partiets valvaka. "
Bildades 1973 för att sänka skatterna så lär inte vilja accelerar utbyggnaden av elbil flottan med 50 000 NOK per nytt exemplar.
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-10-15 kl. 20:58.
Ev har SVT detta.
Rapportering i höst från Norge är valet som ger S i samlingsregeringen med flera små rödgröna partier och olyckor i bilar, båt och tåg... samt lite fotboll och skidor.
– Vi har gjort tidernas val och jag är fantastiskt glad för resultatet. Vi ska göra allt vi kan som ledande oppositionsparti för att få ut Arbeiderpartiet ur regeringskansliet 2029, säger Sylvi Listhaug på partiets valvaka. "
Bildades 1973 för att sänka skatterna så lär inte vilja accelerar utbyggnaden av elbil flottan med 50 000 NOK per nytt exemplar.
Det har ingenting med ovan nämnda att göra. Det handlar istället om att svenskens reallöner och reella köpkraft sackar efter andra ungefärligt jämförbara nordeuropeiska länder. Och i ganska stor mån om att de ekonomiska klyftorna mellan fattiga och rika i samhället växer.
Vilka små elbilar blir storsäljarna i Norge 2026 tror ni?
BYD och andra koner as?
Eftersom den avskaffade rabatten endast berör summan över 300 000 kronor kommer marknaden påverkas i väldigt liten omfattning. Det är inte som att den som egentligen hade tänkt köpa en Tesla Model Y för 550 000 kronor istället beslutar sig för att köpa en Dacia Spring för 200 000 kronor bara för att kunna slippa momsen.