2025-10-11, 22:26
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
1500 är extremt lågt för en bil som nyttjas någorlunda frekvent som bruksbil med skatter, försäkring, soppa, slitdelar, reparationer, även om bilen är så gammal att den är avskriven värdemässigt.

3-4000 brukar seriösa uträkningar hamna på som lägsta kostnad att ha en bil.
Visst är det det.

Det ingår en premie med leasing. Det är det jag försöker förmedla.

Men 99kr i månaden är inte servicekostnaden på en leasad bil.
Citera
2025-10-11, 22:30
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Nej, en bil ligger inte på 1500 i månaden. Det kostar såklart mer.

Om man däremot bor centralt och skiter i bil, så ligger det på 0 kronor för bil.

De 10 gånger man behöver bil, tar man en uber.
Det kostar inte alls mer om man om man köper en bil och behåller (nu på mitt fjortonde år). Servar själv. Byter däck själv och förvarar i förrådet. Nu har jag haft en viss tur med reparationer och få fel.

Om man leasar kommer man naturligtvis inte i närheten av den bilekonomin
Citera
2025-10-11, 22:35
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Prisexempel VW Passat 2019 års modell.

Byte av olja och filter, någon inspektion, byte av luftfilter till motorn, byte av kupefilter samt byte bromsvätska. Allt till det facila priset om 11.300 kr.
Vem fan gör det?
Är väl max 2 timmars jobb och delar för en tusenlapp. Är det verkligen rimligt att betala 5 tkr/tim för att de ska fylla i den digitala serviceboken?
Vad säger ni?

Skaffa en elbil. En sådan har i stort sett inga rörliga delar så det finns inget att göra service på.

Eller som andra skriver här - leasa bilen istället. Du riskerar då heller inga oväntade reparationskostnader.
Citera
2025-10-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

När det gäller moderna dieselfordon idag så är dess avgasrening guds straff till bilägaren och där finns också hur mycket jobb som helst.
Ständiga problem med DPF, EGR, ADBLUE, tex NOx givare och spridare och mycket mycket annat. Inte bara på vanliga personbilar utan även på grävmaskiner, lastmaskiner, skogsmaskiner med mera.

OK då kan du ge flashbackarna tips om vilka dieslar man skall köpa - nu talar jag inte om bra/dåliga
motorer utan främst bästa o tillförlitligaste avgasreningstekniken o välja bra bilmotor efter denna.

När det gäller gräv/last är det bara att demontera - jag har gjort det med egr på flera bilar men min modernaste blev jag avrådd att göra detta på av en bilprovare (som har utbildning) därför att den är elektronisk o datastyrd
Citera
2025-10-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Fast det blir väl samma summa fast du delar upp det på 36 månader?

Förstår inte riktigt din fråga.

Men istället för drygt 3000:-, så blir det 1188:-.

Personlig service, och bra bemötande. Jag är mycket nöjd med Bilia.
Citera
2025-10-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Skaffa en elbil. En sådan har i stort sett inga rörliga delar så det finns inget att göra service på.

Eller som andra skriver här - leasa bilen istället. Du riskerar då heller inga oväntade reparationskostnader.

Finns en hel del grejer på en elbil också, en bil består av mer än motorn, samt även på leasingbil så täcks inte slitdelar av garantin, och går nått sönder som inte täcks av garantin är det en självrisk på typ 6000, samt risken för kostnader vid återlämnandet, tex nya däck.
Citera
2025-10-11, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Visst är det det.

Det ingår en premie med leasing. Det är det jag försöker förmedla.

Men 99kr i månaden är inte servicekostnaden på en leasad bil.

När vi leasede ingick servicen i månadskostnaden. Ingen aning vad den egentligen kostade, var inget man kunde välja till eller bort.
Om det däremot uppstår extra kostnader utöver det som ingår i servicen tex att bromsklossarna behöver bytas, då får man betala det själv.
Citera
2025-10-11, 23:12
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Finns en hel del grejer på en elbil också, en bil består av mer än motorn, samt även på leasingbil så täcks inte slitdelar av garantin, och går nått sönder som inte täcks av garantin är det en självrisk på typ 6000, samt risken för kostnader vid återlämnandet, tex nya däck.

Jag har jag 5 leasingbilar i rad (36 månader varje gång) och aldrig haft problem att återlämna. Eftersom det alltid varit fabriksnya bilar så kommer de med VSG (Vagnskadegaranti som tillverkaren står för). Service och försäkring ingår. Det enda som jag betalar själv är fordonsskatt (1 kr/dygn) och bränsle. Numera har jag elbil så jag åker gratis på egenskördade solstrålar.
Citera
2025-10-11, 23:12
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Prisexempel VW Passat 2019 års modell.

Byte av olja och filter, någon inspektion, byte av luftfilter till motorn, byte av kupefilter samt byte bromsvätska. Allt till det facila priset om 11.300 kr.
Vem fan gör det?
Är väl max 2 timmars jobb och delar för en tusenlapp. Är det verkligen rimligt att betala 5 tkr/tim för att de ska fylla i den digitala serviceboken?
Vad säger ni?

Den som uppfinner en AI-robot som kan meka bil är värd en miljard i arvode. Slibbiga bilmekaniker som dessutom är snåla borde skjutas.
Citera
2025-10-11, 23:18
Medlem
Citat:
Jag har jag 5 leasingbilar i rad (36 månader varje gång) och aldrig haft problem att återlämna. Eftersom det alltid varit fabriksnya bilar så kommer de med VSG (Vagnskadegaranti som tillverkaren står för). Service och försäkring ingår. Det enda som jag betalar själv är fordonsskatt (1 kr/dygn) och bränsle. Numera har jag elbil så jag åker gratis på egenskördade solstrålar.

Att just du inte haft problem betyder inte att man inte kan få problem. Två helt olika saker.

Som sagt så ingår inte byte av delar i servicen som normalt bara kontrolleras, skulle de kräva åtgärd åker man på den kostnaden.
Senast redigerad av Baheera 2025-10-11 kl. 23:21.
Citera
2025-10-11, 23:20
Medlem
Citat:

Ja, elbilar sliter inte däck, bromsar, fjädring,xstyrlefer, hjullager mm, det är rätt fantastiskt faktiskt. Ingen värdeminskning heller.
Citera
2025-10-11, 23:21
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
OK då kan du ge flashbackarna tips om vilka dieslar man skall köpa - nu talar jag inte om bra/dåliga
motorer utan främst bästa o tillförlitligaste avgasreningstekniken o välja bra bilmotor efter denna.

När det gäller gräv/last är det bara att demontera - jag har gjort det med egr på flera bilar men min modernaste blev jag avrådd att göra detta på av en bilprovare (som har utbildning) därför att den är elektronisk o datastyrd

Nej sluta bara. Kör på elektricitet istället. Det kostar mindre (i mitt fall inget), är skönare (helt tyst), är snabbare (0-100 på 3,77 sekunder) och framförallt så stödjer du inga skurkstater med oljepengar!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in