Citat:
Vad för rökdon använder ni när ni röker DMT? Är det en vanlig oil-pipe och stormtändare som gäller?
Hur funkar det med DMT i vape-olja? Måste vapen upp till någon speciellt hög temperatur? (Krävs special vape?)
Vilken rökmetod är lättast att nå breakthrough med?
Hur funkar det med DMT i vape-olja? Måste vapen upp till någon speciellt hög temperatur? (Krävs special vape?)
Vilken rökmetod är lättast att nå breakthrough med?
Eftersom jag inte fick något svar tänkte jag bara återkomma och rapportera om de olika rökmetoder jag provat än så länge.
Oil Burner
Alltså en sådan glaspipa som används för rökning av ex. Crystal Meth.
Bild
Det svåra är att få till rätt temperatur. Jag gjorde flera försök och nådde aldrig något breakthrough, anledningen var garanterat för att jag brände på för mycket och förstörde en stor del av DMT't. När man bränner DMT får man en starkt alkalisk smak i käften, läppar och tunga nästan domnar, det är inte speciellt behagligt. Efter 4 bloss på oil burnern blev smaken i käften och gommen för påtaglig och jag var dessutom så skev att jag inte förstod vad jag gjorde längre, att jag inte sög i mig några fler bloss. Jag hamnade i "the waiting room", men nådde aldrig breakthrough.
Jag var nog däremot inte många milligram ifrån ett regelrätt breakthrough, och får man till rökmetoden så är det väldigt praktiskt. Jag kommer definitivt finslipa på tekniken med oil burner.
Utöver att tekniken är svår att få till med oil burner är ytterligare en nackdel att det krävs öppen låga och glaspipan blir varm, jag skulle därför inte våga prova nå breakthrough utan en vän som sitter med mig när jag använder oil burner.
Dab rig
Bild
Ska enligt många vara ett säkert sätt att nå "one hit breakthrough". Jag lyckades däremot inte få upp temperaturen tillräckligt för att skapa någon rök alls. Jag gjorde bara ett halvhjärtat försök och då jag inte lyckades på första gången så ställde jag dab riggen i skåpet. Jag tvivlar inte alls på att metoden är effektiv.
Det man gör med en dab rigg är att värma upp bangern (glaskoppen där man sen lägger pulvret) till rätt temperatur, sedan häller man i den dos man ska röka och sedan röker man ungefär som med en bong. Den varma glaskoppen gör att pulvret förångas.
Vad jag sett många göra är använda infraröd termometer. Man vill ligga på mellan 160-190 grader, runt 200-220 grader så börjar DMT brytas ner.
Jag kommer göra fler experiment med min dab rigg vid tillfälle.
Vape
Mitt senaste experiment har varit att göra egna vape carts. Efter en hel del efterforskning köpte jag följande:
CCELL Palm Pro (batteri)
CCELL TH2 Evo (carts)
Carts
Det är viktigt att cartsen har rätt coil. De vanligaste för nikotinvapning är nån bomullshistoria som lätt gör att DMT't bränns. CCELL TH2 Evo carts har keramisk coil.
Batteri
Man vill skaffa ett batteri där du kan ställa in antingen temperatur eller antalet Volt den opererar på.
CCELL Palm Pro har tre inställningar. (2.8/3.2/3.6V).
Oljan och olika ratio
Den cart jag gjorde har en ratio av DMT:PG på 1:1. Vilket innebär att jag använder 0.5gr DMT fribas till 0.5ml propylenglykol. Jag har inte gjort några vidare tester med hur lätt det är att nå breakthrough, men ett rejält bloss (10s inhalering på 3.2V) verkar motsvara ungefär 75% av ett korrekt uppvärmt och rejält bloss i en oil burner. Alltså, att få till breakthrough på 3-4 bloss ska absolut gå!
Vad jag kommer göra är att väga min DMT vape cart innan jag tar ett rejält bloss, och sedan efter. Om vågen ex. visar en skillnad på 20mg så ver jag att jag fått i mig 10mg DMT. (De andra 10mg är PG eftersom ration är 1:1).
Jag kommer också prova göra en starkare cart på en ratio av 2:1 (DMT:PG), alltså 0.66gr DMT fribas till 0.33ml PG.
Man kan försöka gå så högt som möjligt, dock på över en ratio på 3:1 så rapporterar många att DMT rekrystalliseras i vape carten även i rumstemperatur, då får man alltså värma upp carten innan man använder den och det tycker jag verkar bökigt.
Lättare rökning med DMT citrat
Röken av DMT fribas carts är inte speciellt svår att få i sig, lätta domningar på tungan (eftersom aerosoldropparna är basiska). Jag gjorde ett pH test på vapelösningen och den håller pH ~9.
Vad jag läst att man kan göra är vapelösning med DMT:Citronsyra:PG på en ratio av 1:0.3:2 och på så sätt omvandla DMT fribasen till DMT Citrat, vilket enligt många ska vara väldigt mycket mer lättrökt. Problemet med detta är att vape carten ju då får en lägre koncentration och jag personligen tycker inte en ren DMT:PG vape är speciellt jobbig att arbeta med.
Reflektioner om vapes
Hittills verkar vapes vara något som jag skulle kunna ha och suga på när jag är ute och dansar, ute i naturen eller tagit svamp. För att nå breakthrough kommer jag förmodligen försöka mig på dab rigen igen, eller vaporizer (alltså inte vapes med carts som jag beskrivit ovan) - som jag tänkte skriva lite kort om nedan.
Vaporizer
Och med vaporizer menar jag en manick som inte skapar aerosoldroppar av en juice, utan direkt vaporizerar pulvret.
Detta är nästa metod jag kommer testa och efter grundliga forskningar har jag hittat att den man (i varje fall som nybörjare vill ha) är en Yocan Orbit. Det som verkar bra med dessa är att man bara skrapar ner exakt den mängd pulver man vill röka, trycker på knappen och så förångas hela högen; alltså, så länge dina lungor klarar så är det ett garanterat "one hit breakthrough" varje gång!
Jag väntar i skrivande stund på min Yocan Orbit och återkommer när jag testat.
Frågor
Ni som också gjort egna vape carts, vad är er erfarenhet? Vad för carts och batteri har ni använt?
Hur har ni gjort eran vapejuice, bara DMT:PG, DMT:PG/VG blandning, eller har ni provat göra DMT Citrat (använda citronsyra med DMT och PG)? Hur blev styrkan?
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2025-09-06 kl. 13:20.
Senast redigerad av Zabriskie.Point 2025-09-06 kl. 13:20.