2025-10-10, 23:18
Avslutad
Detta borde man kunna. Säg att Liberalerna åker ut ur riksdagen och SD ökar med lika mycket, det vill säga 2-3 procent. Är högersidan fortfarande lika stora då eller? Vore skönt om Liberalerna åkte ur men har fått för mig att dom behövs för en högervinst men SD kommer förmodligen att öka igen och jag undrar då om det ens gör något att Liberalerna åker ut
Citera
2025-10-10, 23:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonfrillan
Detta borde man kunna. Säg att Liberalerna åker ut ur riksdagen och SD ökar med lika mycket, det vill säga 2-3 procent. Är högersidan fortfarande lika stora då eller? Vore skönt om Liberalerna åkte ur men har fått för mig att dom behövs för en högervinst men SD kommer förmodligen att öka igen och jag undrar då om det ens gör något att Liberalerna åker ut
Om L får 1-2% så kan ju högersidan inte tillgodoräkna sig detta eftersom L inte når upp till 4%. Så svaret är att det är bättre om om L klarar 4-procentsspärren givet att Sd, M och Kd inte själva kan samla egen majoritet.
Citera
2025-10-10, 23:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om L får 1-2% så kan ju högersidan inte tillgodoräkna sig detta eftersom L inte når upp till 4%. Så svaret är att det är bättre om om L klarar 4-procentsspärren givet att Sd, M och Kd inte själva kan samla egen majoritet.

Ja just ja, det är 4%-spärr. Men om L åker ut och SD ökar med 4 procent då, då jämnar det ut sig och högerasidan förblir lika stora trots att L har åkt ur?
Citera
2025-10-10, 23:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ja just ja, det är 4%-spärr. Men om L åker ut och SD ökar med 4 procent då, då jämnar det ut sig och högerasidan förblir lika stora trots att L har åkt ur?
Nej, det stämmer inte. Läs mitt inlägg igen.
Citera
2025-10-10, 23:37
Medlem
Mandaten fördelas proportionerligt enligt andelen röster partiet får i relation till totala antalet röster för alla partier som klarar spärren.
Citera
2025-10-10, 23:42
Medlem
Citat:

Procenten blir väl då typ procenten fördelat på de partier som får 4% mer? Vilka som gynnas/missgynnas av att ett pari missar spärren är inte helt enkelt att förutspå.
Citera
2025-10-10, 23:43
Medlem
Citat:

SD åker ju inte upp i procent för att L åker ur.

Mandaten i riksdagen fördelas utifrån röstandelar.

Säg att ett val blir såhär

S+V+MP+C = 30+10+4+5 = 49%
M+KD+L+SD = 20+5+2+22 = 49%
Övriga = 2

Då har de två blocken fått lika många röstandelar. Men L kommer inte in i riksdagen.

96% av de lagda rösterna i valet är på partier som kommit in i riksdagen.

Vänsterblocket får då 49/96 av mandaten = 178 mandat
Högerblocket får 47/96 av mandaten = 171 mandat

Hade fördelningen av röstandelar i högerblocket istället varit
M+KD+L+SD = 20+4+4+21 = 49%

Så hade båda blocken fått 49/98 av mandaten = 174 mandat var, och lotten avgör vem som får det sista mandatet om det skulle bli exakt lika i rösteantal.
Nu räknas iof inte mandat blockvis så som jag gjort här ovan, det är en förenkling, men principen är densamma.

Högerblocket tappar således de röster som läggs på L om L bara får 2%, eftersom de inte kom in i riksdagen.
Det är därför småpartier får stödröster. Det är viktigt att få med hela deras samlade tillskott till "sitt" block.
Citera
2025-10-10, 23:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, det stämmer inte. Läs mitt inlägg igen.

Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Mandaten fördelas proportionerligt enligt andelen röster partiet får i relation till totala antalet röster för alla partier som klarar spärren.

Så det är bättre att L får 4 procent och blir kvar än att SD ökar med 4 procent och L åker ut?
Citera
2025-10-10, 23:44
Medlem
Citat:

Om ett parti anses tillhöra ett block och åker ut ur riksdagen så anses de röster som gavs till det partiet som förlorade röster för blocket. Vilket då kan göra att det andra blocket vinner om det är jämnt.

Men kvarvarande partier delar på riksdagsplatserna utifrån hur många röster de fick sinsemellan. Det är fortfarande 349 stolar som ska fördelas.

Så de stolar som partiet som åker ut hade, de fördelas mellan ALLA de andra partierna. Så om jag inte räknar fel, om det parti som åker ut får 1,8% av rösterna. Så är det efter fördelningen ändå mindre antal förlorade stolar eftersom detta partis stolar fördelas mellan alla, vilket innebär några stolar trots allt stannar kvar i det block som tappade ett parti,

Iallafall när det gäller L, så är rösterna redan förlorade. Skulle de klara 4% spärren så kommer L att stödja en rödgrön regering.
Citera
2025-10-10, 23:48
Medlem
Graavargs avatar
Det är väldigt enkelt.

Alla röster på partier som får under 4% räknas inte med i fördelningen av riksdagsplatser, medan alla röster på partier som får 4% eller mer räknas med.

I förra valet fick L 4,6% av rösterna (298 542 röster). De rösterna räknades därför alla med i fördelningen av riksdagsmandat. Om L hade fått 40150 röster mindre, hade partiet landat på 3,99%, och då hade alla de c:a 258 000 rösterna INTE räknats med i fördelningen av mandat.

Högerblocket vann nu valet med c:a 46 000 röster, så om de 258 000 rösterna hade plockats bort skulle vänsterblocket istället ha vunnit med över 200 000 röster.
Citera
2025-10-10, 23:48
Medlem
Queutards avatar
Citat:

Nej, Folkpartiets 2% går inte till någon sida, utan tas bort ur poolen, som återställs till 100%. Exempel:

Valresultat:

S+VPK+MP+C: 49.5 %
M+SD+KDS: 48.5 %
FP: 2% <== stryks

Omfördelning: 49.5 + 48.5 = 98

Omräkning:
S+VPK+MP+C: 100/98 · 49.5 % = 50.51 %
M+SD+KDS: 100/98 · 48.5 % = 49.49 %
Citera
2025-10-10, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
SD åker ju inte upp i procent för att L åker ur.

Mandaten i riksdagen fördelas utifrån röstandelar.

Säg att ett val blir såhär

S+V+MP+C = 30+10+4+5 = 49%
M+KD+L+SD = 20+5+2+22 = 49%
Övriga = 2

Om SD får 26% i ditt exempel då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto