2025-10-10, 20:57
Medlem
TjockMenSchyssts avatar
Tror framför allt att det är ett sätt för dem att sticka ut bland borgerliga väljare och försöka vinna röster bland dem som eventuellt är negativt inställda till SD. Dock möjligt att de även anser sig vara för långt ifrån partiet ideologiskt. Förmodligen bidrar detta utspel till att L inte klarar riksdagsspärren nästa år.
Citera
2025-10-10, 20:58
Medlem
pn222jws avatar
L bygger på att vara vågmästare i mitten (ideofilosofiskt). "The hand that rocks the cradle rules the world". Om dom stöder vänstern blir det vänsterpolitik - om dom stöder högern blir det högerpolitik... så var det länge. Av det skälet kan dom inte låsa sig enbart till M KD SD. Flexibiliteten är deras stabilitet.
Citera
2025-10-10, 21:02
Medlem
Paris24s avatar
En väldigt elak fråga!

Att hata SD låg i luften hela tiden 2010-2022 och man fick inte samarbeta med dem, osagt varför men de var rasister och det är det värsta man kunde vara.

Mohamsson har försökt besvara frågan i DN men hon famlar i blindo:
"Argumenten väger för tungt emot. De beter sig inte, de är inte ett borgligt parti och de kommer att inte accepteras av väljare som vill komma över till vårt block”.

" Vi såg under kanske en av de viktigaste tiderna i Sveriges historia sedan kalla kriget när det gäller vår säkerhet, att vi hade ledande företrädare för Sverigedemokraterna som hejade på koranbränningar istället för att hjälpa till att få en smidig process under Natoprocessen, det är ett exempel, säger Simona Mohamsson."

Jaha, så det var två koranbrännare, ingen av dem svensk den ena nu skjuten och den andra i fängelse, som gör att L inte kan stötta en regering med SD. Tunn soppa det här.

L borde skämmas om de släpper fram S+MP istället. DÄR finns anledning att inte samarbeta. L är nämligen motpolen till Vänster och Miljömuppar.

L är den lilla sjuka resten av rasist-stämplar-Sverige från 2014. Nu går de under.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-10 kl. 21:06.
Citera
2025-10-10, 21:06
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Visst, men det handlar också om snabb uppfattningsförmåga. Vissa av oss begriper snabbare vad som måste göras för att L ska stanna kvar i Riksdagen.
Allt jag begär är att du förklarar varför det är relevant att särskilja SD och NMR i en diskussion om L och SD. Alla vet att SD inte är dödsknarkarnazister, inklusive L oavsett vad de försöker ge sken av.
Citera
2025-10-10, 21:11
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Allt jag begär är att du förklarar varför det är relevant att särskilja SD och NMR i en diskussion om L och SD. Alla vet att SD inte är dödsknarkarnazister, inklusive L oavsett vad de försöker ge sken av.

Det ger sig med tiden. När du läser mitt första inlägg ordentligt kommer du att begripa. Tills vidare får vi nöja oss med att du inte begriper.

Under tiden kan du förklara varför L kommer stanna kvar i Riksdagen. Tror du på det själv??
Citera
2025-10-10, 21:23
Medlem
Om jag skulle svara på vad det är som skrämmer mig med MP så är det inte att de är övervintrade hippies och/eller haschtomtar. Istället är det att om fick de genomföra sin politik fullt ut så skulle vi få elbrist, bara rika kunde köra bil, vi skulle översvämmas av invandrare från tredje världen, etc.

Är det så att L skräms av minskad invandring, att brottslingar får tillbringa längre tid infängelse, att islam får ett minskat inflytande ?
Citera
2025-10-10, 21:25
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Ja, vad kan Liberalerna skrämmas av hos det konservativa partiet SD?

Liberalerna och SD är varandras absoluta motpoler. Det ena vill ha ett så individualistiskt samhälle som möjligt, det andra vill ha ett så kollektivistiskt samhälle som möjligt.

Det där kan man diskutera, men visst, däremot förenas de borgerliga partierna av sin ekonomiska politik - som ofta väger tyngre än ideologin. Dock inte alltid, mången borgerlig reform som uppenbarligen varit ekonomiskt vansinne har ändå körts ända in i kaklet pga ideologi eller missriktad idealism.

Det L bör göra är att ta kommandot. Äga de liberala frågorna

* Värna barns rättigheter, speciellt små barns rätt till sin egen kropp. Kan tyckas självklart givetvis, men L har en slapphänt syn på exempelvis omskärelse av småbarn. Det borde istället vara en liberal paradfråga! Ta frågan innan SD, eller V, gör det! (Både SD och V har varit inne på det spåret men inte gått över bron på allvar, bara doppat tårna i vattnet och fegat ur). Inte heller andra partier ser frågan som viktigt, trots att barnläkare har sin åsikt klar. Dessutom drabbas allt fler svenska barn av det här barbariet, vilket borde göra frågan viktigare.

* yttrande- och åsiktsfrihet (säger sig självt, eller borde göra); vi vill se pins med Flashback på Mohamssons kavaj. Kanske Voltaire också, han var populär förr och alla svenska skolbarn fick lära sig vilken ädel man det var, och hur viktigt yttrandefrihet var även för stolliga åsikter.

* rättssäkerhet - inte bara för brottslingar utan även för offer

* parlamentarism - mer makt till folkvalda, mindre makt till lobbyister, företag, Brüssel (EU är på väg att sänka liberalismen pga svårartad laissez-faire politik på många områden och byråkratiskt fingrande i andra frågor; släpp EU som våt dröm och försök se realistiskt på spektaklet.

* Inför Upplysningen; kan tyckas några hundra år för sent, men mer vetenskap inom politiken tack. Och då menar jag inte mer expertstyre, utan att rent vansinne ska begränsas - även om det är svårt. Kanske är det enklare att börja i skolan, som bör motverka vidskepelse och annat trams.

* Stoppa icke-demokratiska länders ägande i Sverige, i synnerhet infrastruktur och naturtillgångar men egentligen även företag. Och ska svenska företag investera i anti-liberala icke-demokratier? Kanske köpa från sådana, eventuellt, men lägga tillverkning, forskning där?

Nej, nu tar jag en kopp kaffe på det här, inte lönt att fortsätta även om det är lätt.
Senast redigerad av sk33 2025-10-10 kl. 21:28.
Citera
2025-10-10, 21:26
Medlem
Den uppenbara och utbredda rasismen inom SD. Varför i helvete skulle en invandrare stödja ett parti som helst av allt vill "skicka tillbaka dem"?
Citera
2025-10-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Det där kan man diskutera, men visst, däremot förenas de borgerliga partierna av sin ekonomiska politik - som ofta väger tyngre än ideologin. Dock inte alltid, mången borgerlig reform som uppenbarligen varit ekonomiskt vansinne har ändå körts ända in i kaklet pga ideologi eller missriktad idealism.

Det L bör göra är att ta kommandot. Äga de liberala frågorna

* Värna barns rättigheter, speciellt små barns rätt till sin egen kropp. Kan tyckas självklart givetvis, men L har en slapphänt syn på exempelvis omskärelse av småbarn. Det borde istället vara en liberal paradfråga! Ta frågan innan SD, eller V, gör det! (Både SD och V har varit inne på det spåret men inte gått över bron på allvar, bara doppat tårna i vattnet och fegat ur). Inte heller andra partier ser frågan som viktigt, trots att barnläkare har sin åsikt klar. Dessutom drabbas allt fler svenska barn av det här barbariet, vilket borde göra frågan viktigare.

* yttrande- och åsiktsfrihet (säger sig självt, eller borde göra); vi vill se pins med Flashback på Mohamssons kavaj. Kanske Voltaire också, han var populär förr och alla svenska skolbarn fick lära sig vilken ädel man det var, och hur viktigt yttrandefrihet var även för stolliga åsikter.

* rättssäkerhet - inte bara för brottslingar utan även för offer

* parlamentarism - mer makt till folkvalda, mindre makt till lobbyister, företag, Brüssel (EU är på väg att sänka liberalismen pga svårartad laissez-faire politik på många områden och byråkratiskt fingrande i andra frågor; släpp EU som våt dröm och försök se realistiskt på spektaklet.

* Inför Upplysningen; kan tyckas några hundra år för sent, men mer vetenskap inom politiken tack. Och då menar jag inte mer expertstyre, utan att rent vansinne ska begränsas - även om det är svårt. Kanske är det enklare att börja i skolan, som bör motverka vidskepelse och annat trams.

* Stoppa icke-demokratiska länders ägande i Sverige, i synnerhet infrastruktur och naturtillgångar men egentligen även företag. Och ska svenska företag investera i anti-liberala icke-demokratier? Kanske köpa från sådana, eventuellt, men lägga tillverkning, forskning där?

Nej, nu tar jag en kopp kaffe på det här, inte lönt att fortsätta även om det är lätt.
Klokt inlägg!!
Citera
2025-10-10, 21:36
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Människosyn, värdegrund, historia har vi hört sedan länge. Men vad är det som Simona et consortes tror ska hända om SD tar plats i regeringen? Raslagar, koncentrationsläger? Har aldrig hört en journalist ställa den frågan.
Det är väl att liberalism och Nazism är i stark kontrast gentemot varandra.
Citera
2025-10-10, 21:37
Medlem
Europes avatar
Liberalerna i Stockholm anser att SD är efterblivna lantisar utan kulturell förfining. ”De beter sig inte”, som Mohamsson formulerade det. Det handlar helt enkelt om klassföraktet som storstadens medelklass hyser mot arbetarklassen. De ser framför sig hur sverigedemokrater tränger sig in i finsalongen och klampar med sina leriga gummistövlar på den äkta persiska mattan.

Jan Jönsson vaknar varje natt med ett ryck av sin återkommande mardröm där han måste träffa en sverigedemokrat som dänger en back bira på mahognybordet och frågar Jönsson om han gilla Eddie Meduza.
Senast redigerad av Europe 2025-10-10 kl. 21:59.
Citera
2025-10-10, 21:45
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Ja, vad kan Liberalerna skrämmas av hos det konservativa partiet SD?

Liberalerna och SD är varandras absoluta motpoler. Det ena vill ha ett så individualistiskt samhälle som möjligt, det andra vill ha ett så kollektivistiskt samhälle som möjligt.
Fast 'liberalerna' vill styra vad vi äter och dricker, och när, vad vi tycker och känner, och hur vi är.
För att vara individualistiska är L precis som kollektivistiska man kan tänka sig från socialliberaler, dvs sossar-light.
Får jag röka gräs?
får jag ta ett glas vin när och var jag vill?
Får jag dansa på krogen utan tillstånd?
Får jag sälja öl eller vin i min affär?
Får jag leva mitt liv i fred utan att störa andra?
Får jag ha min restaurang öppen när jag vill?

L förtjänar att dö, och jag hoppas de gör det. Ala andra partier är ju redan åtskilliga nyanser av rött, vi behöver inte ännu fler prussiluskor.
Och Ryanaris VD hade rätt när han kallade Birgitta Ohlsson 'boring Birgitta' för att hon inte gillade en kalender med vackra tjejer. L har inte ändrats sedan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in