2005-08-05, 00:54
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hERETIC
Så har, enligt Jerusalem Post, Knesset nyligen röstat igenom en lag, där du om du i exempelvis Sverige, uttalat tvivel eller förnekat förintelsen, kan begäras att bli uttlämnad till Israel och åtalas.

Håhå jaja, vilka tokerier.

Den lagen borde isåfall innebära att det är förbjudet att förneka förintelsen i Sverige även om åtalet isåfall inte sker i Sverige? Nu vet jag inte hur pass vanligt det är med förintelseförnekare, men det borde bli ganska många att åtala isåfall? Och vad skulle inte det kosta? Känns som ett ganska gravt slöseri med pengar.
Citera
2005-08-05, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Den lagen borde isåfall innebära att det är förbjudet att förneka förintelsen i Sverige även om åtalet isåfall inte sker i Sverige? Nu vet jag inte hur pass vanligt det är med förintelseförnekare, men det borde bli ganska många att åtala isåfall? Och vad skulle inte det kosta? Känns som ett ganska gravt slöseri med pengar.

Det är naturligvis inte möjligt att genomföra detta.

Sedan står ju det ju också:

Citat:
It is likely to serve as a deterrence against Holocaust-deniers visiting Israel, although the possibility of countries consenting to extradition on the offense is unlikely.
Citera
2005-08-05, 03:12
Medlem
Apropos Dan Berner. Jag har alltid undrat vad som hände med denne "klipske" välrakade unge man. Den svenska förnekelsens ärkeprins. Nu vet jag. Det var en simpel mördare som stod och höll tal i Umeå.

Citat:
För nio år sen knivhöggs den 59-årige svenskläraren Åke Sterner till döds i sin lägenhet på Hornsgatan i Stockholm. Efterlyst tog upp fallet flera gånger men förblev ouppklarat – tills i morse. Nazisten Dan Berner erkände i Stockholms tingsrätt att det var han som knivhögg Åke Sterner.

Åke Sterner knivhöggs till döds i sin lägenhet för nio år sedan.
Efterlyst tog första gången upp mordet på Åke Sterner i september 1994. Det kom flera tips men utredningen ledde inte någonstans. Men så i höstas fick polisen ett anonymt tips som pekade mot Dan Berner. Polisen började utreda tipset och i måndags greps Berner.

Vid tidpunkten för mordet var Dan Berner 19 år gammal. Drygt tre år senare blev hans rikskänd efter att ha hållit en föreläsning på Umeå Universitet. I föreläsningen hävdade han bland annat att Förintelsen är en lögn fabricerad av den organiserade sionismen.

http://www.efterlyst.tv3.se/index.phtml?program_id=87&season_id=78&start=0&act ion=tidigare_fall&category_id=25&content_id=5921

Nån som vet om Sterner var jude?
Citera
2005-08-05, 04:32
Medlem
Hallós avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Apropos Dan Berner. Jag har alltid undrat vad som hände med denne "klipske" välrakade unge man. Den svenska förnekelsens ärkeprins. Nu vet jag. Det var en simpel mördare som stod och höll tal i Umeå.

Nån som vet om Sterner var jude?

Vadå var han tog vägen? Reste bakåt i tiden menar du? Jag är medveten om att Dan Berner ska ha begått något mord, men inte ska väl hans tankar förbjudas eller hans rätt att uttrycka sig för det? Jag tror inte heller att Dan skulle vara en så simpel och enkelspårig rasist att han skulle ha bragt någon om livet pga ras/kultur/religion, om nu Sterner ska ha varit jude. Tycker han verkar vara väldigt intelligent och inte minst modig som vågar ställa upp och berätta utan att någon "domare" med grisflin ska avbryta meningar och fylla i med diverse dumheter för att få personen att framstå som en dåre som publiken ska få håna. Sjukt värre också att Matti fick en dom, men det är ju också ganska sällsynt att de låter meningsmotståndare få komma till tals på så offentliga tillställningar som ett universitet. Speciellt om sådana känsliga grejor som revisionism. Men visst, låt dem förbjuda att man råkar ha en hjärna och vill undersöka saker som tabubelagda/för heliga/för självklara till att käfta emot. OBS! De demokratiska goda krafterna Anti Fascistisk Aktion var inte sena med att attackera Dan Berners blinde fars lägenhet för det hemska brottet vars son ska ha begått på universitetet.
Citera
2005-08-05, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halló
Jag tror inte heller att Dan skulle vara en så simpel och enkelspårig rasist att han skulle ha bragt någon om livet pga ras/kultur/religion, om nu Sterner ska ha varit jude.

Motiv kan vi bara spekulera om, men du tror inte många skulle haja till om offret var en jude med tanke på att han tydligt klargör vem som är herrerasen?
Men varför skulle inte detta också kunna förnekas? Berner förklarade att judar behandlades bra och rättvist i Nazityskland.
Sedan att han använder sig av Fred Leutcher och John Ball som tekniska läromästare och återkommer gång på gång till Radio Islam (notoriska judehatare) säger det mesta om materialet han hade att framföra.
Citera
2005-08-05, 08:54
Moderator
Ruskigbusss avatar
Åter till topic
/Mod
Citera
2005-08-05, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halló
Vadå var han tog vägen? Reste bakåt i tiden menar du? Jag är medveten om att Dan Berner ska ha begått något mord, men inte ska väl hans tankar förbjudas eller hans rätt att uttrycka sig för det? Jag tror inte heller att Dan skulle vara en så simpel och enkelspårig rasist att han skulle ha bragt någon om livet pga ras/kultur/religion, om nu Sterner ska ha varit jude. Tycker han verkar vara väldigt intelligent och inte minst modig som vågar ställa upp och berätta utan att någon "domare" med grisflin ska avbryta meningar och fylla i med diverse dumheter för att få personen att framstå som en dåre som publiken ska få håna. Sjukt värre också att Matti fick en dom, men det är ju också ganska sällsynt att de låter meningsmotståndare få komma till tals på så offentliga tillställningar som ett universitet. Speciellt om sådana känsliga grejor som revisionism. Men visst, låt dem förbjuda att man råkar ha en hjärna och vill undersöka saker som tabubelagda/för heliga/för självklara till att käfta emot. OBS! De demokratiska goda krafterna Anti Fascistisk Aktion var inte sena med att attackera Dan Berners blinde fars lägenhet för det hemska brottet vars son ska ha begått på universitetet.
Som jag påvisade i ett tidigare inlägg så är det i Sverige högt i taket när det gäller att förneka judemassakrerna. Tingsrätten fällde inte heller Dan Berner för detta utan för hans grova rasistiska uttlanden, men hovrätten ansåg att även påståendena om att Förintelsen skulle vara en judisk eller sionistisk konspiration föll inom lagrummet. Sådana påståeden måste ju givetvis
vara nedsättande för den berörda folkgruppen, speciellt för de överlevande i Förintelsen.

I övrigt säger vad som sedan framkommit om Berner - och det finns ju fler exempel på mord- och misshandelsdomar mot nazister, i vars lära ju ingår att förneka Förintelsen - att ingen någorlunda vettig människa hyser sådana tankar!
Citera
2005-08-05, 12:11
Moderator
Ruskigbusss avatar
quark - inlägg raderat - off topic.
(Nej, det duger inte med en mening på slutet som är "on topic".)

Quark får också en tillsägelse.
/Mod
Citera
2005-08-05, 14:10
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krosson
---
I övrigt säger vad som sedan framkommit om Berner - och det finns ju fler exempel på mord- och misshandelsdomar mot nazister, i vars lära ju ingår att förneka Förintelsen - att ingen någorlunda vettig människa hyser sådana tankar!

Ett grumligt och dumt resonemang. Man behöver givetvis inte vara "nazist" för att man tvivlar på den befängda och historieförnekande myten om "Förintelsen". Och eftersom de allra flesta som döms för våldsbrott garanterat fullt och fast tror på överhetens indoktrinering om "gaskammare" saknar Berners eventuella tidigare lagöverträdelser helt relevans för frågan om även han bör åtnjuta yttrandefrihet eller inte.

Det intressanta är alltså att du tycks vilja kriminalisera minsta ifrågasättande
av Shoahmyten...Eller vad har du för uppfattning i frågan, vill du att EU-kommissionens och Europas rabbiners lobbande för "den tyska modellen" ska realiseras som lag även i Sverige så snart som möjligt, så att diskussioner som denna på FB omöjliggörs?
Citera
2025-04-25, 16:53
Medlem
Regeringen har fattat beslut om en lagrådsremiss där det föreslås ändringar i bestämmelserna om hets mot folkgrupp. Genom förslagen förtydligas att det är brottsligt att under vissa förutsättningar förneka exempelvis Förintelsen.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/02/kriminalisering-av-fornekande-av-forintelsen-och-av-vissa-andra-allvarliga-brott/
Citera
2025-05-14, 01:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Regeringen har fattat beslut om en lagrådsremiss där det föreslås ändringar i bestämmelserna om hets mot folkgrupp. Genom förslagen förtydligas att det är brottsligt att under vissa förutsättningar förneka exempelvis Förintelsen.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/02/kriminalisering-av-fornekande-av-forintelsen-och-av-vissa-andra-allvarliga-brott/

Varför bumpar du upp en 20 år gammal tråd för?
Citera
2025-10-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz

Lagen har redan införts 1 juli 2024.
(Galet att jag har totalt missat att man redan införts en sådan lag. Följde debatten men sedan uppmärksammades inte att lagen röstades igenom i media iprincip)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in