2025-10-07, 12:51
Medlem
Jag vill klaga på att moderator Meiji. Först stängde han (FB) Tobias Andersson (SD): Kostråd feminiserar män och får dem att rösta vänster och hänvisade till samlingstråden om Tobias Andersson. Problemet med samlingstrådar är välkända: (FB) Stora samlingstrådar dödar diskussionerna på Flashback. Admin själv har instämt i kritiken:
Jag anser att det förvisso även finns samlingstrådar som fyller en funktion, men i de flesta fallen motverkar de sitt syfte. Samlingstrådarna är ett enkelt sätt att döda debatten och göra diskussionen mindre levande.

(FB) Stora samlingstrådar dödar diskussionerna på Flashback
Tråden jag startade handlade inte om Tobias Andersson utan om en specifik anmärkningsvärd anklagelse han riktat mot de som sätter kostråd. Det är alltså en helt ny frågeställning. Många trådar i Politik: inrikes följer samma mönster, diskussion om ett intressant uttalande eller påstående från en viss politiker:

Praxis är alltså att anmärkningsvärda uttalanden från politiker räknas som politik.

Efter en fruktlös diskussion öppnar Meiji tråden men flyttar den till forumet Medicin och hälsa. Men det är ju de politiska och inte de medicinska aspekterna av uttalandet som ska diskuteras. Politik är off-topic i Medicin och hälsa. Om det stämmer att myndigheter i decennier rekommenderat minskad köttkonsumtion för att få fler att rösta vänster så är det en skandal utan dess like. IB-affären bleknar i jämförelse. Ska jag starta en ny tråd i Politik: inrikes så att både de politiska och medicinska aspekterna av Anderssons påstående får varsin tråd?

Meiji har slutat svara på mejl därav den här klagotråden. PM kommer i nästa inlägg.
Citera
2025-10-07, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Bäste EttTillKonto2

Din tråd är öppnad och skickad till det forum, som är relevant för det du vill diskutera.

(FB) Tobias Andersson (SD): Kostråd feminiserar män och får dem att rösta vänster

MVH

Meiji/Moderator

Citat:
Citat:
Citat:
Hej Meiji,

Jag är inte nöjd med att du stängde tråden. Uttalandet är nämligen tillräckligt intressant för att få diskuteras i en egen tråd. Praxis i underforumet är inte att allt som har med en viss politiker att göra slås ihop till en tråd.

Bäste EttTillKonto2

Det är väl inte innehållet i uttalandet som sådant, som du vill diskutera - utan hur Tobias Andersson framstår? Föreslår att du postar om din trådstart som ett inlägg i den befintliga tråden och tar diskussionen om Tobias Andersson i tråden om Tobias Andersson.

Hade jag velat diskutera hur Andersson framstår hade jag väl skrivit det?! Rubriken löd "Kostråd feminiserar män och får dem att rösta vänster" och frågeställningarna löd "Är Tobbe något på spåren här?" och "Hur kommer det sig att ingen annan kommit på det här tidigare?" Det är alltså påståendet i sig som ska diskuteras.

Kan du vänligen återställa tråden? Och om du inte tänker göra det kan du vänligen så att jag direkt kan skapa en klagotråd?

Fast tråden har tydlig politisk förankring. Är tanken att kostråd feminiserar män utbredd bland Sverigedemokraterna? Har partiet någon officiell hållning i frågan? Har Andersson rätt och har kostråd i årtionden satts i syfte att feminisera män och få dem att rösta vänster är det en skandal utan dess like.

Även medier som skrivit om Anderssons uttalande taggat det som politik: https://omni.se/sd-ledamot-mindre-kott-far-folk-att-rosta-vanster/a/zAdOXw https://www.etc.se/klimat-miljo/sd-ledamot-minskat-koettaetande-feminiserar-maen-och-faar-folk-att-roesta-vaenster Jag förstår inte alls hur Meiji kan tro att ämnet inte är politiskt.
Citera
2025-10-07, 13:05
Medlem
buddy99s avatar
Sverige är världens mest feminiserade land,nog är väl det politik.
Citera
2025-10-07, 13:59
Medlem
spyder123s avatar
Ja, här har Meiji fel
Citera
2025-10-07, 14:32
Moderator
Meijis avatar
1. TS startade tråden "Tobias Andersson (SD): Kostråd feminiserar män och får dem att rösta vänster" i huvudforumet "Politik: inrikes".

Trådar om enskilda politiker ska INTE startas i huvudforumet; trådar om enskilda politiker ska startas im underforumet "Politiker".

2. Tråden flyttades till underforumet "Politiker" och diskussionen hänvisades till tråden "Tobias Andersson (SD)".

3. TS framför i PM, att han inte vill diskutera Tobias Andersson. TS skriver:
"Hade jag velat diskutera hur Andersson framstår hade jag väl skrivit det?! Rubriken löd "Kostråd feminiserar män och får dem att rösta vänster" och frågeställningarna löd "Är Tobbe något på spåren här?" och "Hur kommer det sig att ingen annan kommit på det här tidigare?" Det är alltså påståendet i sig som ska diskuteras."

4. Tråden skickades därför till "Medicin och hälsa" för en diskussion om minskad köttkonsumtion leder till "ökad mängd östrogen som i sin tur [gör] män mindre självständiga".

5. TS framför därefter i PM, att han önskar att tråden ska diskutera:

Är tanken att kostråd feminiserar män utbredd bland Sverigedemokraterna? Har partiet någon officiell hållning i frågan?

Detta PM inkom vid tiotiden igår kväll och jag har inte hunnit besvara det.

Enklast är väl att TS startar om tråden med den nya frågeställningen i underforumet: "Partier och partipolitik".
Citera
2025-10-07, 15:27
Medlem
Citat:
Enklast är väl att TS startar om tråden med den nya frågeställningen i underforumet: "Partier och partipolitik".

Min erfarenhet är att moderatorer blir jättearga när man startar nya nästan identiska trådar om samma sak. Det ses som regeltrots. Men visst, jag kan starta en ny tråd i rätt underforum med i princip samma innehåll.
Citera
2025-10-07, 16:39
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Min erfarenhet är att moderatorer blir jättearga när man startar nya nästan identiska trådar om samma sak. Det ses som regeltrots. Men visst, jag kan starta en ny tråd i rätt underforum med i princip samma innehåll.

Du kan väl formulera din nya tråd och vända dig till en moderator i den forumdel du tänkt posta tråden och fråga moderatorn om hur hen ser på det.
Citera
2025-10-07, 16:43
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:

Här kan du fråga om var du ska placera tråd:

(FB) Undrar du var du ska placera din tråd? FRÅGA HÄR ◄◄◄
Citera
2025-10-07, 20:29
Moderator
Carlboms avatar
Rubrik ändrad.

Tidigare: SD-politiker: "Kostråd feminiserar män, får dem att rösta vänster" är inrikespolitik

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in