2025-10-07, 11:09
Medlem
1FFs avatar
Ms har nu blockerat ALLA möjligheter till att skapa ett lokalt konto under en installation: https://www.windowslatest.com/2025/10/07/microsoft-confirms-windows-11-to-require-microsoft-account-internet-during-oobe-tested/

Motivet ska vara att - “device is not fully configured for use”, utan ett Ms-konto. Men inget sägs i detalj om varför.

Men det går att i efterhand byta till ett lokalt för permanent användning.
Citera
2025-10-07, 11:53
Medlem
Bara att skapa en tillfällig epostadress med tex AdGuard eller Internxt.
Citera
2025-10-07, 12:06
Medlem
Hrass avatar
Märkte detta när jag återinstallerade W10
Kontonamnet som används för hemkatalog osv. blir dessutom satt efter vad ens Microsoftkonto heter. Måste logga in, skapa nytt lokalt administratörskonto, logga in på det, ta bort Microsoftkontot.

Ytterligare idiotier:
- Det går att välja "PIN-kod" som fullgott alternativ till lösenord.
- Om man skapar ett nytt lokalt konto via kontrollpanelen måste man fylla i samtliga lösenordsledtrådar. Det går bara att använda deras förvalda, som är på nivån "5 sekunder att kolla upp på Facebook eller Hitta.se" (om man är dum och fyller i sanningsenligt). Det går att sudda i efterhand om man loggar in på kontot.

Citera
2025-10-07, 12:43
Medlem
DragforADHDs avatar
tycker lokalt konto är bättre
Citera
2025-10-07, 13:22
Medlem
ruskinarmss avatar
Det går att komma ifrån. Du pratar i nattmössan.
Citera
2025-10-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Kontonamnet som används för hemkatalog osv. blir dessutom satt efter vad ens Microsoftkonto heter. Måste logga in, skapa nytt lokalt administratörskonto, logga in på det, ta bort Microsoftkontot.

Ytterligare idiotier:
- Om man skapar ett nytt lokalt konto via kontrollpanelen måste man fylla i samtliga lösenordsledtrådar. Det går bara att använda deras förvalda, som är på nivån "5 sekunder att kolla upp på Facebook eller Hitta.se" (om man är dum och fyller i sanningsenligt). Det går att sudda i efterhand om man loggar in på kontot.

Pinkod är bra, många är så korkade att dom har samma lösen till det kontot + mail mm
Citera
2025-10-07, 14:51
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Ytterligare idiotier:

"Om man skapar ett nytt lokalt konto via kontrollpanelen måste man fylla i samtliga lösenordsledtrådar. Det går bara att använda deras förvalda, som är på nivån "5 sekunder att kolla upp på Facebook eller Hitta.se" (om man är dum och fyller i sanningsenligt). Det går att sudda i efterhand om man loggar in på kontot."

Det räcker med att du byter lösenord så försvinner dessa svar på frågorna!
Citera
2025-10-07, 14:52
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Pinkod är bra, många är så korkade att dom har samma lösen till det kontot + mail mm

Ehhh... Microsoft kontot ÄR ett MAIL-konto! Så därför har det alltid samma lösenord...

Däremot skall man aldrig ha samma lösenord till flera konton, mail eller andra!
Citera
2025-10-07, 15:52
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Mm, då uppmuntrar man folk att ta sin PIN till telefonen, BankID, eller betalkort istället...
PIN är en fullständigt idiotisk förenkling när du har ett tangentbord framför dig.

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
"Om man skapar ett nytt lokalt konto via kontrollpanelen måste man fylla i samtliga lösenordsledtrådar. Det går bara att använda deras förvalda, som är på nivån "5 sekunder att kolla upp på Facebook eller Hitta.se" (om man är dum och fyller i sanningsenligt). Det går att sudda i efterhand om man loggar in på kontot."

Det räcker med att du byter lösenord så försvinner dessa svar på frågorna!
Ja, det gör jag direkt. Onödigt steg, och ingen information jag vill mata in på en internetansluten dator.
Citera
2025-10-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Ehhh... Microsoft kontot ÄR ett MAIL-konto! Så därför har det alltid samma lösenord...

Däremot skall man aldrig ha samma lösenord till flera konton, mail eller andra!

Det är lösenordet till ett mailkonto
Det behöver samtidigt inte vara samma konto du använder till något

m$ kontot sköter dina uppdateringar av windows
Du loggar in på ditt konto med din pinkod, inte samma konto som du använder.

Citat:
Mm, då uppmuntrar man folk att ta sin PIN till telefonen, BankID, eller betalkort istället...
PIN är en fullständigt idiotisk förenkling när du har ett tangentbord framför dig.

Ja, det gör jag direkt. Onödigt steg, och ingen information jag vill mata in på en internetansluten dator.

Precis. Absolut men är man dum nog att ha samma pin till olika saker får man skylla sig själv
Citera
2025-10-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ms har nu blockerat ALLA möjligheter till att skapa ett lokalt konto under en installation: https://www.windowslatest.com/2025/10/07/microsoft-confirms-windows-11-to-require-microsoft-account-internet-during-oobe-tested/

Motivet ska vara att - “device is not fully configured for use”, utan ett Ms-konto. Men inget sägs i detalj om varför.

Men det går att i efterhand byta till ett lokalt för permanent användning.
Nej då, jag gjorde en nyinstallation ikväll med 25H2 och bypassade det.
När installationen stannar på att du behöver nätverk, tryck på Shift+F10, en cmdprompt kommer upp, skriv där OOBE\BYPASSNRO och enter.
Citera
2025-10-08, 22:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Nej då, jag gjorde en nyinstallation ikväll med 25H2 och bypassade det.
När installationen stannar på att du behöver nätverk, tryck på Shift+F10, en cmdprompt kommer upp, skriv där OOBE\BYPASSNRO och enter.

Nätet är fullt av siter som har testat detta, och det var spärrat för dem. Att det inte är så för alla, ännu, är rimligt, men, det är Ms uttalade intention att nu stoppa detta förbigående fullständigt så det bör bara vara en tidsfråga innan det till fullo är det.
Senast redigerad av 1FF 2025-10-08 kl. 22:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in