2025-10-07, 09:39
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
Fruktansvärd situation du hamnat i. Min erfarenhet baseras på det jag sett från nära håll:
-max 3 månaders sjukskrivning åt gången

-intyget måste visa på vilka arbetssysslor som ej kan utföras pga sjukdom och varför. Det är där fokus ska vara.

-vilken behandling sker? Nya mediciner?
Sjukgymnastik? Detta ska in i läkarintyget och ändras om sjukskrivningen är längre då behandlingen antagligen förändras.

-kolla vilken kod som läkaren angett och såklart att alla dina sjukdomar ska med i intyget inte bara en då du är multisjuka. Läs på vad koden avser, googla eller ta hjälp av en ai som Grok tex
Och såklart, har du flera behandlande läkare får du ta med flera intyg ex från onkologen.

-kontakta din vårdcentral och be om en vårdsamornare

-du behöver öppna upp dig mot de krav Fk säger du ska göra, säga Ja till att ha annat typ av arbete även fastän du inte känner du vill för du måste möta systemets krav även fast man tycker att det är crazy för de är bundna till lagar som många innan klokt skrivit men frågan är om du vill lägga ner din firma annars är väl en lösning att någon "köper" den av dig och du blir anställd eller är du enskild firma och inte ab?

-Sgi din sjukdomsgrundande inkomst den måste du kolla in och skydda, superviktigt. Den kan de dvs fk med hjälp av deklarationer bedömma.
Just SGI är ju roligt för det spelar ingen roll i vad jag tjänar på 50% utan det är timmarna som dom vill åt.
Jag har bra SGI om man ser till senaste resultaten men dom mäter fem år tillbaka och då har jag haft två jobb 100% anställning samt firman på sparlåga fick endast tillgodose i min inkomst från firman ej från anställningen, med motivationen "vi jobbar inte så och du är ju inte anställd där nu. (slutade 2022 i augusti)
Tanken har slagit mig att skriva över den på någon då jag har invensterat stort i den då jag var anstäld.
Citera
2025-10-07, 10:03
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Nu är det ju så här att vi har en höger regering. Och man får bara vara sjukskriven i max 180 dagar eller något sådant. Dom har aktivt arbetat för att försämra detta.

Nyligen fick dom igenom en lag som innebär att läkare ska polisanmälas om dom inte skriver läkarintyg som passar/stämmer med vad Försäkringskassan tycker. Ännu ett steg i deras plan att nedmontera välfärden och att bygga ett kontroll samhälle.

På toppen av det, har du cancer sjuka som tvingas ut arbeta. Vi hade en man på vårat jobb förra året. Som var riktigt sjuk och åt medicin. Det var fan inte kul se när han tvingades att ta pauser för att han hade så ont i sina njurar.

Men i Tidös värld är vi alla friska nog för att arbeta Du kan välja att rösta bort denna regering i nästa val. Jag säger inte att sossarna är guds bästa barn alltid, med dom bästa förslagen själva. Men dom vill i alla fall inte nedmontera någon välfärd och göra det ännu sämre för vanligt folk.

För dom är du inte värd skiten under deras sko. Du tillhör samma grupp som arbetslösa och låginkomsttagare och folk med vanliga jobb. Du är skräp. Du får inte höra, hur du "arbetar hårt" lite som duktiga idioter. Jag skrattar lite när jag hör Tidö politikerna säga detta. Ungefär som vi befinner oss i ett arbetsläger. Sjukt.
Nu kan vi nog inte skylla detta på denna regering detta kom att ändras i omgångar (regelverket i sjukförsäkringen "övervägande skäl") RIR 2024:14med stöd av regeländringen i mars 2021.
så det är inget nytt påfund men det tolkas olika beroende på handledarens förmåga att tolka dom olika intygen.
Citera
2025-10-07, 10:33
Medlem
Mycket hänger väl på vilken handläggare som du får, min syster som inte vill jobba har lyckats att vara sjukskriven i runt 8 år pga ”depression” och hennes handläggare tycker så synd om henne.

En gammal kollega har fått samma cancer som min mor hade och han kommer att dö inom några år pga denna. Han skall ut och jobba trots att hans skelett kommer att vittra sönder och han mår skit av cellgifterna.

Cancersjuka skall tydligen jobba tills de är döda medans simulanterna får gå hemma och lyfta bidrag.

Får se vad Fkassan säger när jag behöver sjukskriva mig pga min cancerbehandling, läkaren ville att jag skulle isolera mig men just nu jobbar jag på men börjar må skit av tabletterna som jag får.
Citera
2025-10-07, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Nu kan vi nog inte skylla detta på denna regering detta kom att ändras i omgångar (regelverket i sjukförsäkringen "övervägande skäl") RIR 2024:14med stöd av regeländringen i mars 2021.
så det är inget nytt påfund men det tolkas olika beroende på handledarens förmåga att tolka dom olika intygen.

Kan va FKs medicinska rådgivare som bedömer i ditt fall, men de förblir anonyma i beslutet.
Senast redigerad av Deballerur 2025-10-07 kl. 10:36.
Citera
2025-10-07, 10:39
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Citat:
Ja som rubriken lyder så har FK helt sonika beslutat att inte ge ersdättning trots att jag har läkarintyg
Dom menar att jag ska byta karriär och ta ett enklare jobb som HR eller annat kontorsjonbb. mm.
Läkarintyget sträcker sig till nästa år

Tilläggas ska att jag behöver troligen läsa in och utbilda mig för att kunna byta jobb.
Är en man i 60 års åldern med 50% sjukskrivning pga hjärtsvikt samt förstorad kropspulsåder, har även blodcanser samt 8 kotkomressioner. blev 9 cm kortare i samma veva.
Har nyss haft Sadelebolus samt lungemboli efter cellgiftbehandling.
Någon som harerfarenhet av det med FK?

Har upplevt samma sak, överklagat, anlitat advokat. Men inte fick jag rätt till det som jag trodde var mitt skydd i vårt rättssystem. Pga flertal operationer, nya läkarintyg m.m Det tog enormt på mitt psyke att hamna i detta. Jag anser mig misshandlad av samhället. Det var samma resonemang, sök nytt arbete.
Citera
2025-10-07, 11:37
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Mycket hänger väl på vilken handläggare som du får, min syster som inte vill jobba har lyckats att vara sjukskriven i runt 8 år pga ”depression” och hennes handläggare tycker så synd om henne.

En gammal kollega har fått samma cancer som min mor hade och han kommer att dö inom några år pga denna. Han skall ut och jobba trots att hans skelett kommer att vittra sönder och han mår skit av cellgifterna.

Cancersjuka skall tydligen jobba tills de är döda medans simulanterna får gå hemma och lyfta bidrag.

Får se vad Fkassan säger när jag behöver sjukskriva mig pga min cancerbehandling, läkaren ville att jag skulle isolera mig men just nu jobbar jag på men börjar må skit av tabletterna som jag får.
Ja man mår dåligt och det sätter sig i huvudet. bara att släppa allt och försöka låta läkarna styra.
Dom laddar från tårna med mesta möjliga cellgifter och kortison och det mår man dåligt av. jag tappade 18 nkg på 14 dagar och 17 på tre veckor i andra omgången sista resan innan stammcelsbytet mins jag knappt.
Bytet var betydligt värre än cellgifterna för jag var risig som fasen i 12-13 dygn innan jag fick behålla något allt kom upp o ut
Det låter som Myelom han har det är det jag har, men lever på övertid nu.

Lycka till med behandligen.
Citera
2025-10-07, 11:39
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ying-CreUyang
Har upplevt samma sak, överklagat, anlitat advokat. Men inte fick jag rätt till det som jag trodde var mitt skydd i vårt rättssystem. Pga flertal operationer, nya läkarintyg m.m Det tog enormt på mitt psyke att hamna i detta. Jag anser mig misshandlad av samhället. Det var samma resonemang, sök nytt arbete.

Att ha rätt är ju inte samma sak som att få rätt, det har man märkt nu.
Citera
2025-10-07, 14:25
Medlem
CyberIngmars avatar
Otrevlig situation du befinner dig i. Jag funderar på om du har ansökt om sjukersättning (förtidspension)? Det låter som att det skulle passa bättre för din svåra situation.

Jag såg att du redan fått frågan, men vill bara förtydliga att sjukskrivning (sjukpenning) och sjukersättning (förtidspension) är två helt olika saker. Sjukskrivning är tillfällig, medan sjukersättning gäller om arbetsförmågan är varaktigt nedsatt.
Senast redigerad av CyberIngmar 2025-10-07 kl. 14:30.
Citera
2025-10-07, 14:31
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Citat:

Det känns som att män blir hårdare bedömda än kvinnor av FK vid sjukdom? Kan det bero en inbyggd könsdiskriminering?

Om en man och en kvinna är lika sjuka så blir kvinnan oftare sjukskriven har jag läst.
Citera
2025-10-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ja som rubriken lyder så har FK helt sonika beslutat att inte ge ersdättning trots att jag har läkarintyg
Dom menar att jag ska byta karriär och ta ett enklare jobb som HR eller annat kontorsjonbb. mm.
Läkarintyget sträcker sig till nästa år

Tilläggas ska att jag behöver troligen läsa in och utbilda mig för att kunna byta jobb.
Är en man i 60 års åldern med 50% sjukskrivning pga hjärtsvikt samt förstorad kropspulsåder, har även blodcanser samt 8 kotkomressioner. blev 9 cm kortare i samma veva.
Har nyss haft Sadelebolus samt lungemboli efter cellgiftbehandling.
Någon som harerfarenhet av det med FK?

Det verkar som dom har bestämt sig för att nobba alla just nu. Jag hade en allvarlig skada i foten och läkarintyg från både ortoped och VC men det hjälpt inte. Dom ser inte till vad man har för utbildning utan bara om man kan göra något jobb överhuvudtaget och då ska man inte vara sjukskriven enligt dom
Citera
2025-10-07, 16:02
Medlem
Citat:
tackar för svar läkarintyget är bra skrivet men det verkar vara för lång sjukskrivning. den spänner över 365 dagar,

Jag vet inte men ska tala m läkarna i veckan
Ja, det är nog för lång period för FK:s formalia. Kanske ett nytt intyg där i stort sett bara tidsperioden kortats skulle funka? Hoppas verkligen FK slutar sätta sig på tvären, man behöver lugn och ro vid hälsoproblem.
Citera
2025-10-07, 16:02
Medlem
Findusofelixs avatar
Det som är svårt med FK är att dom vill ha en viss sorts intyg, och många läkare tenderar att skriva för lite eller om fel saker i sina intyg.
En läkare ska berätta varför en patient inte kan göra vissa saker, hur det hänger ihop med viss skada eller sjukdom, men inte alltid är det så konkret förklarat i intyget.

På denna sida förklarar Marie-Louise Aikens vad och varför vissa saker bör finnas med i intyg om sjukskrivning och vad FK ofta klankar ner på, kan vara värt att läsa och se om det stämmer för dig eller inte?
https://marie-louise-aijkens.se/

Har själv råkat ut för att vara sjukskriven av läkare men nekad sjukpenning av FK, och det är inget höjdarläge, för det slår på den som redan är svag och har svårt att försvara sig.
Så jag hoppas och önskar att du får igenom sjukpenning på den grad läkaren anser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in