2025-10-06, 21:46
Medlem
I slutet på sommaren gick min svåger bort efter att varit sjuk en tid. Det började med extrem trötthet och att det kom ut blod med bajset. Det visade sig snart att han drabbats av cancer i tarmarna.

Under sjukdomstiden vårdades min svåger till stor del hemma men var emellanåt inlagd på sjukhus. Sjukdomen gjorde honom avmagrad och insjunken.

Tidigare i livet har min svåger alltid varit tjock och skäggig. Men sista tiden var han alltså magerlagd och len om kinderna (han tappade hår efter cellgiftsbehandlingen).

På begravingsfikat höll jag ett tal till minne av min svåger. I talet adresserade jag detta genom skoja om att det bästa med svågerns cancer var att han blev av med den tjocka magen och sitt ovårdade skägg och sade att min syster äntligen fått den prins hon alltid drömt om men aldrig förtjänat.

Jag drog lite andra vitsar också. Tänkte att det skulle lätta upp den sorgesamma stämningen.

Problemet är nu att min syster vägrar prata med mig. Hon svarar inte på mina samtal eller sms. Jag har fått meddelat till mig via min systerdotter att det är mitt tal på svågerns begravning som gjort henne upprörd.

Får man inte skoja lite på begravningar?
Citera
2025-10-06, 21:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
I slutet på sommaren gick min svåger bort efter att varit sjuk en tid. Det började med extrem trötthet och att det kom ut blod med bajset. Det visade sig snart att han drabbats av cancer i tarmarna.

Under sjukdomstiden vårdades min svåger till stor del hemma men var emellanåt inlagd på sjukhus. Sjukdomen gjorde honom avmagrad och insjunken.

Tidigare i livet har min svåger alltid varit tjock och skäggig. Men sista tiden var han alltså magerlagd och len om kinderna (han tappade hår efter cellgiftsbehandlingen).

På begravingsfikat höll jag ett tal till minne av min svåger. I talet adresserade jag detta genom skoja om att det bästa med svågerns cancer var att han blev av med den tjocka magen och sitt ovårdade skägg och sade att min syster äntligen fått den prins hon alltid drömt om men aldrig förtjänat.

Jag drog lite andra vitsar också. Tänkte att det skulle lätta upp den sorgesamma stämningen.

Problemet är nu att min syster vägrar prata med mig. Hon svarar inte på mina samtal eller sms. Jag har fått meddelat till mig via min systerdotter att det är mitt tal på svågerns begravning som gjort henne upprörd.

Hoppas detta är en tramstråd.
Om inte , så skönt för din syster att nu vara av med dig, hon kan starta på nytt med ny partner men att samtidigt slippa dig.
Citera
2025-10-06, 21:55
Medlem
Ganonitos avatar
Beror på vad det är för skoj. Att skämta om dödsorsaken på begravningar är kanske inte det mest lyckade.
Citera
2025-10-06, 21:56
Medlem
kalkryggars avatar
Man bör vara väldigt sparsam med skojande i den situationen. Om det ska skojas så brukar det vara begränsat till de absolut närmast sörjande (typ de som sörjer mest).

Den situationen är till för att ha tung stämning och fokus på tårar och att sörja. Att skämta för att lätta upp stämningen är således helt tokigt.

Ska man skämta så ska det vara för att skämta positivt om den avlidna så folket känner igen sig i personens egensinniga egenskaper. Men skämtet måste vara för att belysa hen positivt som sagt.

Men skicka ett meddelande till systern och skriv:

Det var inte min mening att såra dig min kära syster. Vi sörjer på olika sätt och det var mitt sätt att sörja just då. Hör gärna av dig när du känner att du kan förlåta mig.
Citera
2025-10-06, 21:57
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Hade alla de inbjudna varit psykopater så hade det förmodligen lyckats.
Citera
2025-10-06, 22:00
Medlem
Att skämta på begravning kräver en fingertoppskänsla som TS inte verkar besitta.

Bäst är att låta bli. Var en man och erkänn att du gått över gränsen och hoppas att systern accepterar det.
Citera
2025-10-06, 22:01
Medlem
Att hålla tal som innehåller komiska inslag är ju såklart okej om det grundar sig i ett fint minne t.ex.

Att skämta om sjukdomen han dog utav är ju dock lite too soon att dra på en begravning vilket vilken 5 åring som helst förstår.
Citera
2025-10-06, 22:11
Medlem
Jag hade nog förväntat mig lite mer sympatier här på Flashback. Men jag tror er respons hade varit annorlunda om ni kände min syster. Hon kan vara både lite känslig och lättkränkt.
Citera
2025-10-06, 22:18
Medlem
Merwinnas avatar
Nej TS, det där var långt över gränsen (om det nu ens är sant). Dessutom handlade det inte om en gammal människa som gått bort högst väntat, utan det var en tragedi.

Jag har varit på begravningar där talaren berättat lustiga anekdoter om den avlidne, men då har det alltid handlat om personer som dött i mycket hög ålder och utan någon tragik, och berättelsen har alltid varit respektfull och ömsint och tagit fram personens GODA egenskaper. Typ hur h*n inte kunnat låta bli att hjälpa någon behövande, trots massa omak för sig själv. ("Hon skänkte bort beloppet som hon sparat till bröllopet till en fattig patient på sjukstugan där hon arbetade. Sedan hade vi knytkalas på bröllopet i stället - men inget bröllop har varit mer lyckat! Det var så hon var.")

Men det du gjorde, TS, var ju att nedvärdera din svåger för att han varit ovårdad och fet...

Överhuvudtaget ska man vara återhållsam med vad man säger i ett tal, för det finns en stark konvention som säger att ingen får avbryta en talare. Så folk sitter där helt hjälplösa och måste lyssna på kränkningarna... Därför ska tal ALDRIG ta upp något negativt om den man talar om eller till, vare sig det är en anställd som ska avtackas, en 50-årsjubilar eller en avliden.
Citera
2025-10-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej TS, det där var långt över gränsen (om det nu ens är sant). Dessutom handlade det inte om en gammal människa som gått bort högst väntat, utan det var en tragedi.

Jag har varit på begravningar där talaren berättat lustiga anekdoter om den avlidne, men då har det alltid handlat om personer som dött i mycket hög ålder och utan någon tragik, och berättelsen har alltid varit respektfull och ömsint och tagit fram personens GODA egenskaper. Typ hur h*n inte kunnat låta bli att hjälpa någon behövande, trots massa omak för sig själv. ("Hon skänkte bort beloppet som hon sparat till bröllopet till en fattig patient på sjukstugan där hon arbetade. Sedan hade vi knytkalas på bröllopet i stället - men inget bröllop har varit mer lyckat! Det var så hon var.")

Men det du gjorde, TS, var ju att nedvärdera din svåger för att han varit ovårdad och fet...

Överhuvudtaget ska man vara återhållsam med vad man säger i ett tal, för det finns en stark konvention som säger att ingen får avbryta en talare. Så folk sitter där helt hjälplösa och måste lyssna på kränkningarna... Därför ska tal ALDRIG ta upp något negativt om den man talar om eller till, vare sig det är en anställd som ska avtackas, en 50-årsjubilar eller en avliden.

Precis. Det är otrevligt att avbryta en talare. Men ändå blev mitt tal avbrutet innan jag hunnit färdigt. Det borde kanske vara jag som skulle sitta och sura istället för min syster.
Citera
2025-10-06, 22:36
Moderator
VitKallas avatar
Relationer och samlevnad --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2025-10-07, 00:10
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Precis. Det är otrevligt att avbryta en talare. Men ändå blev mitt tal avbrutet innan jag hunnit färdigt. Det borde kanske vara jag som skulle sitta och sura istället för min syster.
Lägg in talet i Chatgpt och fråga vad den tycker.

Du kan också få hjälp att normalisera talet och sedan kan du jämföra båda talen och titta på vad som skiljer dem åt och luska fram vad som gått snett?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in