Citat:
Ursprungligen postat av
Crabbofix
eftersom jag är stockholmare har jag ingen bil, men så vitt jag kan se så slår bilar av motorn när dom stannar till vid ett övergångställe, för att sen starta upp igen sekunden senare.
om denna iaktagelse stämmer, vad tycker ni bilägare om detta?
min känsla är att motorn ska ge fan i att slå av bara för att jag stannar till, detta skapar ju en känsla av ofrihet för föraren, att han inte har komplett kontroll, motorn ska enligt min mening ALLTID vara igång såvida jag inte väljer att stanna helt och hållet för att t ex parkera. även om det bara är för en bråkdel av en sekund så ska det vara upp till mig, föraren, att ha den kompletta kontroll över mitt fordon som innebär att ingenting ska ske automatiskt på detta sätt och därmed ta ifrån mig kontrollen.
Låter mest märkligt att du ens bryr dig när du inte har bil eller kör bil själv…
Det kan absolut upplevas märkligt i början, när motorn plötsligt bara stannar, men man vänjer sig fort och systemen funkar så pass snabbt att med lite tillvänjning (precis som man måste få sig även med annat som kräver planering och samspel bakom ratten etc) så funkar det hela generellt sett galant, och det spar bränsle och minskar utsläppen
Citat:
Ursprungligen postat av
JohannesSnajdare
Hatar den funktionen, stänger av den direkt!!
Den lilla besparing på bränsle det ger äts upp många gånger om av ökat slitage på motor, batterie och startmotor.
Idiotisk "uppfinning" som ingen har bett om.
Hir vet du det…?
Har du några serösa tester eller statistik som styrker det du TROR…?
Citat:
Ursprungligen postat av
qut
Den funktionen är skit, värna miljön=bullshit. Det sliter på startmotorn och batteriet, har du en automatväxlad så sliter det på den att alltid bygga upp moment vid start.... Koppla ur skiten om du frågar mig.
Hir vet du det…?
Har du några serösa tester eller statistik som styrker det du TROR…?
Citat:
Ursprungligen postat av
Trumputin
Det är bajs som mycket annat, som tur är har min bil en knapp man kan ställa in hur man själv vill bilen ska agera.
Så av med motoravstängning, lane assist, hastighetsvarnaren när man överstiger den lagstadgade hastighet som bilen tror det är och allt annat. Typ lane-assist är ju inte så rolig på vintern när det är glashalt och bilen gör en kraftig korrigering för att stanna i körfältet. Och varför ska bilen berätta vilken hastighet det är om den ändå har fel relativt ofta?
Parkeringssensorn fram och bak är väl okej, men den tar lång tid på sig. Parkeringssensorn på sidan varnar alldeles för tidigt att jag är på väg att köra in något på sidan av bilen. Det är ju ingen lastbil jag kör....
Jag kör med alla dessa system aktiva, och det är mycket sällan de gör fel eller stör. Och då de faktiskt kan vara till hjälp och rädda folk från elände och olyckor så är det väl i grunden bara bra…?