2025-10-06, 15:28
Medlem
immenhusens avatar
Hackergruppen Lapsus$ påstår sig ha kommit åt uppgifter från en rad stora internationella företag genom att kompromettera databaser hos Salesforce. Åtminstone påstår de detta, eftersom Salesforce förnekar att något intrång har ägt rum.

Citat:
Den ökända hackargruppen Lapsus$ (även känd som Scattered Spider och Shiny Hunters) påstår sig ha lagt vantarna på en miljard uppgifter från Salesforce-kunder, däribland Ikea, Cisco, Disney, Google, HBO Max, McDonalds och Toyota. Det framgår av en ny utpressningssajt som hackargruppen satt upp, rapporterar Bleeping Computer.

https://computersweden.se/article/4068075/ikea-hangs-ut-pa-utpressningssajt.html

Vet någon av er vilken typ av uppgifter det rör sig om, samt har en länk till deras utpressningssajt? Misstänker att den ligger på Darknet. Och tror ni att man bör vara orolig för sina intjänade poäng på Donken?

/AI
Citera
2025-10-06, 15:30
Medlem
Krigsgrodors avatar
Eftersom dom varit legit varje gång innan så är det allra troligast legit nu med. Nordkorea drar in miljarder på dessa attacker, ändå ska vi prompt tvinga bort kontanter. Okej erat val, dumma jävla horor
Citera
2025-10-06, 15:31
Medlem
knullklassons avatar
Det bör du absolut vara orolig för! Kan tänka mig att McD-poängen är det första som hackergruppen lägger beslag på!
Citera
2025-10-06, 15:36
Avstängd
StaffanescuArarats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Det bör du absolut vara orolig för! Kan tänka mig att McD-poängen är det första som hackergruppen lägger beslag på!
HELVETE HAR 27K LIGGANDE DÄR VAFAN KOMMER DEM TA DESSA NU???
Citera
2025-10-06, 15:58
Medlem
Riksreptilens avatar
Cisco lägger jag nog lite högre i oroande högen än HBO Mex och Disney då de i sin tur är grunden i många nätverk och råkar äga bästa journalsystem Millennium dessutom.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/misslyckades-med-att-infora-millennium-150-personer-far-lamna
Citera
2025-10-06, 16:05
Medlem
TheBusters avatar
https://cyberplace.social/@GossiTheDog

Gossi verkar ha bra koll på de stora hacken och vilka som är drabbade
Citera
2025-10-06, 16:10
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigsgrodor
ändå ska vi prompt tvinga bort kontanter. Okej erat val, dumma jävla horor
1. vem är det som är horor menar du? jag?
2. Vad har kontanter med detta problem att göra. (menar du att det enda betalningsmedlet skulle vara sedlar, inga elektroniska betalningar alls, inga kryptovalutor?)
Citera
2025-10-06, 17:13
Medlem
WetCigarettes avatar
Här är en analys över incidenten https://www.reco.ai/blog/the-salesloft-drift-breach-analyzing-the-biggest-saas-breach-of-2025

Jag återkommer efter att jag har läst den ifall jag tycker att något är av vikt att understryka.
Citera
2025-10-06, 17:18
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Här är en analys över incidenten https://www.reco.ai/blog/the-salesloft-drift-breach-analyzing-the-biggest-saas-breach-of-2025

Jag återkommer efter att jag har läst den ifall jag tycker att något är av vikt att understryka.
Återkommer med att säga att artikeln är skriven av en organisation eller ett företag som anser sig ha en produkt som hade kunnat förhindra den här attacken. Det kan uppfattas av vissa som en partisk artikel.
Citera
2025-10-06, 17:35
Medlem
Citat:
Eftersom dom varit legit varje gång innan så är det allra troligast legit nu med. Nordkorea drar in miljarder på dessa attacker, ändå ska vi prompt tvinga bort kontanter. Okej erat val, dumma jävla horor

Vad har det hela med kort vs kontant att göra? Haha
Citera
2025-10-06, 18:03
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Ja de finns ju några dumma peddos, som gjort kontanter värdelösa eftersom man inte längre kan köpa vissa saker i stan, utan tvingas köpa på nätet...

Ha vi är för snälla mot cyberkriminella, de kanske kan byta plats med mördare, en del av dem iaf..
Citera
2025-10-07, 09:43
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Hackergruppen Lapsus$ påstår sig ha kommit åt uppgifter från en rad stora internationella företag genom att kompromettera databaser hos Salesforce. Åtminstone påstår de detta, eftersom Salesforce förnekar att något intrång har ägt rum.

Vet någon av er vilken typ av uppgifter det rör sig om, samt har en länk till deras utpressningssajt? Misstänker att den ligger på Darknet. Och tror ni att man bör vara orolig för sina intjänade poäng på Donken?

/AI
Är väl som vanligt, namn, telefonnummer och mejl. Dessa meningslösa attacker brukar resultera I att uppgifterna säljs, varvid man blir uppringd av ett dussin indier som försöker scamma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in