2025-10-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Men vad skall man då kalla Navalnyj, Politkovskaya och Boris Akunin m.fl?
ja, vad skall man egentlignen kalla såna som Greta Thunberg, Edward snowden, Chelsea Manning, Julian Assange, Reality Leigh Winner, John Kiriakou,Jeffrey Sterling, Ali Hassan Salameh, Masoud Alimohammadi,Majid Shahriari, Darioush Rezaeinejad,Mostafa Ahmadi Roshan,Mohsen Fakhrizadeh m.fl?

Och va fan har det med huruvida Lena Andersson har rätt i sak att göra?
Citera
2025-10-05, 16:06
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusskijNjet
Skillnaden är att Ukraina, Polen och Baltikum själva vill samarbeta med Nato – ingen “flyttar in” med våld. Att jämföra det med ett hypotetiskt kinesiskt militärbasbygge i Mexiko är en förenklad bild som ignorerar både suveränitet och kontext. Ryssland invaderar grannar, Nato gör det inte.
Jag menar om Mexico frivillig allierade sig med Kina eller Ryssland. Likt Ukraina och Nato.
Se hur det gick när Ryssland skulle flytta in på Kuba.

Jag menar inte att Putin har rätt, jag är emot kriget - min poäng är att ALLA stormakter försvarar sig säkerhetspolitiskt. Ryssland är inget undantag. Varför skulle just de vara ett undantag? För att vi inte gillar deras inrikespolitik?

Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Nej, försvarsalliansen Nato "expanderar" inte. Suveräna stater kan dock som sagt ansöka om att bli medlemmar i försvarsalliansen Nato, och det är säkerligen länderna som ockuperade låg bakom järnridån under ondskans imperiums glansdagar glada att dom gjort för att förhindra att den psykotiske dvärgen i kreml instigerar "speciella militäroperationer" mot dem också.
Se ovan

Citat:
Hur USA skulle "regera" om ryssland eller Kina "flyttande in i Mexiko" vet jag inte, jag vet inte ens vad du menar med "flyttar in" i Mexico i sammanhanget.
Jag menar om Mexico skulle starta en försvarsallians med Ryssland eller Kina och de skulle flytta sina militära resurser till Mexico. (jmf med Kubakrisen på 60 talet). Hur tror du USA skulle reagera?
Citat:

Frågan kvarstår: VARFÖR blir den psykotiske dvärgen i kreml "provocerad", känner sig "hotad",
Svaret är Svarta havet. Det är extremt viktigt strategiskt för Ryssland. Det var därför de tog tog Krim - de har sin svartahavs-flotta där.

Och nu vill EU:s utrikesminister Kalla Kajas att EU ska "ta position" i svarta havet.
En direkt provokation.

Fråga är VARFÖR EU vill driva imperialistiskt krigshets mot Ryssland? För att vi inte gillar deras inrikespolitik?
Senast redigerad av 526 2025-10-05 kl. 16:09.
Citera
2025-10-05, 16:07
Medlem
Citat:
Men vad ÄR "russofobi"? Är man "russofob" om man INTE vill bli föremål för den psykotiske dvärgen i kremls invasion, ockupation, annektering och imperialistiska anfallskrig?
Nej, ryssofob är man om man som likt vår alldeles egna ledar-dvärg tror att vi behöver lägga 300 miljarder EXTRA på att skydda Gotland, trots att vi nu har den "ofelbara" artikel 5 i ryggen.
Citera
2025-10-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag menar om Mexico frivillig allierade sig med Kina eller Ryssland. Likt Ukraina och Nato.

Jag menar inte att Putin har rätt, jag är emot kriget - min poäng är att ALLA stormakter försvarar sig säkerhetspolitiskt. Ryssland är inget undantag. Varför skulle just de vara ett undantag? För att vi inte gillar deras inrikespolitik?

Se ovan

Jag menar om Mexico skulle starta en försvarsallians medRyssland eller Kina och de skulle flytta sina militära resurser till Mexico. (jmf med Kubakrisen på 60 talet). Hur tror du USA skulle reagera?

Svaret är Svarta havet. Det är extremt viktigt strategiskt för Ryssland. Det var därför de tog tog Krim - de har sin svartahavs-flotta där.

Och nu vill EU:s utrikesminister Kalla Kajas att EU ska "ta position" i svarta havet.
En direkt provokation.

Fråga är VARFÖR EU vill driva imperialistiskt krigshets mot Ryssland? För att vi inte gillar deras inrikespolitik?

Men nu är det ju de facto ryssland (i.e. diktator putain) som "driver imperialistisk krigshets" genom att invadera, ockupera, annektera och faktiskt föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer... "Inrikespolitik"? Har du "missat" att ryssland och Ukraina är två separata länder? Om bara den psykotiske dvärgen i kreml kunde stanna inom kloaken rysslands gränser så skulle inget krig pågå, eller hur?
Citera
2025-10-05, 16:12
Medlem
Citat:
En direkt provokation.

har vi inte redan positioner i svarta havet med Bulgarien och rumänien som EU-medlemmar och Turkiet som NATO-medlem? Provokationen har isf ägt rum för lääänge sen
Citera
2025-10-05, 16:13
Medlem
Citat:

Se ovan

Jag menar om Mexico skulle starta en försvarsallians med Ryssland eller Kina och de skulle flytta sina militära resurser till Mexico. (jmf med Kubakrisen på 60 talet). Hur tror du USA skulle reagera?

En direkt provokation.

Angående Mexico: Om Mexiko frivilligt väljer att alliera sig med Kina eller Ryssland så är det Mexikos beslut – precis som Ukraina, Polen och Baltikum har valt att samarbeta med Nato.

Skillnaden är att Ryssland inte accepterar andras suveräna val, utan använder militär aggression för att tvinga grannländer att underordna sig. Det är en helt annan sak än att en stat fritt väljer sin säkerhetspolitik.

Att stormakter agerar för sina intressen är en sak, men det rättfärdigar inte att man kränker andra staters suveränitet och angriper dem. Det är precis det Ryssland gör idag.

Vad USA kommer svara med, får du kolla med Trumpeten i dagsläget
Citera
2025-10-05, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Nej, ryssofob är man om man som likt vår alldeles egna ledar-dvärg tror att vi behöver lägga 300 miljarder EXTRA på att skydda Gotland, trots att vi nu har den "ofelbara" artikel 5 i ryggen.

Nu var dock frågan om man är "russofob" om man INTE vill bli föremål för den psykotiske dvärgen i kremls invasion, ockupation, annektering och imperialistiska anfallskrig.
Citera
2025-10-05, 16:17
Medlem
526s avatar
Citat:
Men nu är det ju de facto ryssland (i.e. diktator putain) som "driver imperialistisk krigshets" genom att invadera, ockupera, annektera och faktiskt föra imperialistiska anfallskrig mot fredliga grannländer... "Inrikespolitik"? Har du "missat" att ryssland och Ukraina är två separata länder? Om bara den psykotiske dvärgen i kreml kunde stanna inom kloaken rysslands gränser så skulle inget krig pågå, eller hur?

Ja givetvis - men vad är det som du inte förstår? De tog östra Ukraina för att säkra det mot en Nato expansion. Det är viktig strategisk mark

Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
har vi inte redan positioner i svarta havet med Bulgarien och rumänien som EU-medlemmar och Turkiet som NATO-medlem? Provokationen har isf ägt rum för lääänge sen
Ja men om Ukraina går med i Nato så skulle de få Donbas regionen som är en viktig strategisk yta mot Svarta havet.
Citera
2025-10-05, 16:21
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ja det är ju tyvärr så det är i verkligheten. Alla är emot Putin men det går inte att runda det faktum att Nato flyttat fram sina positioner - och eftersom Ryssland är en stormakt får det konsekvenser.
Frågan är nu hur Europa ska förhålla sig? Fortsätta mucka? Eller bygga ett eget försvar och se till sina egna intressen.

Ja, det sistnämnda är vad som behövs och som skulle kunna lösa upp många knutar. Nato borde ha skrotats för länge sedan och ersatts av en rent europeisk försvarsallians utan USA som sätter Europas intressen främst. En försvarsallians som arbetar för goda relationer och förtroendeskapande åtgärder med samtliga stormakter. En försvarsallians som fokuserar på Europas säkerhet och inte leker korsfarare för att sprida västerländsk liberalism och demokrati med vapenmakt.
Citera
2025-10-05, 16:27
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du förklara vad Ryssland uppfattar som fientligt agerande från Natos sida?

Nato har väl aldrig någonsin oprovocerat angripit ett land militärt?

Väst har bjudit in Ryssland i värmen på många sätt och vis, trots det angriper man grannländer militärt.

Resonemanget att Ryssland uppfattar väst som ett militärt hot är bullshit syftande till att kunna motivera militära operationer och ockupation av grannländers territorium.
Vad är det för jävla gaslighting bullshit? Jag kan väl inte svara för vad de är rädda för men uppenbarligen är de så pass rädda att de tyckte det var värt att angripa Ukraina för det. Så förmodligen rätt så rädda.
Sen utgör kanske NATO som allians i sig ett hot men USA gör det alla gånger och det är nog inte så långsökt att man ser ett allierat land till USA som en enabler för deras operationer. Tänker att man är lite korkad om man inte fattar detta.
Citera
2025-10-05, 16:33
Medlem
Citat:
Vad tror du USA hade gjort? Hur gjorde på med Kuba på 60-talet? Hur har USA agerat geopolitiskt genom historien när saker inte passat dom? Ska jag googla och länka listan med USA:s interventioner?

Jag är väl medveten om USA:s historia och ingripanden, det är inget nytt. Men det ändrar inte att dagens konflikt handlar om Rysslands brutala övertramp på Ukrainas suveränitet och territoriella integritet.

Att peka på USA:s tidigare agerande är en klassisk whataboutism som flyttar fokus från Rysslands pågående aggression mot sina grannar. Om vi ska diskutera säkerhetspolitik måste vi utgå från fakta och principer, inte gamla historiska missgrepp.

Ukraina har rätt att välja sin egen väg – oavsett vad stormakter tycker.
Citera
2025-10-05, 16:39
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Den psykotiske dvärgen i kremls "security concerns" baseras dock på att länder INTE skall tillåtas gå med i försvarsallianser för att förhindra att hen kan invadera, ockupera, annektera och föra imperialistiska anfallskrig mot dem. Varför tycker du (och "lena) att detsamma är önskvärt?

Jaha. LÅG det då i farans riktning att Ukraina (som medlem i försvarsalliansen Nato eller ej) hade invaderat ryssland och tagit över hela landet inom kort med sin överlägsna militär för det fall putain INTE hade genomfört sin tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvars invasion"?

Hur går det egentligen med putains tre-dagars "defensiva fredsbevarande försvars-invasion" av Ukraina (a.k.a. "militär specialoperation" som nu är inne på sitt fjärde år)? Speciellt vad gäller rädsla "för att ha en försvarsallians som de uppfattar som fientlig så nära sina gränser"? ryssland har "fått" LÄNGRE gräns mot försvarsalliansen Nato. FLER länder har sökt, och fått, medlemskap i försvarsalliansen Nato. Den civiliserade världen är enad mot den psykotiske dvärgen i kreml... "Success"?

Vet inte om du gör dig medvetet korkad men någonstans kan du säkert förstå att Ryssland redan såg både Sverige och Finland som allierad med USA så deras NATO-inträde förändrar nog inte så mycket egentligen. Däremot så var Ukraina under Janukovic mer nära Ryssland än väst och jag tror att Ryssarna ser euromajdan 2014 som en av väst iscensatt kupp, vilket ju inte är helt osannolikt heller. Lägg till detta att Ukraina har/hade en rätt stor rysk minoritet plus det historiska och kulturella banden mellan Ukraina och Ryssland. Tror inte ens Vitryssland är så viktigt för Putin som Ukraina i form av forna Sovjet-stater. Så åter igen, inte för att jag gillar Ryssland eller på något sätt står på deras sida i detta, men man hade kunnat räkna ut med röven att Ryssens röda linje gick vid just Ukraina. Vi tycker vi har ägnat oss åt eftergiftspolitik men det är nog ingenting i jämförelse mot vad Ryssen tycker att de har gjort. De är nu nära nog omringade av väst och nära förintande som stormakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in