Citat:
Ursprungligen postat av
RusskijNjet
Skillnaden är att Ukraina, Polen och Baltikum själva vill samarbeta med Nato – ingen “flyttar in” med våld. Att jämföra det med ett hypotetiskt kinesiskt militärbasbygge i Mexiko är en förenklad bild som ignorerar både suveränitet och kontext. Ryssland invaderar grannar, Nato gör det inte.
Jag menar om Mexico
frivillig allierade sig med Kina eller Ryssland. Likt Ukraina och Nato.
Se hur det gick när Ryssland skulle flytta in på Kuba.
Jag menar inte att Putin har rätt, jag är emot kriget - min poäng är att ALLA stormakter försvarar sig säkerhetspolitiskt. Ryssland är inget undantag. Varför skulle just de vara ett undantag? För att vi inte gillar deras inrikespolitik?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bobbyboi
Nej, försvarsalliansen Nato "expanderar" inte. Suveräna stater kan dock som sagt ansöka om att bli medlemmar i försvarsalliansen Nato, och det är säkerligen länderna som ockuperade låg bakom järnridån under ondskans imperiums glansdagar glada att dom gjort för att förhindra att den psykotiske dvärgen i kreml instigerar "speciella militäroperationer" mot dem också.
Se ovan
Citat:
Hur USA skulle "regera" om ryssland eller Kina "flyttande in i Mexiko" vet jag inte, jag vet inte ens vad du menar med "flyttar in" i Mexico i sammanhanget.
Jag menar om Mexico skulle starta en försvarsallians med Ryssland eller Kina och de skulle flytta sina militära resurser till Mexico. (jmf med Kubakrisen på 60 talet). Hur tror du USA skulle reagera?
Citat:
Frågan kvarstår: VARFÖR blir den psykotiske dvärgen i kreml "provocerad", känner sig "hotad",
Svaret är Svarta havet. Det är extremt viktigt strategiskt för Ryssland. Det var därför de tog tog Krim - de har sin svartahavs-flotta där.
Och nu vill EU:s utrikesminister Kalla Kajas att EU ska "ta position" i svarta havet.
En direkt provokation.
Fråga är VARFÖR EU vill driva imperialistiskt krigshets mot Ryssland? För att vi inte gillar deras inrikespolitik?