2025-10-05, 09:18
Medlem
magis avatar
Är det inte dags att införa obligatoriskt jämförelsepris online?

Varför finns det inte möjlighet för mig att snabbt se online,
var jag kan köpa billigast produkt per kilo eller liter osv?

Borde inte vi konsumenter kunna kräva denna jämförelsepris information online?

MagI
------
Citera
2025-10-05, 09:24
Avstängd
kyrkstockens avatar
Köpa vad? JAg gissar att du menar mat.

NEj, butiker har inget ansvar för dig och din ekonomi.

Det är du som har ansvar för ditt eget liv. Jag gissar att detta genomsyrar stora delar av din livssyn.

Andra, andra, andra...
Citera
2025-10-05, 10:02
Medlem
Tidvinds avatar
Det finns väl inget egentligt behov, det hade varit svårt att organisera, och det hade varit rätt svårt att tjäna pengar på.

Sen är det inte svårt att se vad du hade sparat pengar generellt: Lidl och Willy:s är billigast, sen kommer Hemköp, sen Coop, och sist ICA.
Citera
2025-10-05, 10:51
Medlem
Syftar du specifikt på matvaror så finns matpriskollen. För övriga produkter så gör du en snabb sökning på prisjakt eller pricerunner samt en på google produkter. Tar 30 sekunder.

Blir lite märkligt om vi tvingar svenska återförsäljare till detta men låter utländska återförsäljare komma undan.
Citera
2025-10-05, 12:11
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Syftar du specifikt på matvaror så finns matpriskollen. För övriga produkter så gör du en snabb sökning på prisjakt eller pricerunner samt en på google produkter. Tar 30 sekunder.

Blir lite märkligt om vi tvingar svenska återförsäljare till detta men låter utländska återförsäljare komma undan.

Matpriskollen har inte jämförpriser vad jag kan se.

Vi konsumenter behöver online jämförpriser så vi enkelt kan jämföra varor som förpackas i olika volymer och vikter odyl.

MagI
------------------
Citera
2025-10-05, 12:42
Medlem
Typ som prisjakt fast när de kommer till mat. Vill också kunna se ett år tillbaka vad det har kostat. hade också velat se någon betyg system där man kan se om det är en äcklig produkt, men också om det är lurendrejeri. Ica säljer en Wrap Kyckling BBQ 300g ICA, men går man in och kolla på innehållet så är det bara 7% kyckling...
Citera
2025-10-05, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
Matpriskollen har inte jämförpriser vad jag kan se.

Vi konsumenter behöver online jämförpriser så vi enkelt kan jämföra varor som förpackas i olika volymer och vikter odyl.

MagI
------------------

Då förstår jag vad du menar. Nej, de jämför väl i huvudsak erbjudanden men har också tjänster för att bedöma prisläget i respektive butikskedja. Dvs pris för typisk matkasse.

Det är nog inte omöjligt att skapa en sådan fristående tjänst. Problemet som uppstår oavsett om jämförelsen är fristående (likt prisjakt) eller lagstadgad är att de olika produkterna inte alltid är jämförbara. Äpplen finns exempelvis i många olika sorter. Varor kan ha olika kryddning även om båda varorna är fryst kyckling. Oxfilén kan vara svensk, tysk eller brasiliansk. Det blir väldigt svårt att få till riktlinjer för sådana jämförelser jämfört med att jämföra priset på en specifik modell av adidasskor mellan Stadium och XXL.
Citera
2025-10-05, 18:38
Medlem
Tranquility Bass avatar
Vem ska betala för detta? Känns som det blir ett väldigt omfattande arbete att hålla ett sådant system uppdaterat med tanke på att en vanligt butik har tusentals varor. Känns som TS får ta eget ansvar för sin ekonomi istället för att kräva att någon annan ska göra det.
Citera
2025-10-05, 19:18
Medlem
Onanikrems avatar
Gäller det mat så tar det tre minuter av ditt liv att varje vecka att gå igenom butikernas reklamblad online. Där hittar du deras lockpriser.

Resterande kan du kolla i onlinehandeln. Dock stämmer den inte alltid mellan olika butiker i samma kedja. Men en eller två kronors skillnad kan jag leva med, generellt är de större (Icamaxi, Stora Coop och Stora Willys billigare än lill Ica, lilla Coop eller Willys hemma. Lidl kör sitt eget race och lägger inte ut priser på annat de har kampanj på, men man lär sig rätt snabbt vad som är värt att köpa där på ordinarie pris också.
Citera
2025-10-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Gäller det mat så tar det tre minuter av ditt liv att varje vecka att gå igenom butikernas reklamblad online. Där hittar du deras lockpriser.

Resterande kan du kolla i onlinehandeln. Dock stämmer den inte alltid mellan olika butiker i samma kedja. Men en eller två kronors skillnad kan jag leva med, generellt är de större (Icamaxi, Stora Coop och Stora Willys billigare än lill Ica, lilla Coop eller Willys hemma. Lidl kör sitt eget race och lägger inte ut priser på annat de har kampanj på, men man lär sig rätt snabbt vad som är värt att köpa där på ordinarie pris också.

Jag tror du missförstod vad TS frågade.
Citera
2025-10-05, 19:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Jag tror du missförstod vad TS frågade.
Förstod den, men det är svårt att få en rättvis prisjämförelse alá pricerunner när de håller på sina kampanjerbjudande till midnatt Sö/måndag. och i bland ändrar mitt i veckan för vissa butiker och i olika städer. ibland är inte reklambladen (som de har online) samma över hela landet heller. Göteborgsområdet har av tradition billigare mat än Sthm tex.

Vem skulle administrera detta?
Citera
2025-10-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Förstod den, men det är svårt att få en rättvis prisjämförelse alá pricerunner när de håller på sina kampanjerbjudande till midnatt Sö/måndag. och i bland ändrar mitt i veckan för vissa butiker och i olika städer. ibland är inte reklambladen (som de har online) samma över hela landet heller. Göteborgsområdet har av tradition billigare mat än Sthm tex.

Vem skulle administrera detta?

Jag sade bara att du inte förstod vad TS menade. Lägg inte ord i min mun tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in