2025-10-04, 05:54
Avslutad
Hamas har strukit flagg. Gett upp. Kapitulerar villkorslöst nere på knä inför USA och Israel.

Varför stred de inte ända in i döden som de martyrer de fram till nu har hyllat? Var allt bara lögner och propaganda?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hamas-svar-pa-trumps-fredsplan-slapper-alla-gisslan
Planen har beskrivits innebära en nästintill total kapitulation av Hamas. Och kritiserats för att vara Israel-vänlig. Trots det har pressen att acceptera planen varit stor, både inifrån den terrorstämplade gruppen och civilbefolkningen på Gazaremsan, för att få ett slut på lidandet.
Hamas kapitulation kommer kanske att innebära slutet på Hizbollah och Houthisrebellerna också. Iran är en av förlorarna.
Terrorstämplade Hamas har svarat på USA:s president Donald Trumps fredsplan, där de går med på att släppa alla kvarvarande gisslan.

Trumps direkta reaktion var att kräva att Israel slutar bomba Gaza. En uppmaning som delvis verkar hörsammas.

”Israel förbereder sig för omedelbart genomförande av den första fasen av Trumps plan”, skriver premiärminister Netanyahus kansli i ett uttalande.
Citera
2025-10-04, 06:01
Medlem
Merwinnas avatar
Vare sig dom själva betraktar sig som martyrer eller inte, spelar ju ingen roll när barnen lider och dör. Jag tycker snarare att detta (om det nu är sant att de kapitulerar) visar att de är mänskliga. För Israelerna är inte det, de kommer att gå på tills de dödat allt mänskligt liv på Gazaremsan om President Trump inte får till freden.

Sätter Trump sedan in Tony Blair där som (en i alla fall tillfällig) guvernör, så kan det bli bra. Fast de naturligtvis har ett tungt jobb framför sig att bygga upp allt igen som Israel har bombat sönder, det kommer att ta åratal.
Citera
2025-10-04, 07:35
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Så fort gisslan eventuellt släpps fri och Hamas inte gått med på alla andra punkter i avtalet så kommer Netanyahu sätta igång kriget igen. Den mannen kommer inte att sluta innan Hamas är helt krossat.
Citera
2025-10-04, 08:00
Medlem
Wyrdkins avatar
Jag har aldrig sett att Hamas vill bli martyrer.De kämpar för ett Palestina.

OnT så tycker jag att Trumps fredsplan verkar ganska bra.
Citera
2025-10-04, 08:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vare sig dom själva betraktar sig som martyrer eller inte, spelar ju ingen roll när barnen lider och dör.

Du har inte följt deras kanaler mycket eller hur? De har lärt de palestinska barnen att bli självmordsbombare. De har gjort infomercials på stats-TV på barnprogramstider hur man sätter på sig bombbälten och spränger sig själva i skolbussar.
Citera
2025-10-04, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du har inte följt deras kanaler mycket eller hur? De har lärt de palestinska barnen att bli självmordsbombare. De har gjort infomercials på stats-TV på barnprogramstider hur man sätter på sig bombbälten och spränger sig själva i skolbussar.

Aha lite som zionisterna lär sina barn om judars utvaldhet och rätt till "självförsvar" genom att radera 40 000 barn. Det blir nog bra...
Citera
2025-10-04, 08:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Nu tänker jag främst på de små barnen. Och det måste vara ett fåtal av de äldre också, som gör det du säger. Och tänk på mammorna som måste se sina spädbarn tyna bort, för att de inte har något att ge dem då de själva svälter och törstar och inte kan producera mjölk. Jag får ren ångest när jag tänker på det, jag är ju själv mamma.
Citera
2025-10-04, 08:25
Medlem
eldrattans avatar
Nej, Hamas agerar precis som som dom brukar göra och efter den arabiska handboken. Först förhalas det, sedan ger dom skenet att dom går med på en del av avtalet, MEN på vissa nya villkor såklart. När det sedan förhandlats fram ett nytt avtal och Hamas har lyckats flytta fram sina positioner och fyllt på leden igen. Då drar dom sig ur.

Det här är något vi sett många många gånger innan.

Jag håller fortfarande fast vid att det inte finns mer än någon enstaka gisslan vid liv, tyvärr.
Senast redigerad av eldrattan 2025-10-04 kl. 08:28.
Citera
2025-10-04, 08:28
Medlem
Deras mål var kanske att misskreditera Israel.
Det har de ju lyckats med. "Alla" länder utom Donald låter sig inte längre rövknullas av Israel.
Israel kan inte längre lika lätt dra snyftkortet om hur synd det är om dem pga 2:a världskriget.
Frankrike, Kanada och andra viktiga länder (Sverige är inte ett viktigt land) har erkänt Palestina.
Så trots allt har Hamas uppnått något.
Citera
2025-10-04, 08:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nu tänker jag främst på de små barnen. Och det måste vara ett fåtal av de äldre också, som gör det du säger.

Jag förstår att DU tänker på barnen, problemet är att du inte tänker tillräckligt långt att du tar in hela bilden. Om Hamas lär barnen att använda bombbälten och spränga sig själva i luften så KAN de inte bry sig om barnen. Det är DU som bryr dig om barnen, inte Hamas.
Citera
2025-10-04, 08:53
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophie.von.Oben
Varför stred de inte ända in i döden som de martyrer de fram till nu har hyllat? Var allt bara lögner och propaganda?
För att de inte vill bli utplånade och istället kunna fortsätta kampen senare.
Med sina liv som insats.
De är ju beredda att gå i döden, men de vill ha så mycket som möjligt i utbyte av sina insatser.
Inget konstigt alls som du försöker få det till.
Fast det bästa vore ju tt de blev utplånade.
Det går tyvärr inte genom krig
Citera
2025-10-04, 09:27
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Vare sig dom själva betraktar sig som martyrer eller inte, spelar ju ingen roll när barnen lider och dör. Jag tycker snarare att detta (om det nu är sant att de kapitulerar) visar att de är mänskliga. För Israelerna är inte det, de kommer att gå på tills de dödat allt mänskligt liv på Gazaremsan om President Trump inte får till freden.

Sätter Trump sedan in Tony Blair där som (en i alla fall tillfällig) guvernör, så kan det bli bra. Fast de naturligtvis har ett tungt jobb framför sig att bygga upp allt igen som Israel har bombat sönder, det kommer att ta åratal.
HAmas har tydligen signalerat ja till trump men vill inte ha med blair att göra. Orkar inte sätta mig in i bakgrunden.

Vänstern måste väl koka nu. Donald ordnar ännu en fred.

Ännu oklart om man accepterar avväpning.

så var det igår så jag kan ligga efter i retoriken.

Lol, snart får väl donald fredspriset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in