Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Jävligt drygt med folk som dig som ska påstå att allt Biltema säljer bara skulle vara skräp. Det visar bara att du inte har en aning om vad du babblar om utan enbart bräker ur dig nåt subjektivt utan minsta seriösa fakta.
Biltema skulle aldrig överlevt och blivit så stora som de är om all de säljer bara skulle vara skräp, förstår du inte en så enkel sak…?
Jag har handlat på Biltema i 30 eller så och har sällan blivit missnöjd med produkterna eller inte ansett de prisvärda. Detta gäller allt från verktyg, bildelar, bilvårdsprodukter, fritidsprodukter, kläder etc etc.
Ofta finns varan i olika prisklasser så de som mest ser till priset kan välja vad de vill ha, och de som vill ha högre kvalitet kan välja det och fortfarande landa på ett konkurrenskraftigt pris jämfört med att handla på andra ställen.
Jag började handla hos Biltema 1964, då jag bodde i Linköping.
Till att börja med höll de till i övervåningen på en lada/fabrikslokal i centrala Linköping, rätt nära S:t Larskyrkan.
De sålde extraljus, extraljusfästen och krimskrams så som kosmetiska tejper av olika slag att exteriört trimma bilen med.
Men bara efter några år började man med stötdämpare och avgassystem och vissa hjulupphängningsdetaljer - uteslutande till Volvo och SAAB.
Med tiden kom handverktyg(jag har kvar en 3/8"-sats köpt i slutet på 60-talet).
Inget finlir om man jämförde med Bahco.
En bit in på 70-talet sålde man karossdelar(vet inte om det var samma som Klokkerholm - men passformen var lika).
Ett tag sålde man Orenco handverktyg. Orenco betyder Olle Renvall Compani i Eskilstuna.
På sin tid välkänd Alfa Romeo-trimmare/mekaniker.
Dagens Biltemahandverktyg har samma finish som Kamaza - och jag har läst att det är samma tillverkare.
Hur som helst så duger Biltemas 10-pack tandborstar aldeles utmärkt när barn och barnbarn oplanerat övernattar.
Senast förra veckan köpte jag skottkärrehjul, fälgfärg, presenning och glass hos Biltema.
Bildelar blir det aldrig numer eftersom jag bl a har kvalitetsbilarna Honda och Suzuki - liiiite bidragande är att de inte för delar till dessa.
Under min Opelperiod var Biltema huvudleverantör.
När jag för ett par år sedan renoverade en släpvagn så jämförde jag priserna på elutrustningen mellan Biltema och Mekonomen - Biltemas delar kostade hälften av Mekonomens.
Men ska man köpa Abikokabelskor så är LIDL prismässigt oslagbara(om man passar på när de har extrapris).
Biltema särskiljer sig från alla andra bitillbehörsleverantörer på den svenska marknaden - dom lämnar inte den minsta rabatt till det då största bilföretaget i Sverige.