2025-10-02, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Aldrig hört talas om Thansen, men sen är jag ingen stor shoppare.
Kan man glida in på Thansen och köpa ett bromsok till en gammal Volvo?
Har du aldrig fått deras reklam i brevlådan?
Det har jag fått - trots att jag inte har någon Thansenbutik på rimligt avstånd.
Citera
2025-10-02, 15:45
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Hur skulle du ranka saligen insomnade MICRO - som jag handlade mycket hos?
Bättre än Mekonomen och Autodelar?

Har ingen erfarenhet (av MICRO). Och Autodelar kände jag inte ens till .

Använder mig av lokala Mekonomen för en del reparationer, mest för att de inte snor nån "felsökningsavgift" av mig om jag vet vad felet är. Och för att de gör jobbet.

Det finns fördelar med märkesverkstäder, men det finns också fördelar med verkstäder med montörer som petat på hundratals olika modeller från diverse bilmärken...
Senast redigerad av Graavarg 2025-10-02 kl. 15:58.
Citera
2025-10-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jävligt drygt med folk som dig som ska påstå att allt Biltema säljer bara skulle vara skräp. Det visar bara att du inte har en aning om vad du babblar om utan enbart bräker ur dig nåt subjektivt utan minsta seriösa fakta.

Biltema skulle aldrig överlevt och blivit så stora som de är om all de säljer bara skulle vara skräp, förstår du inte en så enkel sak…?

Jag har handlat på Biltema i 30 eller så och har sällan blivit missnöjd med produkterna eller inte ansett de prisvärda. Detta gäller allt från verktyg, bildelar, bilvårdsprodukter, fritidsprodukter, kläder etc etc.
Ofta finns varan i olika prisklasser så de som mest ser till priset kan välja vad de vill ha, och de som vill ha högre kvalitet kan välja det och fortfarande landa på ett konkurrenskraftigt pris jämfört med att handla på andra ställen.
Jag började handla hos Biltema 1964, då jag bodde i Linköping.
Till att börja med höll de till i övervåningen på en lada/fabrikslokal i centrala Linköping, rätt nära S:t Larskyrkan.
De sålde extraljus, extraljusfästen och krimskrams så som kosmetiska tejper av olika slag att exteriört trimma bilen med.
Men bara efter några år började man med stötdämpare och avgassystem och vissa hjulupphängningsdetaljer - uteslutande till Volvo och SAAB.
Med tiden kom handverktyg(jag har kvar en 3/8"-sats köpt i slutet på 60-talet).
Inget finlir om man jämförde med Bahco.
En bit in på 70-talet sålde man karossdelar(vet inte om det var samma som Klokkerholm - men passformen var lika).
Ett tag sålde man Orenco handverktyg. Orenco betyder Olle Renvall Compani i Eskilstuna.
På sin tid välkänd Alfa Romeo-trimmare/mekaniker.
Dagens Biltemahandverktyg har samma finish som Kamaza - och jag har läst att det är samma tillverkare.
Hur som helst så duger Biltemas 10-pack tandborstar aldeles utmärkt när barn och barnbarn oplanerat övernattar.
Senast förra veckan köpte jag skottkärrehjul, fälgfärg, presenning och glass hos Biltema.
Bildelar blir det aldrig numer eftersom jag bl a har kvalitetsbilarna Honda och Suzuki - liiiite bidragande är att de inte för delar till dessa.
Under min Opelperiod var Biltema huvudleverantör.
När jag för ett par år sedan renoverade en släpvagn så jämförde jag priserna på elutrustningen mellan Biltema och Mekonomen - Biltemas delar kostade hälften av Mekonomens.
Men ska man köpa Abikokabelskor så är LIDL prismässigt oslagbara(om man passar på när de har extrapris).
Biltema särskiljer sig från alla andra bitillbehörsleverantörer på den svenska marknaden - dom lämnar inte den minsta rabatt till det då största bilföretaget i Sverige.
Citera
2025-10-02, 17:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Bildelar från Motonet hellre än Biltema. Dom har stort utbud ifrån många olika leverantörer och inte bara som Biltema som har sin egna skit. Bildelarna bakom servicedisk och bättre och mera kunnig personal har dom också även om det har blivit sämre med kunskapsnivån dom senaste åren.

Dom har också en rätt bra jakt och fiskeavdelning.
Citera
2025-10-02, 17:47
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Det har jag fått - trots att jag inte har någon Thansenbutik på rimligt avstånd.
Thansen finns bara i södra Sverige
Citera
2025-10-02, 17:58
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Danska Thansen och finska motonet ska försöka slå sig in på svenska marknaden.
Blir tufft för "högpriskedjorna" Mekonomen och Autodelar.
Även LIDL har kapat åt sig en del av marknaden för biltillbehör - mest säsongsbetonade - men till verkligt konkurrenskraftiga priser.
Jämför LIDLs priser på motoroljor, batteriladdare, starthjälp, batteridrivna "muttermaskiner" m m och tillfälliga erbjudanden.

Några här som handlat hos Thansen och motonet och vill uttala sig om pris i förhållande till bl a kvalitet?

Jag har varit inne ibland på thansen för att kolla hur produkten jag letar efter ser ut och sedan köra google lens på bilden. Priserna är horribla rent ut sagt, verkar vara en galning som är prissättare på det jag har kollat på iaf.
Citera
2025-10-02, 19:30
Moderator
Citat:
Hur skulle du ranka saligen insomnade MICRO - som jag handlade mycket hos?
Bättre än Mekonomen och Autodelar?
Micro handlade man lågprisdelar på en gång sen aldrig mer, riktigt dålig kvalitet på billiga bildelar.
Thansen har jag bara köpt lite bilvård, spolarvätska och kanske nån cykelslang. Trevlig butik och som jag upplever det så nischar de in sig på kvalitetsprylar till lägre pris än de etablerade.
Citera
2025-10-02, 20:51
Medlem
Thansen kan gärna åka tillbaka över bron.
Motonet verkar va en bra affär.
Citera
2025-10-02, 20:52
Medlem
Citat:

Faktiskt inte, får nästan uteslutande bara reklam från Engelson och Postkodlotteriet.

Frågade en raggarkompis om Thansen, och han hade inte hört talas om dom heller.
Och det är kille som har Biltema och liknande som sitt andra hem.
Citera
2025-10-02, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Thansen finns bara i södra Sverige

Jaså…. Räknas Sundsvall som ”södra Sverige”….???

Varför inte kolla upp fakta innan du kastar ur dig knasigheter…?
https://www.thansen.se/butiker
Citera
2025-10-02, 21:07
Medlem
Var personligen in på både Thansen och Motonet butiker idag, och det var en intressant upplevelse.

Hade aldrig hört talas om dessa två kedjor innan jag såg denna tråd idag.

Motonet verkar vara en fet bred satsning med stort sortiment likt Biltema, bl a fiskeavdelningen var mycket välförsedd.

Thansen var betydligt mindre och mer fordonsinriktad kan man säga.

Kommer säkert att besöka och handla på dessa fler gånger, liksom på Biltema.
Citera
2025-10-02, 21:11
Medlem
Citat:
Jag började handla hos Biltema 1964, då jag bodde i Linköping.
Till att börja med höll de till i övervåningen på en lada/fabrikslokal i centrala Linköping, rätt nära S:t Larskyrkan.
De sålde extraljus, extraljusfästen och krimskrams så som kosmetiska tejper av olika slag att exteriört trimma bilen med.
Men bara efter några år började man med stötdämpare och avgassystem och vissa hjulupphängningsdetaljer - uteslutande till Volvo och SAAB.
Med tiden kom handverktyg(jag har kvar en 3/8"-sats köpt i slutet på 60-talet).
Inget finlir om man jämförde med Bahco.
En bit in på 70-talet sålde man karossdelar(vet inte om det var samma som Klokkerholm - men passformen var lika).
Ett tag sålde man Orenco handverktyg. Orenco betyder Olle Renvall Compani i Eskilstuna.
På sin tid välkänd Alfa Romeo-trimmare/mekaniker.
Dagens Biltemahandverktyg har samma finish som Kamaza - och jag har läst att det är samma tillverkare.
Hur som helst så duger Biltemas 10-pack tandborstar aldeles utmärkt när barn och barnbarn oplanerat övernattar.
Senast förra veckan köpte jag skottkärrehjul, fälgfärg, presenning och glass hos Biltema.
Bildelar blir det aldrig numer eftersom jag bl a har kvalitetsbilarna Honda och Suzuki - liiiite bidragande är att de inte för delar till dessa.
Under min Opelperiod var Biltema huvudleverantör.
När jag för ett par år sedan renoverade en släpvagn så jämförde jag priserna på elutrustningen mellan Biltema och Mekonomen - Biltemas delar kostade hälften av Mekonomens.
Men ska man köpa Abikokabelskor så är LIDL prismässigt oslagbara(om man passar på när de har extrapris).
Biltema särskiljer sig från alla andra bitillbehörsleverantörer på den svenska marknaden - dom lämnar inte den minsta rabatt till det då största bilföretaget i Sverige.

Intressant och trevlig anekdot.

Men det hela startade väl i en källarlokal, men den var aldrig en butik…?

Du har säkert redan läst det i länken men jag serverar ändå…
https://www.biltema.se/om-biltema/historien-om-biltema/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in