2025-10-02, 11:21
Medlem
Mest behöver journalister skämmas som spridit förtal trots att de vetat bättre.

https://efn.se/castellums-vd-pal-ahlsen-bryter-tystnaden-om-ryktet-de-borde-skammas
-Själv vet inte Pål Ahlsén varför han har hamnat på Flashback. Annat än slumpen.

-Han ifrågasätter också sättet som medierna arbetar på.

– Det som gör mig oroad för rättssäkerheten är att det finns journalister som har granskat mig och inte funnit det de söker men ändå för vidare skvaller, säger Pål Ahlsén och tillägger:
– Medierna är i en förtroendebransch.

-Att bli oskyldigt anklagad, med Flashback som enda källa, trodde jag varken medierna eller högt uppsatta personer i näringslivet ägnade sig åt. Men tydligen hade jag fel. Det är därför jag väljer att kliva fram och berätta.
Senast redigerad av ehehhas 2025-10-02 kl. 11:25.
Citera
2025-10-02, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas

https://efn.se/castellums-vd-pal-ahlsen-bryter-tystnaden-om-ryktet-de-borde-skammas
-Själv vet inte Pål Ahlsén varför han har hamnat på Flashback. Annat än slumpen.

– Det som gör mig oroad för rättssäkerheten är att det finns journalister som har granskat mig och inte funnit det de söker men ändå för vidare skvaller, säger Pål Ahlsén och tillägger:

-Att bli oskyldigt anklagad, med Flashback som enda källa, trodde jag varken medierna eller högt uppsatta personer i näringslivet ägnade sig åt. Men tydligen hade jag fel. Det är därför jag väljer att kliva fram och berätta.
Han har helt rätt. Det är inte så man ska använda Flashback. Förr eller senare brukar sanningen komma fram på Flashback, ofta snabbare än i media. Men att utgå från en nystartad F-tråd i nyhetsrapportering är väldigt oproffsigt.
Citera
2025-10-02, 11:49
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas

Var har vi tråden på Flashback så vi kan se vad Flashback skall skämmas för?
Citera
2025-10-02, 12:04
Medlem
WakeUpScreamings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor

Här har du tråden.

(FB) 18 gripna i sexköpsrazzia, centrala Stockholm 15/5-20
Citera
2025-10-02, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Det är inte användarna på Flashback som han menar ska skämmas.
Citera
2025-10-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant

Det är nog främst detta han vänder sig emot

"– När jag sedan söker jobbet som vd för Castellum fick jag genomgå en säkerhetsprövning. Den här frågan dyker upp även då, säger Pål Ahlsén.

Under prövningen får han se en skriftlig konversation mellan en journalist och en person i näringslivet. Enligt Pål Ahlsén skrev journalisten i konversationen att ”det är en etablerad sanning bland svenska journalister att det var Pål Ahlsén som köpte sex. Men den nyheten är oskrivbar.”"

Journalister som sprider falska rykten. Och troligen Flashback som verktyg ibland.
Citera
2025-10-02, 13:56
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Tyckte just jag skrev det:
"Var har vi tråden på Flashback så vi kan se vad Flashback skall skämmas för?"
Citera
2025-10-02, 14:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Felet här är alltså att felaktiga rykten uppstår på grund av brist på korrekt information.

Det finns ett enkelt och bra motmedel mot detta och det är att media slutar skriva om att en VD för ett fastighetsbolag åkt fast för sexköp och istället skrivet om vilken VD för ett fastighetsbolag som åkt fast för sexköp.

Det är grundfelet som gör att människor med eller utan Flashback och spekulationer här om tidpunkter som sammanfaller kan komma att dra slutsatsen att det är Pål Ahlsén det handlar om.

Att förbjuda människor i samhället att öht spekulera om vem det kan röra sig om är en mycket sämre idé än att media istället för att ge bitar av sanningar som sprider felaktigheter ger allmänheten hela sanningen.

Ett annat alternativ med nuvarande snedvridna etiska regler för media är förstås att de när de ändå mörklägger vilka personer det rör sig om låter bli att också nämna att de är VD för ett fastighetsbolag och därigenom inte pekar ut en mindre grupp av människor så att också oskyldiga i denna grupp som Ahlsén kan få lida av det.
Citera
2025-10-02, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Felet här är alltså att felaktiga rykten uppstår på grund av brist på korrekt information.

Det finns ett enkelt och bra motmedel mot detta och det är att media slutar skriva om att en VD för ett fastighetsbolag åkt fast för sexköp och istället skrivet om vilken VD för ett fastighetsbolag som åkt fast för sexköp.

Det är grundfelet som gör att människor med eller utan Flashback och spekulationer här om tidpunkter som sammanfaller kan komma att dra slutsatsen att det är Pål Ahlsén det handlar om.

Att förbjuda människor i samhället att öht spekulera om vem det kan röra sig om är en mycket sämre idé än att media istället för att ge bitar av sanningar som sprider felaktigheter ger allmänheten hela sanningen.

Ett annat alternativ med nuvarande snedvridna etiska regler för media är förstås att de när de ändå mörklägger vilka personer det rör sig om låter bli att också nämna att de är VD för ett fastighetsbolag och därigenom inte pekar ut en mindre grupp av människor så att också oskyldiga i denna grupp som Ahlsén kan få lida av det.
Exakt!

En intressant vinkel är att journalisterna vet vilken den skyldige VDn är, men tiger om att PA är felaktigt utpekad på Flashback. Tvärtom fortsätter de att förtala PA.
Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in